Strona Główna Honda NX 650 Dominator
Forum użyszkodników NX 650 i silnikopodobnych :)

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload

Odpowiedz do tematu
Poprzedni temat :: Następny temat
Sprzęgło i sprężyny - wymiana.
Autor Wiadomość
kmaj 
Ogień na tłoki :D


Wiek: 35
Dołączył: 27 Cze 2011
Posty: 1140
Skąd: Bieszczady - Rzeszow
Wysłany: 2016-07-12, 20:31   Sprzęgło i sprężyny - wymiana.

Cześć,
zbieram się do wymiany tarcz sprzęgłowych i sprężyn dociskających.
Macie jakieś spostrzeżenia co do firm i marki wspomnianych części? Jeżeli tak to podzielcie się opinią.
 
 
     
adziad 
ekwilibrysta


Wiek: 42
Dołączył: 24 Lut 2011
Posty: 1729
Skąd: Klasztor Szaolin
Wysłany: 2016-07-13, 19:14   

kmaj, okładziny EBC nigdy mnie nie zawiodły, a sprężyny zazwyczaj wkładam vesrah. Na tych zestawach wszystko mi pracuje ok;]
 
     
kmaj 
Ogień na tłoki :D


Wiek: 35
Dołączył: 27 Cze 2011
Posty: 1140
Skąd: Bieszczady - Rzeszow
Wysłany: 2017-04-16, 20:32   

W końcu znalazłem trochę czasu, aby przygotować prezentację z wymiany tarcz i sprężyn sprzęgła.

Do wymiany skłoniły mnie następujące objawy:
-Po odpaleniu gorącego już silnika i dynamicznym starcie (zmiana biegów od 1 w górę na wysokich obrotach), miałem wrażenie, że przy przyśpieszaniu sprzęgło ma uślizgi.
-Przegląd linki, dźwigni (klamka i na silniku) i regulacji nie wykazał usterek.
-Sprawdzałem sprzęgło kilkoma metodami, np. typu jazda na 5'tce (niska prędkość), wysprzęglenie, gaz na wysokie obroty i strzał z klamki. To również nie wskazywało na zużycie.
Tu muszę zaznaczyć, że niepożądane zjawisko miało miejsce przy oleju 10W40 jak i 15W50 - na ta chwilę wpływ oleju został odrzucony.

Męczyło mnie to i postawiłem zrobić przegląd. Założyłem, że tarcze są nadpalone albo zwyczajnie zużyte.
Pod koniec tamtego roku zabrałem się za przegląd. Finalnie wymieniłem tarcze ze sprężynami i odświeżyłem kilka powierzchni. Po zabiegu różnica jest nieporównywalna. Zniknęły objawy uślizgu, a praca sprzęgła zmieniła się z gumowej na twardą i precyzyjną.

Poszedłem połowicznie za radą adziad'a bo sprężyny również kupiłem firmy EBC.
Według mnie najlepszym momentem na demontaż sprzęgła i wymianę tarcz jest wstrzelenie się w przebieg na wymianę oleju - i tak też zrobiłem.

Koszt:
-Zestaw tarcze, sprężyny i uszczelka, to 254 zł + przesyłka. Zestaw kupiony na alledrogo.

Narzędzia:
(uzupełnię przy okazji bo nie pamiętam).


FOTOSTORY:

Części.
Wymagane: tarcze, sprężyny, olej, uszczelka.
Dodatkowo (zeszło się w czasie): filtr powietrza, filtr oleju, piwo moje paliwo.


Motocykl.
...a dokładnie prawy bok silnika.
Olej rozgrzany i powoli się zlewa - osłona silnika została wcześniej zdemontowana.
UWAGA - nie zanieczyszczać oleju przy zlewaniu i zachować go do namoczenia nowych tarcz. Chyba, że zostanie wykorzystany nowy.


Zanim przejdziemy do demontażu, koniecznie przeglądnąć w jakim stanie są nowe tarcze.
Na poniższym zdjęciu widać, że nowe tarcze nie są oczyszczone po procesach produkcyjnych. Posiadają sporo drobin okładziny.
Zanieczyszczenia należy usunąć pilnikiem lub drobnym papierem ściernym - tylko na krawędziach. Zanieczyszczenia mogą doprowadzić do uszkodzenia pompy oleju i innych
ruchomych elementów.




Oczyszczone tarcze umieszczamy w kąpieli olejowej - wykorzystałem zlewany olej. Tutaj dowolność czy jest to nowy czy przed chwilą zlany spracowany olej.
Czas moczenia według uznania - ja wymyśliłem sobie, że 2-3h wystarczy.


Demontaż prawego podnóżka i dźwigni hamulca.
Od tego momentu należy zadbać o czystość. Wszystkie zanieczyszczenia wokół dekla, przewodu olejowego głowicy należy przetrzeć (najlepiej na mokro). Resztę motocykla też przeszczotkować, aby nic się nie sypało do silnika po zdemontowaniu pokrywy.


Po odkręceniu rurki olejowej głowicy i demontażu prawej pokrywy silnika uzyskujemy dostęp do zespołu sprzęgła. Zwrócić uwagę na kołki ustalające pokrywę i tulejkę pompy oleju (tulejka łącząca pompę z prawą pokrywą).


Rzut z manuala.


Następnie demontaż docisku.
Ostrożnie ze śrubami - należy je odkręcać na przemian po kilka obrotów.
Powierzchnię styku z tarczami przetarłem delikatnie papierem ściernym (gradacja 500).


Po zdemontowaniu docisku i tarcz (stalowe i z okładziną), można przeprowadzić inspekcję koszy sprzęgłowych.
Dodatkowo przy demontażu docisku zwrócić uwagę na stopę popychacza, która wchodzi w łożysko docisku - lepiej niech pozostanie na swojej pozycji, ponieważ wewnątrz za popychaczem znajduje się kulka i nie chcemy aby jeszcze coś tam wpadło.


Powierzchnie współpracy tarcza-kosz (wewnętrzny/zewnętrzny) nie wymagały korekty (wgłębienia były znikome - na zdjęciu wydają się duże ze względu na kontrast).



Stalowe tarcze pokryte są i kierunkowo wypolerowane przez tarcze z okładziną - wynika z eksploatacji.
Na pokrycie może składać się okładzina tarczy jak i nadpalony olej.
Tarcze stalowe dokładnie umyć i matować drobnym papierem ściernym. W moim przypadku wstępnie papierem o gradacji 250 a następnie 500.
UWAGA aby podczas przecierania nie ugiąć stalowej tarczy.


Przed czyszczeniem


Po czyszczeniu:




Po zamontowaniu tarcz w koszu i dokręceniu docisku z odpowiednim momentem należy przygotować powierzchnie pod uszczelkę. Powierzchnie odtłuszczać benzyną ekstrakcyjną - muszą być suche i wolne od zanieczyszczeń.
Zamówiona uszczelka posiadała wstawki z silikonu.
Zainstalować tulejkę wraz z o-ring na pompie oleju. O-ring i tulejkę wkładam zawsze na smarze - utrzymuje to całość przy skręcaniu.
Zainstalować koło zębate pompy oleju.


Instalacja pokrywy 12Nm, filtra oleju, zalanie olejem i regulacja.
Zawsze po wymianie oleju sprawdzam czy dochodzi smarowanie do głowicy - inny temat.

Regulacja:
Klamka jak nakazuje manual około 12mm skoku na końcu zanim natrafi an opór.
Sprawdzenie czy dźwignia przy silniku ma odpowiedni luz inaczej będzie cały czas napierać na łożysko oporowe. Skutkiem tego mogą być uślizgi (przegrzanie tarcz) i wcześniejsze zużycie łożyska.
Po ustawieniu wszystkiego na regulacji, pierwsze pociągnięcie za klamkę i od razu różnica na sile sprężyn. Kolejna regulacja po kilkudziesięciu kilometrach.

Pomiary: zebrane w trakcie remontu.

Limit serwisowy.


Stara tarcza z okładziną - grubość 3mm.


Nowa tarcza z okładziną - grubość 3,1mm


Tarcza stalowa - grubość 1,4mm


Limit serwisowy.


Stare sprężyny - długość 44,2mm


Nowe sprężyny - długość 45,3mm



Wnioski:
Bazując na limitach podanych w manualu wynika, że stare tarcze i sprężyny nadają się do dalsze eksploatacji. W dokumencie (inspekcji) brakuje jednak pomiaru siły w stosunku do odkształcenia dla sprężyn. przez lata eksploatacji pracy w wysokiej temperaturze mogło dojść do pełzania i odkształcenia - co objawi się mniejszą siłą na docisku.
Dodatkowo powierzchnia tarcz stalowych uległa zmiana na wskutek kontaktu z okładziną i olejem.
Okładzina na tarczach straciła część swoich właściwości ciernych na wskutek zmian powierzchniowych - nadpalenia materiału, nadpalenia oleju, wytarcie.

Podsumowując: Dobrze, że wymieniłem - mam spokój 8-)

KONIEC

Jeżeli macie jakieś uwagi lub coś pozostaje niejasne zapraszam do dyskusji.
 
 
     
motomax
[Usunięty]

Wysłany: 2017-04-17, 06:57   

Bardzo ładnie przedstawione,dobra robota.

Od siebie dodam iż dobrze jest umyć motocykl przed wszystkimi akcjami serwisowymi,a w szczególności w miejscu w którym będziemy operować.
 
     
Alibaba 
Pan Alibaba


Wiek: 66
Dołączył: 18 Lip 2011
Posty: 2131
Skąd: Hornówek
Wysłany: 2017-04-17, 11:17   

Mniam , mniam , czysta robótka , przy okazji ogarnę zaworek zwrotny w pompie oleju :mrgreen:
 
 
     
Ostasz 
NX 650 '94


Wiek: 36
Dołączył: 15 Maj 2015
Posty: 729
Skąd: Białołęka, Wołomin
Wysłany: 2017-05-22, 10:23   

Dobra, może pytanie wyda się oczywiste ale w temacie mechanik, to ja kompletnie zielony jestem.

Sprzęgło - luz roboczy na klamce 15 mm, zgodny z serwisówką (gdzie ma być 10-20 mm).
Nie ciągnie - zarówno na zimnym jak i ciepłym oleju.

Jak jest zimny olej, powiedzmy do tych 80-100 st.C. to biegi wchodzą elegancko, luz da się wrzucić bez problemu.

Jak olej się nagrzeje powiedzmy >100 st.C. to bardzo ciężko jest znaleźć luz, zarówno z 2-ki czy 3-ki w dół, ja i z 1-ki w górę. Pomaga przepchanie moto kawałek. Ponadto czasem jadąc na stojaka zdarza się, że chcąc wrzucić 2-kę, to przy użyciu tej samej siły nacisku wrzuca się "tylko" luz.
Luz roboczy na klamce się nie zmienia.

Czy Waszym zdaniem i doświadczeniem jest to kwestia regulacji? Czy też szykować się na rozbieranie sprzęgła?
 
     
adziad 
ekwilibrysta


Wiek: 42
Dołączył: 24 Lut 2011
Posty: 1729
Skąd: Klasztor Szaolin
Wysłany: 2017-05-22, 15:40   

Ostasz, spróbuj odrobinę zmniejszyć luz na klamce biegi powinny po zagrzaniu wchodzić lepiej, ale zwróć uwagę czy po max odkręceniu gazu na 4-5 biegu nie ślizga. Jeżeli nie da się ustawić aby jednocześnie biegi wchodziły ładnie i sprzęgło nie ślizgało to szykuje się wymiana... Właśnie przez to przechodziłem tydzień temu w dominatorze. Po zmianie oleju zaczęło ślizgać. Wiadomo nowy olej, lepsze parametry (nawet nie był samochodowy tylko jaso ma2 ;])
 
     
blaadee
[Usunięty]

Wysłany: 2017-05-22, 17:26   

Witam, podczepię się pod temat, składając sprzęgło po remoncie silnika miałem uczucie że być może przekręciłem jedną śrubkę z czterech które trzymają sprężyny na koszu sprzęgłowym. Obecnie sprzęgło coraz bardziej ślizga i do tego linka sprzęgła już trzeci raz popuściłem przy klamce i na dole i cały czas kasuje się luz i nie ma już możliwości popuszczenia na lince. Czy moje przypuszczenia są słuszne ? czyli popuszcza się jedna z czterech sprężyn ?, czy może coś innego koniec tarcz :roll:
 
     
Qba 


Wiek: 42
Dołączył: 17 Paź 2015
Posty: 283
Skąd: 3City
Wysłany: 2017-05-22, 18:12   

Jeszcze jedna istotna rzecz to wymiana linki sprzęgła , czasem mimo tego ,ze jest cała to jest już wyciągnięta co utrudnia regulację ,miałem tak w trampku ,sprzegło nowe i własnie nie mogłem ustawić ...nowa linka i problem znikł.
 
     
Ostasz 
NX 650 '94


Wiek: 36
Dołączył: 15 Maj 2015
Posty: 729
Skąd: Białołęka, Wołomin
Wysłany: 2017-05-23, 07:27   

adziad, Qba, dzięki za sugestie. Linkę nową nawet mam, wożę w zapasie.
Pobawię się regulacją, skręcę luz na klamce do 10 mm. A może ktoś z zacnego forum obejrzy moto na Tukanie.
 
     
kmaj 
Ogień na tłoki :D


Wiek: 35
Dołączył: 27 Cze 2011
Posty: 1140
Skąd: Bieszczady - Rzeszow
Wysłany: 2017-05-27, 17:12   

Ostasz, czy zmieniasz biegi podczas jazdy bez użycia sprzęgła?

Co do regulacji zweryfikuj czy mała dźwignia sprzęgła (na lewym karterze) miała luz - kilka mm na końcu. Często okazuje się, że linka jest napięta, a wrażenie luz na klamce spowodowane jest wyrobionym otworem na sworzniu, na którym się obraca przy kierownicy.


blaadee, sprawdź linkę tak jak zalecają koledzy. Po jeździe postaraj się ocenić czy prawa pokrywa silnika nie jest bardziej nagrzana np. czy farba się nie nadpaliła. Gdzieś widziałem zdjęcia z przypadku gdy jedna ze śrub odkręcając się tarła jednocześnie o pokrywę.
 
 
     
blaadee
[Usunięty]

Wysłany: 2018-04-16, 20:10   

Witam, czy ktoś testował taki zestaw http://allegro.pl/sprzegl...12.html#thumb/2
Czy jednak kupić EBC tarcze i sprężyny ?

Edit. Zamówione tarcze i sprężyny EBC :)

Czy można dać klej do gwintów średni na cztery śrubki 6 od sprzęgła żeby czasem się nie odkręcały.
Na kilku tarczach zauważyłem przytarcia czy to jest normalne czy coś jest nie tak ?
https://www.fotosik.pl/zd...68158595f6b7d1f
 
     
adziad 
ekwilibrysta


Wiek: 42
Dołączył: 24 Lut 2011
Posty: 1729
Skąd: Klasztor Szaolin
Wysłany: 2018-04-17, 20:13   

blaadee, nie daje się kleju do gwintów bo przecież sama sprężyna jest podkładką "sprężynową" zapobiegającą odkręcaniu się śruby.Na tych zdjęciach nie widać specjalnie nic niepokojącego, ale są za małe aby powiekszyć..
 
     
blaadee
[Usunięty]

Wysłany: 2018-04-17, 21:53   

Chodzi mi o przytarcia na tarczach sprzęgłowych, zdarta farba i jakby o coś tarło :roll: tutaj może lepiej to będzie widać
https://www.fotosik.pl/zd...7c58df66810b757
https://www.fotosik.pl/zd...abb9387d0fe5433
https://www.fotosik.pl/zd...203a7d36f4b094b
https://www.fotosik.pl/zd...c737833ea21139c
Chyba że przez to że już bardzo ślizgało i teraz już też wiem że jednak linka sprzęgła była za bardzo napięta bo stopka popychacza nie chowała się do końca tylko wystawała z 2mm.
tutaj
https://www.fotosik.pl/zd...5bba443820c129c

Przyszło sprzęgło tylko że zamawiałem tarcze EBC a przyszły mi TRW MCC116-7 mają więcej kwadracików ale są mniejsze jak w orginalne takie http://allegro.pl/trw-tar...6331574333.html , mam nadzieje że będzie ok, sprężyny EBC

Motor na docieraniu i dwa razy wlałem od remontu olej motul 20w50 ale czy to miało by wpływ na prace sprzęgła :roll: przekładki igła bez przebarwień, rys itd.... przeczyściłem papierkiem 500 skosowo. Teraz wymiana sprzęgła, tarcze TRW sprężyny EBC i przejście na olej 15w50. Czuć moc diabła nieokrzesanego :mrgreen: tłok 100,93 wosneer pasowanie 0,06, tulejka w korbie jak na razie ok. Niepokoi mnie tylko okopcony lekko tylny lewy wydech bo prawy ok, uszczelniacze z kompletu gesket zielone, czuć taki swądek oleju, ale nie dymi, nieszczelność mam pokrywy zaworowej koło świecy wyciek oleju.,
https://www.fotosik.pl/zd...9e8fe50a156abe7

Edit....
Motor w pomieszczeniu ewidentnie przy przygazówkach przydymia na czarno do tego ma spore spalanie, zakładając większy tłok odkręciłem mu dodatkowo z jeden obrot mieszanki paliwowej żeby mu nie brakowało i jednak trzeba będzie mu skrócić halsztuk.
 
     
kmaj 
Ogień na tłoki :D


Wiek: 35
Dołączył: 27 Cze 2011
Posty: 1140
Skąd: Bieszczady - Rzeszow
Wysłany: 2018-05-05, 09:37   

blaadee - dobra robota! Dobrze się czyta o tym ile pracy włożyłeś w motocykl.


blaadee napisał/a:
Chodzi mi o przytarcia na tarczach sprzęgłowych, zdarta farba i jakby o coś tarło :roll: tutaj może lepiej to będzie widać
https://www.fotosik.pl/zd...7c58df66810b757
https://www.fotosik.pl/zd...abb9387d0fe5433
https://www.fotosik.pl/zd...203a7d36f4b094b
https://www.fotosik.pl/zd...c737833ea21139c
Chyba że przez to że już bardzo ślizgało i teraz już też wiem że jednak linka sprzęgła była za bardzo napięta bo stopka popychacza nie chowała się do końca tylko wystawała z 2mm.
tutaj
https://www.fotosik.pl/zd...5bba443820c129c


Być może wynika to z kontaktu pomiędzy tarczami z okadzoną - choć musiały by się bardzo do siebie zbliżyć. Czy tarcza z drugiej strony również posiada "uskok" (fig.1.)?

Stopka popychacza nie musi siadać do końca. Najważniejsze abyś przy ustawianiu miał mały luz na dźwigni przy lewym karterze. Luz ten przedłuży życie łożysku, które znajduje się w docisku. Przy okazji łożysko też przeglądnij.


blaadee napisał/a:
Przyszło sprzęgło tylko że zamawiałem tarcze EBC a przyszły mi TRW MCC116-7 mają więcej kwadracików ale są mniejsze jak w orginalne takie http://allegro.pl/trw-tar...6331574333.html , mam nadzieje że będzie ok, sprężyny EBC


W jakim wymiarze są mniejsze? Jeżeli na średnicy to o ile?


blaadee napisał/a:
Motor na docieraniu i dwa razy wlałem od remontu olej motul 20w50 ale czy to miało by wpływ na prace sprzęgła :roll: przekładki igła bez przebarwień, rys itd.... przeczyściłem papierkiem 500 skosowo. Teraz wymiana sprzęgła, tarcze TRW sprężyny EBC i przejście na olej 15w50. Czuć moc diabła nieokrzesanego :mrgreen: tłok 100,93 wosneer pasowanie 0,06, tulejka w korbie jak na razie ok. Niepokoi mnie tylko okopcony lekko tylny lewy wydech bo prawy ok, uszczelniacze z kompletu gesket zielone, czuć taki swądek oleju, ale nie dymi, nieszczelność mam pokrywy zaworowej koło świecy wyciek oleju.,
https://www.fotosik.pl/zd...9e8fe50a156abe7


Okopcenie w normie. Dla pewności sprawdź luz zaworowy - przy docieraniu wskazane kilka razy.


blaadee napisał/a:
Edit....
Motor w pomieszczeniu ewidentnie przy przygazówkach przydymia na czarno do tego ma spore spalanie, zakładając większy tłok odkręciłem mu dodatkowo z jeden obrot mieszanki paliwowej żeby mu nie brakowało i jednak trzeba będzie mu skrócić halsztuk.


Po sprawdzeniu luzów zaworowych, sprawdź spalanie - ile spala na 100km przy jeździe po asfalcie bez nadmiernego pałowania.
Nasze silniki (wszystkie tłokowe) mają ograniczoną dawkę tlenu w stosunku do podawanego paliwa. Podając większą dawkę paliwa jego część nie dopali się w pełni - ma to jednak zaletę bo większa dawka paliwa odbierze większą ilość ciepła z komory spalania wydłużając żywotność części (np. tłok).

stop.JPG
fig.1.
Plik ściągnięto 12568 raz(y) 14,77 KB

 
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,05 sekundy. Zapytań do SQL: 15