Wysłany: 2011-03-28, 18:32 Jak podłączyć akcesoryjne urządzenie
Witam Wszystkich.
Mam dziś pytanie do ludzi którzy znają się na kabelkach:
Kupiłem akcesoryjny obrotomierz , oczekuję na listonosza.
Posiada on 3 przewody- sygnałowy (owija się wokół przewodu WN) i zasilające + i -.
Chciał bym żeby obrotomierz uruchamiał się razem z resztą wska 1/4 ników, po przekręceniu stacyjki na ON
Czy jest jakiś prosty i logiczny sposób żeby to podłączyć?
W razie konieczności służę schematem instalacji SeLeRa.
Edit- wiem że ten obrotomierz nie jest najlepszy, że będzie podawał dane z opó 1/4 nieniem itp, ale chce mieć jakiś punkt odniesienia żeby wiedzieć jakie ma obroty Selerek przy jakich prędkościach.
A co nie miałes orginalnego.
Tak jak kolega wyżej mówi podepnij sie pod postojówki a najlepiej pod podswietlenie z zegarów może zostały po nich jakieś kable ja tak mam podpiete pare żeczy i nic sie nie dzieje. Tylko nie rób rze 1/4 by żadnej bo zadymi sie sie z pod owiewek
janko_slr [Usunięty]
Wysłany: 2011-03-28, 20:21
niestety w SLR nie ma obrotomierza :(
spróbuje z oświetleniem licznika
Dzięki Chłopaki.
Tezla [Usunięty]
Wysłany: 2011-03-28, 20:37
Nie wiem skąd się wzięła u ludzi ta mania podłączania wszystkiego pod pozycje która w omawianych motocyklach zależy od ustawienia przełącznika , minus wziąć z zielonego a plus z czarnego (np z kontrolki luzu czy czujnika stopu łatwo znale 1/4 ć).
Chwila wolnego czasu i zabrałem się za instalacje elektryczną. Jako dodatkowe urządzenia dobrane zostały: wodoodporne gniazdo zapalniczki, kontrolka ładowania i podgrzewane manetki.
Głównym elementem układu jest przekaźnik, który w momencie wyciągnięcia kluczyka odłącza dodatkowe urządzenia. Dzięki niemu nie trzeba się martwić, czy aby na pewno wszystko zostało odłączone i akumulator na drugi dzień da rady
Części dostępne są w każdym sklepie elektronicznym dosłownie za grosze. Jedyne co zamawiałem to wskaźnik ładowania i gniazdo zapalniczki z allegro (rys.1)
Zaczynamy od doprowadzenia zasilania od akumulatora w okolicę skrzyneczki bezpieczników - może być sam (+), ale ja doprowadziłem (+) i (-) ponieważ miałem solidny dwużyłowy przewód.
Na (+) przyłączu do akumulatora montujemy bezpiecznik 15A rys.3. Dobrałem 15A ale i 10A będzie wystarczająca, wynika to z mocy alternatora 180W/12V=15A (bez uwzględnienia strat).
W osłonie koło zegarów (akurat w tym modelu jest na tyle miejsca) zrobiłem dwa otwory pod g.zapalniczki i kontrolkę. Kontrolka jest delikatna i raczej nieodporna na wstrząsy, więc dodatkowo zabezpieczyłem ja klejem na gorąco rys.2.
Następnie sterowanie przekaźnikiem. Niektórzy wpinają się pod światła pozycyjne inni pod stacyjkę. Niestety w przypadku podpięcia sterowania pod światła pozycyjne, zawsze trzeba mieć je włączone nawet na postoju, co niepotrzebnie pobiera energię.
Ja przewód strojący przekaźnikiem wpoiłem do skrzynki bezpieczników, a dokładnie pod bezpiecznik HEAD. Napięcie na nim pojawia się z chwila przekręcenia kluczyka. Dodatkowym atutem tego podłączenia jest to, że sterowanie przekaźnika zabezpieczone jest dodatkowym bezpiecznikiem (w razie gdyby coś zaczęło się dymić) rys.4 - fioletowy kabel. Z zamknięciem skrzyneczki bezpieczników nie ma najmniejszych problemów.
Dalej podpinamy przewód (+) z akumulatora do przekaźnika (pin oznaczony jako 30). Wyjście (+) z przekaźnika 87 podłączmy co nam się podoba (w moim przypadku gniazdo manetki i kontrolka) . Do przekaźnika pod 85 należy doprowadzić (-) z masy albo tak jak ja przewodem z akumulatora. Z tego samego pinu (85) bierzemy (-) do naszych urządzeń. Rys.6. Składamy i wszystkie wiszące kable na trytkach
Warto jeszcze pomiędzy przekaźnikiem a akumulatorem zapodać wtyczkę. Ułatwi to demontaż owiewek w przyszłości.
Nic tak nie zaciemnia sprawy jak dobry schemat ;) rys.0
Jeżeli coś zamotałem to pytajcie ;)
EDYT: wszystkie 1/4 zamienione na Ź ;) - kmaj
Bez tytułu.png 0. Schemat.
Plik ściągnięto 484 raz(y) 103,62 KB
1.JPG To co będzie mam potrzebne, plus kable i opaski termo...
Plik ściągnięto 337 raz(y) 3,07 MB
2.JPG Kontrolka posiada dodatkowy układ - zabezpieczyłem go chyba przed wszystkim :)
Plik ściągnięto 283 raz(y) 3,1 MB
3.JPG Hermetyczne gniazdo bezpiecznika
Plik ściągnięto 272 raz(y) 3,05 MB
4.JPG Fioletowy kabel to sterowanie przeka 1/4 nikiem. Podpinamy go do górnego łącza (za bezpiecznikiem lampy).
Plik ściągnięto 285 raz(y) 3,08 MB
5.JPG Przeka 1/4 nik ma sporo miejsca przy zegarach. Najlepiej dobrać taki z oczkiem na trytkę ;)
Plik ściągnięto 274 raz(y) 3,13 MB
6.JPG Solidnie zaciskamy konektory, żeby nie spadły.
Plik ściągnięto 248 raz(y) 2,99 MB
maj 2013 (14).JPG Efekt końcowy. Po prawej gniazdo i kontrolka ładowania, po prawej przełącznik manetek.
Plik ściągnięto 316 raz(y) 3,79 MB
Ostatnio zmieniony przez kmaj 2015-09-29, 23:18, w całości zmieniany 1 raz
HAL_9000 [Usunięty]
Wysłany: 2014-03-14, 20:52
Gniazdo zapalniczki umieściłem w tym samym miejscu, zgrabnie to pasuje. Po mocnym dokręceniu konstrukcja nie jest zbyt osłabiona więc ok. Nie zamierzam używać dużego natężenia (GPS, telefon, podładowanie tabletu - oczywiście zamiennie) więc podłączyłem pod postojówki (bez przeka 1/4 nika). Do podłączenia użyłem tych złączek:
http://asmot.bydgoszcz.pl...e-czerwone.html
Wiem, niezgodnie ze sztuką, ale to naprawde wygodny wynalazek. Przykładamy zaciskamy kombinerkami i działa. Trzeba pamiętać żeby zabezpieczyć coby nie latało i drżało i powinno być ok.
Aha, z takimi wynalazkami trzeba ostrożnie. Gdy gniazdo jest nieruchome a GPS na kierownicy najlepiej zastosować kabel sprężynowy, bo jak się zaplącze na zakręcie to łoj łoj. W ogóle trzeba dobrze kontrolować przewody czy gdzieś nie zahaczają.
Następnie sterowanie przeka 1/4 nikiem. Niektórzy wpinają się pod światła pozycyjne inni pod stacyjkę. Niestety w przypadku podpięcia sterowania pod światła pozycyjne, zawsze trzeba mieć je włączone nawet na postoju, co niepotrzebnie pobiera energię.
Ja przewód strojący przeka 1/4 nikiem wpoiłem do skrzynki bezpieczników, a dokładnie pod bezpiecznik HEAD. Napięcie na nim pojawia się z chwila przekręcenia kluczyka. Dodatkowym atutem tego podłączenia jest to, że sterowanie przeka 1/4 nika zabezpieczone jest dodatkowym bezpiecznikiem (w razie gdyby coś zaczęło się dymić) rys.4 - fioletowy kabel. Z zamknięciem skrzyneczki bezpieczników nie ma najmniejszych problemów.
kmaj mam pytanko czy jakbym podłączył gniazdo zapalniczki 2w1 (12V + 5V z wejścia typu USB) bezpośrednio (tj. bez przekaźnika) w to samo miejsce co Ty (czyli pod bezpiecznik HEAD), to będzie ok? Czy może coś się usmażyć, zepsuć itp.?
Ostasz, do puszki bezpieczników podłączyłem tylko sterowanie przekaźnika (znikome obciążenie).
Główna linia idzie z akumulatora. Jeżeli nie chcesz przekaźnika w układzie to podpinaj się bezpośrednio pod akumulator, bo tak jak mówisz niepotrzebnie przeciążysz oryginalną instalację motocykla. Dla przykładu czasem używam kompresor'ka zasilanego z gniazda i jedyne co może się przydarzyć to przepalenie dodatkowego bezpiecznika na linii akumulator-gniazdo zapalniczki.
Przekaźnik zastosowałem, po to aby odciął zasilanie dodatkowego urządzenia gdy wyciągnę kluczyk. Przy bezpośrednim podłączeniu, dodatkowe urządzenie nadal rozładowywało by akumulator.
kmaj, dzięki za wyjaśnienie Myślę, że podepnę się pod stacyjkę, bo jak już na tym forum kiedyś było powiedziane podłączenie takiego gniazdka 2w1 (12V + 5V) bezpośrednio pod aku spowoduje rozładowanie aku przy dłuższym postoju moto.
Poza tym nie chcę żeby była opcja, że ktoś mógłby z mojego moto zrobić sobie ładowarkę jak będzie np. stało pod pracą
no to zrobiłem tak, że wpialem się bezpośrednio w bezpiecznik HEAD tak jak kmaj, a czarny dałem do aku. Zrobiłem 20 km, nic nie śmierdzi, wszystko działa więc jest git
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum