Strona Główna Honda NX 650 Dominator
Forum użyszkodników NX 650 i silnikopodobnych :)

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload

Odpowiedz do tematu
Poprzedni temat :: Następny temat
Przesunięty przez: Raviking
2011-02-18, 18:39
Czym smarować motocykl
Autor Wiadomość
maniek
[Usunięty]

  Wysłany: 2011-02-12, 09:29   Czym smarować motocykl

Czym smarować motocykl

Autor // Tomasz Bramson

Zapytajcie któregokolwiek ze swoich znajomych czy rozbiera cały motocykl na kawałki dwa razy do roku tylko po to, żeby przesmarować kilka detali. Sami zapewne też tego nie robiliście nigdy w życiu! Sprawd 1/4 dlaczego musieliśmy pociąć motocykl na kawałki!
My postanowiliśmy pójść o krok dalej i przeprowadziliśmy roczny test. Poświęciliśmy do tego celu naszą redakcyjną Hondę CRF 450. Przez ostatni sezon nie smarowaliśmy w niej absolutnie niczego. Motocykl przeje 1/4 dził ok. 60 motogodzin w różnych warunkach od błota przez kopny piasek na śniegu kończąc. System d 1/4 wigienek amortyzatora (tzw. prolink lub kiwaczka) sprawuje się bez problemów. Tak samo łożyska w kołach i uszczelniacze kół oraz łożysko główki ramy. Żaden z tych elementów nie wykazuje nadmiernych luzów. Nic nie piszczy i nie skrzypi. Jaki jest więc sens rozbierania na części całego motocykla? Zobaczcie sami.

Pomimo doskonałej pracy wszystkich podzespołów motocykla jeden malutki detal zawiódł. Ten malutki detal to łożyska rolkowe wahacza, które najzwyczajniej w świecie przyrosły do wahacza i jego osi. Niby mały problem - koszt łożysk 200 PLN i po sprawie można by pomyśleć. Nic bardziej mylnego - w naszym przypadku demontaż osi wahacza zajął 3 dni. Oś wahacza przyrosła tak mocno, iż nie był w stanie jej ruszyć kilkunasto-kilogramowy młot. Tak wyglądał proces demontażu osi:
{youtube width="600" height="500"}jxHRNQDm4EA{/youtube}


Nie obyło się bez pocięcia osi na kawałki. Bez tego etapu nie bylibyśmy w stanie jej zdemontować. Cały proces zakończył się na wymianie łożysk i osi na nowe a koszt całej przyjemności oscylował w granicach 500 PLN.

Jak smarować żeby nie powtórzyć naszego przypadku ?

Postanowiliśmy więc przyjrzeć się dostępnym na rynku środkom smarnym i dobrać je odpowiednio do każdego podzespołu motocykla.




1. Jeden z najważniejszych i najczęściej zaniedbywanych elementów całego motocykla. PRO-LINK bo o nim mowa, wymaga regularnego smarowania (minimum 2 razy w roku!!). Do smarowania prolinka stosujemy wodoodporny smar do łożysk.
2. Zgarniacze przedniego zawieszenia - smar silikonowy (co 20 motogodzin).
3. Szpilki i nakrętki głowicy, szpilki lub nakrętki kolektora wydechowego - smar miedziany.
4. Łożyska, uszczelniacze i tulejki kół - wodoodporny smar do łożysk.
5. Oś d 1/4 wigni hamulca nożnego i oś nóżki bocznej - smar grafitowy.
6. Zaciski hamulcowe (tłoczki i prowadnice) - smar do tłoczków hamulcowych.
7. ?ruby-napinacze łańcucha - smar miedziany.
8. Łańcuch i zębatki - smar do łańcucha w sprayu.
9. Łożysko główki ramy - wodoodporny smar do łożysk.



Kilka przydatnych informacji o smarach:

Smar miedziany

Wysokotemperaturowy (do 1100°C), antyzatarciowy, nie zawierający ołowiu, oparty na miedzi smar montażowy. Przeznaczony do tworzenia gęstej warstwy ochronnej odpornej na wypłukiwanie i wypalanie podczas eksploatacji. Idealny do ochrony elementów metalowych przed zatarciem, przedostawaniem się oleju, wody, chroni przed rdzą i korozją.
Zastosowanie: Elementy układu wydechowego spinki, klamry; śruby i nakrętki przy kołach; pierścienie cylindrów; tuleje wtryskiwaczy; podłączenia akumulatora i gniazda świec; sworznie i złącza hamulców; ramiona osi; prowadnice drzwi.

Smar silikonowy

Smar silikonowy przeznaczony jest do smarowania połączeń różnych tworzyw takich jak metal-guma, ceramika-metal i tym podobnych. Redukuje tarcie i chroni przed korozją. Smar silikonowy charakteryzuje się bardzo wysoką lepkością dzięki czemu łatwo go rozprowadzić w niewielkich ilościach.
Zastosowanie: smarowanie linek w pancerzach, smarowanie śrub i gwintów. Zabezpieczenia przed korozją.

Smar do łożysk

Zapewnia optymalne smarowanie wszystkich typów łożysk ślizgowych, kulkowych, itp. Zabezpiecza pokryte nim powierzchnie przed korozją, wypiera wodę. Dzięki odpowiedniej konsystencji jest łatwy w stosowaniu, wydłuża żywotność łożysk, minimalizuje tarcie, tworząc cienką, trwałą warstwę smarną. Idealny do łożysk kół.
Zastosowanie: łożyska toczne kulkowe, rolkowe, igiełkowe, stożkowe oraz ślizgowe. W szczególności: łożyska kół.

Smar do tłoczków

Zapobiega korozji.Wydłuża żywotność i wpływa korzystnie na jakość pracy hamulców .Smar w temperaturze -40C do +200C nie zmienia lepkości.Dobrze współpracuje z powierzchniami metalowymi,plastikami i gumą.Jest izolatorem ,ale znakomicie
odprowadza ciepło. Trwale zabezpiecza elementy elektroniczne przed wilgocią. Jest odporny na wodę , oleje , roztwory kwasów , zasad i soli. Rozpuszcza się wyłącznie w rozpuszczalnikach organicznych.
Zastosowanie: tłoczki i prowadnice zacisków hamulcowych.

Smar grafitowy

Zapobiega korozji i doskonale smaruje wolnoobrotowe elementy ślizgowe. Jest odporny na spłukiwania zimną wodą a pod dużym naciskiem poprawia przewodzenie prądu. Doskonale nadaje się jako smar montażowy.
Zastosowanie: współpracujące ze sobą elementy trące - wolnoobrotowe.

Smar do łańcucha

Motocyklowe smary do łańcucha w sprayu charakteryzują się bardzo dobrą przyczepnością nawet podczas wysokiej prędkości obrotowej. Zabezpieczają łańcuch i zębatki przed korozją. Smarują i zmniejszają zużycie zestawu napędowego. Dzięki wysokiej lepkości niestety silnie przyciągają brud, pył i piasek.
Ostatnio zmieniony przez madart 2011-02-12, 10:02, w całości zmieniany 2 razy  
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,02 sekundy. Zapytań do SQL: 14