Strona Główna Honda NX 650 Dominator
Forum użyszkodników NX 650 i silnikopodobnych :)

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload

Odpowiedz do tematu
Poprzedni temat :: Następny temat
Stukanie z silnika na niskich obrotach pod obciążeniem
Autor Wiadomość
Kurczak 


Wiek: 31
Dołączył: 30 Gru 2018
Posty: 61
Wysłany: 2020-06-05, 17:53   Stukanie z silnika na niskich obrotach pod obciążeniem

Siemka,

Mam nowy problem z moim motocyklem SLR 650. Od jakiegoś czasu przy ruszaniu z niskich obrotów, można było czasami usłyszeć stuknięcie bądź kilka z silnika. Nie zdarzało się to na luzie i podczas normalnej jazdy.

Teraz problem się nasilił, podczas dodawania gazu gdy silnik pracuje na niskich obrotach słychać to stukanie. Co to może być?

https://youtu.be/0p_rmwtDLGA

Zdaje się że odgłos dochodzi gdzieś z okolicy cylindra, ale nie jestem pewny.
 
 
     
Bart76 
Wolverine


Wiek: 47
Dołączył: 18 Cze 2014
Posty: 438
Skąd: Stare Babice
Wysłany: 2020-06-05, 18:40   

Nie chcę krakać ale wg mnie głowica do zrzucenia......
 
 
     
Kurczak 


Wiek: 31
Dołączył: 30 Gru 2018
Posty: 61
Wysłany: 2020-06-05, 20:51   

Tego się spodziewałem... ale jednak bardziej boję się tego co tam zastanę.

Przy tym odgłosie też jakiś dym się pojawia jakby spod głowicy, może uszczelka jest walnięta, ale co tak może stukać :/
 
 
     
ArturS 


Wiek: 44
Dołączył: 25 Kwi 2013
Posty: 117
Skąd: Zabrze
Wysłany: 2020-06-06, 07:23   

Zrzucaj górę, może tylko uszczelka. Ale taki stuk, o ile to nie odgłos uchodzącej kompresji (oby), to idzie bardziej w stronę tłoka. Rób, póki jest co ratować.
 
 
     
Kurczak 


Wiek: 31
Dołączył: 30 Gru 2018
Posty: 61
Wysłany: 2020-06-06, 13:04   

Już nie będę tego odpalał nawet, zdejmę głowicę i zobaczę co tam jest.

I tak miałem tam wkrótce zajrzeć z powodu spadku kompresji przez kurz w dolocie. Nie udało mi się uszczelnić oryginalnego filtra, zawsze coś bokiem szło, chyba wrócę do gąbki w oleju.

 
 
     
Kurczak 


Wiek: 31
Dołączył: 30 Gru 2018
Posty: 61
Wysłany: 2020-06-10, 10:29   

Próbowałem jeszcze odpalić motocykl ale z marnym skutkiem. Uszczelka przepuszczała tyle ciśnienia że było słychać jak syczy. Widocznie na zimnym silniku już nie daje rady zapalić nawet na dłużej niż sekunda.

Zdjąłem głowicę i cylinder przy okazji. Nie wygląda na to by coś poza uszczelką się tam posypało, przynajmniej w obrębie cylindra lub głowicy.
Nie wiem jeszcze jak tam ma się łączenie korbowodu z wałem i jak to sprawdzić.


Co do cylindra i tłoka, to wygląda to tak - Są wszędzie dookoła dość płytkie rysy wzdłużne, na tłoku są też ryski, ale płytkie. Powłoka teflonowa płaszcza tłoka już prawie się wytarła. (tłok wossner) Zastanawia mnie natomiast co to za rysy poprzeczne, od czego to może być? Są dookoła na 1 wysokości cylindra.

fotki:









Sądząc po niewielkiej głębokości rys, możliwe że przehonowanie cylindra wystarczy by go naprawić. Mam jednak pytanie z tym związane z doborem tłoka.

Obecnie mam tłok 100.93mm , luz według producenta powinien być 0,07mm. Ale cylinder był raz honowany by pozbyć się rys i jest 0,09mm - wszystko działało dobrze przez blisko 20tyś km (do teraz).
Czy można powtórzyć taką operację honowania i dać luz 0,11mm, czy trzeba już zrobić szlif pod nowy, większy tłok?

Nigdzie nie mogłem znaleźć informacji jaki jest dopuszczalny maksymalny luz tłoka, a następny rozmiar tłoka to już 101.93mm i ostatnia szansa, bo większych nie ma.
 
 
     
dario9z 


Dołączył: 24 Lip 2018
Posty: 172
Wysłany: 2020-06-11, 06:30   

Luz między cylindrem a tłokiem maksymalny to 0,10 podawany dla Dominatora do 0,12 podawany dla XR650L.
Pomierz jeszcze dokładnie cylinder w 3 miejscach w obu osiach, oraz zmierz luz na pierścieniach w cylindrze, na wszystkich trzech łącznie z olejowym.
Porównasz z serwisówką i będziesz wiedział jak bardzo zużyty jest cylinder i czy wymiana samego tłoka z pierścieniami pomoże, oraz czy nie jest znowu jajowaty.
Rysy podłużne to zazwyczaj wina drobinek np. piasku które przez filtr dostały się do cylindra.
 
     
Kurczak 


Wiek: 31
Dołączył: 30 Gru 2018
Posty: 61
Wysłany: 2020-06-19, 11:26   

Dostałem cylinder z honowania. Podobno zrobili 0,12 w dolnej części a w najszerszym puncie ma 0,15. Trochę więcej niż serwisówka mówi, ale w serwisowce są wartości dla tłoka OEM, dla wossnera minimalny luz to już 0,07. Cóż, podjąłem decyzję, że poskładam to na obecnym tłoku, licząc że pochodzi chociaż sezon.

W tym czasie planuję testy nowego rozwiązania filtra powietrza i jeżeli ono zawiedzie, będzie jeszcze szansa na szlif i większy tłok. Mam nadzieję, że to tego czasu znajdę ostateczne rozwiązanie. Jeżeli nie, wrócę do opcji z gąbką uszczelniającą cały bok airboxa i będę co jakiś czas docinał nową gąbkę - to przynajmniej nie przepuszcza nic, ale gąbka w miejscach gdzie jest ściskana z czasem się niszczy i wymaga wymiany. (może wystarczyło by dopracować to by nie była ściskana wąskim plastikiem i połówką airboxa) Gdyby ktoś był zainteresowany lub chciał wspomóc posłami to zapraszam tutaj: http://hondadominator.pl/viewtopic.php?t=4404


Co do stuków, szukałem luzów na korbie ręką szarpiąc w dół i w górę kiedy tłok jest pchany w dół. Takiego wyraźnego luzu nie znalazłem, natomiast jest luz na boki. Czy to normalne? Przyznam że przy poprzednim rozbieraniu silnika było tak samo i się tym nie przejąłem a silnik działał sprawnie aż do awarii uszczelki pod głowicą.
 
 
     
dario9z 


Dołączył: 24 Lip 2018
Posty: 172
Wysłany: 2020-06-21, 10:11   

Luz na boki na korbie musi być, jest dopuszczalny podany w serwisówce.
Co do cylindra to nie bardzo rozumiem jak szlifierz może zrobić na dole 0,12 , a u góry 0,15?
Przy takim luzie między cylindrem , a tłokiem masz przekroczoną tolerancję i tłok może się ukosować, bo pierścienie go nie utrzymają, co doprowadzi do zniszczenia cylindra.
Luz nominalny 0,02-0,05 w nowym motocyklu, dla Wosnera masz 0,07 , a Ty masz dwukrotnie przekroczoną tolerancję.
 
     
kmaj 
Ogień na tłoki :D


Wiek: 35
Dołączył: 27 Cze 2011
Posty: 1140
Skąd: Bieszczady - Rzeszow
Wysłany: 2020-06-21, 17:01   Re: Stukanie z silnika na niskich obrotach pod obciążeniem

Kurczak napisał/a:
Siemka,

Mam nowy problem z moim motocyklem SLR 650. Od jakiegoś czasu przy ruszaniu z niskich obrotów, można było czasami usłyszeć stuknięcie bądź kilka z silnika. Nie zdarzało się to na luzie i podczas normalnej jazdy.

Teraz problem się nasilił, podczas dodawania gazu gdy silnik pracuje na niskich obrotach słychać to stukanie. Co to może być?

https://youtu.be/0p_rmwtDLGA

Zdaje się że odgłos dochodzi gdzieś z okolicy cylindra, ale nie jestem pewny.


Dźwięk z filmu jaki załączyłeś brzmi na chwilowe zwiększenie luzu zaworowego - może wskazywać to na wysuwające się gniazdo zaworowe.

Przeglądnij jeszcze gniazda zaworowe po zdemontowaniu zaworów. Zauważysz wtedy czy nie pojawiła się szczelina od wewnętrznej strony. Może się też okazać, że gniazdo wróciło na miejscu po zgaszeniu.

Czy dźwięk pojawiał się tylko gdy silnik byl rozgrzany czy również na zimnym?

Co do luzu na korbowodzie. Masz zdjęcie główki korbowodu? Czy była pokryta miedzianą powłoką?
 
 
     
Kurczak 


Wiek: 31
Dołączył: 30 Gru 2018
Posty: 61
Wysłany: 2020-06-25, 20:45   

Nie wiem jak tego dokonali, nie mam czym pomierzyć luzu. Facet mi powiedział że w najszerszym miejscu, czyli tam gdzie tłok pracuje wyszło 0,15mm. To sporo, ale czy nie będzie działać?

Tak wygląda pierścień z góry tłoka (stary) pierścień z nowo honowanym cylindrem). Może pomiar tych luzów na zamkach by coś więcej powiedział o sytuacji, szczelinomierz mam tylko nie wiem ile dla wossnera ma wynosić luz na zamku.




Hałas na początku pojawiał się tylko pod dużym obciążeniem. Tzn, bardzo niskie obroty i trzymanie moto na hamulcu puszczając powoli sprzęgło. Stawiał bym na uszczelkę jednak, tym bardziej że hałas zgrywa się z dymem uchodzącym spod uszczelki i nie występuje kiedy tłok jest w stanie wystarczająco szybko uciec w dół.
Do tego problem się nasilił przy rozgrzanym silniku, kiedy zacząłem olewać sprzęgło na niskich obrotach. Po tym na zimnym już nie chciał zapalić, było słychać jak ciśnienie uchodzi bokiem przy rozruchu.

Z miedzi na korbie wiele nie zostało w sumie. Korba do wymiany? :|


 
 
     
dario9z 


Dołączył: 24 Lip 2018
Posty: 172
Wysłany: 2020-06-26, 06:38   

Pomiar luzu na zamkach wykonujesz tak około 1 cm poniżej górnej płaszczyzny cylindra, w miejscu gdzie jest najbardziej wypracowany.
Luz na pierścieniach to:
Top ring 0,2-04
Second ring 0,35-0,55
Olejowy 0,2-0,7
Marka pierścieni nie ma znaczenia, liczą się wielkosci pomierzone.
Górne wartosci są graniczne, czyli powyżej tych wartości powinno się wymienić pierścienie, zrobić remont silnika itp.
Te silniki są idiotoodporne, więc jak będzie miał jako taka kompresję, to bedzie chodził.
 
     
Kurczak 


Wiek: 31
Dołączył: 30 Gru 2018
Posty: 61
  Wysłany: 2020-06-26, 11:51   

Dzięki, to na starym pierścieniu górnym wyszło mi między 0,4 a 0,5. 0,4 wchodzi i ma trochę luzu, 0,5 nie wchodzi. (gdzieś mi się połówka zapodziała). Na nowym pierścieniu nie zmierzyłem bo się okazało że zamówiłem za małe pierścienie omyłkowo i cóż, kolejny tydzień bez moto a pogoda ładna. :-(
 
 
     
kmaj 
Ogień na tłoki :D


Wiek: 35
Dołączył: 27 Cze 2011
Posty: 1140
Skąd: Bieszczady - Rzeszow
Wysłany: 2020-06-26, 20:10   

Kurczak napisał/a:
...

Z miedzi na korbie wiele nie zostało w sumie. Korba do wymiany? :|


Obrazek


Powierzchnia w główce korbowodu zatarta. Do wymiany.

Na zdjęciu poniżej załączam jak wyglądała moja korba - była poza tolerancją.

 
 
     
Kurczak 


Wiek: 31
Dołączył: 30 Gru 2018
Posty: 61
Wysłany: 2020-06-26, 20:25   

Wspaniale, to patrząc na ceny korbowodu w internetach to już lepiej kupić zapasowy silnik na wymianę jak walnie. :/

Da się to jakoś zregenerować?
 
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,03 sekundy. Zapytań do SQL: 12