Strona Główna Honda NX 650 Dominator
Forum użyszkodników NX 650 i silnikopodobnych :)

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload

Odpowiedz do tematu
Poprzedni temat :: Następny temat
Układ smarowania, wydajność, chłodnica, inne ulepszenia
Autor Wiadomość
Cezary
[Usunięty]

Wysłany: 2013-01-25, 15:53   Układ smarowania, wydajność, chłodnica, inne ulepszenia

Znalazłem na pewnym forum bardzo ciekawy temat.
http://www.advrider.com/f...t=552341&page=7
Dotyczy smarowania góry silnika RFVC. Co prawda chodzi o XR600, ale reszta jest dość uniwersalna. Przeczytałem między innymi o zastąpieniu łożyska typu Z wersją RS, w nowszych rocznikach. Najbardziej zajmujące są wpisy Schrauberklausa. Facet zamontował szklaną rewizję w pokrywie zaworów, w miejscu gromadzenia się oleju zasilającego wałek rozrządu. Dzięki temu mógł obserwować jaki panuje tam poziom w zależności od obrotów i temperatury oleju. Ponadto zamontował czujnik ciśnienia na przewodzie olejowym wiodącym do pokrywy zaworów i dokonał pomiaru w różnych sytuacjach. Pod koniec wątku są też zdjęcia silnika, wykonywane kamerą termowizyjną oraz opis temperatur w różnych punktach w funkcji czasu.
Z tych doświadczeń wynika, że wałek jest permanentnie niedosmarowywany, zwłaszcza przy dodawaniu gazu i przy obrotach ponad 4500. Problemy pojawiają się też przy temperaturze oleju powyżej 130 stopni. Szczególnie przy mniejszej klasie lepkości, która utrudnia wówczas pompowanie. Przy dłuższej je 1/4 dzie z obrotami 5000 (po 60 km) może dojść do wyplucia oleju przez odpowietrzenie skrzyni korbowej, gdyż pompa nie nadąża z jego odprowadzaniem. W tej sytuacji ewentualna chłodnica oleju jeszcze utrudnia sprawę, stanowiąc dodatkowy opór, natomiast zwiększa się ilość oleju docierającego do głowicy. Może dojść też do opróżnienia zbiornika oleju i zasysania powietrza. ROZWIĄZANIEM JEST OLEJ O DUŻEJ KLASIE LEPKO?CI.

Z intrygujących spraw uświadomiłem sobie, że pompa oleju składa się z dwóch rotorów różniących się z założenia wydajnością, czego intencji jeszcze nie pojąłem.
Przeczytałem też o modyfikacji jaka nastąpiła w kwestii przełożenia zębatek napędzających pompę w Hondzie XR. Dominatory mają już to korzystniejsze przełożenie, więc przełożę sobie takie trybiki do mojej XBRki, by jeszcze coś poprawić, zwiększając wydajność.
To tylko garść ciekawostek, których znale 1/4 ć można więcej pod wskazanym adresem.

Poza tym przyszła mi do głowy myśl, by zastąpić szerszym przewód olejowy idący do pokrywy zaworów. Nie dość, że śrubki na jego końcach mają symboliczne otworki (w nowszych rocznikach, po modyfikacji, zapewne nieco większe), to prześwit samego przewodu nie przekracza 2 mm, sądząc po otworach widocznych w końcówkach oczkowych. Sztywny przewód Dominatora też nie jest szerszy niż w mojej XBRce. Mam jednak koncept, który pozwoliłby na podwojenie tej średnicy. Otóż śrubki mocujące końce przewodu mają gwint M6 (czyli nieco mniej niż 0,6 mm). Można by bezinwazyjnie wkręcić nagwintowany uprzednio przewód miedziany o średnicy zewnętrznej 6 mm. Tego rodzaju przewody, podatne na dowolne formowanie, są stosowane w instalacjach LPG. Oczywiście całość musiałby być wykonana z 3 elementów: dwóch rurek, możliwych do wkręcenia po każdej ze stron oraz z naciągniętego na nie łącznika w postaci gumowego węża olejoodpornego, o średnicy wewnętrznej ok. 4 mm.

Kolejny temat to chłodnica oleju. Mam już przygotowane elementy: samą chłodnicę z Hyosunga 125 Naked oraz amerykański termostat olejowy. Na początku link do fotek - moje części na pierwszej z nich:
http://chomikuj.pl/Honda_...szyny/Cezary/ch*c5*82odnica+oleju+i+termostat+olejowy
Na kolejnych instrukcje termostatu (do mojego na trzeciej fotce: http://chomikuj.pl/Honda_...szyny/Cezary/ch*c5*82odnica+oleju+i+termostat+olejowy/remote_oil_thermostat,2035285500.jpg)
i zdjęcia zmodyfikowanych maszyn.

Przy podłączeniu myślę również o zastosowaniu giętkiego przewodu miedzianego o średnicy 8 mm, stosowanego w instalacjach LPG (wewnętrzna wyniesie ok. 6 mm) do podłączenia pod termostat przeciętego uprzednio przewodu zwracającego olej do zbiornika. Użycie takiego przewodu zapewniałoby dobrą przepustowość, również w miejscach zagięć, a także eliminowałoby zagrożenie przepalenia, występujące w przypadku gumowego przewodu, który z konieczności musiałby przechodzić w rejonie rury wydechowej i byłby trudny do ustabilizowania.

A TERAZ PYTANIE DO WSZYSTKICH - KTÓRY Z DWÓCH PRZEWODÓW, WYCHODZĄCYCH Z DOŁU PRAWEJ POKRYWY SILNIKA, JEST PRZEWODEM ODPROWADZAJĄCYM OLEJ Z SILNIKA DO ZBIORNICZKA? Znających odpowied 1/4 proszę o wskazanie, z której z dwóch dziurek wychodzi ów przewód?
Mam już hipotezę, ale trzeba ją potwierdzić.
Ostatnio zmieniony przez Cezary 2013-01-25, 20:13, w całości zmieniany 3 razy  
 
     
magicl
[Usunięty]

Wysłany: 2013-01-25, 17:18   

Cezary pierwszy link nie dziala :-( a tematem tez jestem mocno zainteresowany. Chlodnica oleju czeka na montaz ale z czasem nie wyrabiam.
 
     
kmaj 
Ogień na tłoki :D


Wiek: 35
Dołączył: 27 Cze 2011
Posty: 1140
Skąd: Bieszczady - Rzeszow
Wysłany: 2013-01-25, 17:25   Re: Układ smarowania, wydajność, chłodnica, inne ulepszenia

Cezary napisał/a:
Znalazłem na pewnym forum bardzo ciekawy temat.
http://www.advrider....t=552341&page=7

Podaj linka jeszcze raz bo ten nie działa.

Cezary napisał/a:
. Z intrygujących spraw uświadomiłem sobie, że pompa oleju składa się z dwóch rotorów różniących się z założenia wydajnością, czego intencji jeszcze nie pojąłem.

Pompa i zazębieniu wewnętrznym (najmniejsze gabaryty). Nasza posiada dwie sekcje w jednej obudowie (napęd z jednego wałka). Sekcja o mniejszym wydatku masowym to pompa wysokiego ciśnienia czyli zasilająca (rozrząd, wał korbowy).
Druga to pompa odsysająca, która wypompowuje olej z silnika do zbiornika (sucha miska olejowa). Odsysająca ma większy wydatek masowy ponieważ nie możne dojść do sytuacji, w której zabraknie oleju w zbiorniku dla pompy wysokiego ciśnienia - dodatkowo p. odsysająca (rys. na dole) smaruje skrzynie biegów.

Cezary napisał/a:
Przeczytałem też o modyfikacji jaka nastąpiła w kwestii przełożenia zębatek napędzających pompę w Hondzie XR. Dominatory mają już to korzystniejsze przełożenie, więc przełożę sobie takie trybiki do mojej XBRki, by jeszcze coś poprawić, zwiększając wydajność.

Trzeba porównać prędkości obrotowe silników i z przełożenia sprawdzić jakie obroty maja wałki pomp. Tu się podeprę literaturą "Prędkość obrotowa pomp olejowych nie przekracza w zasadzie 6000 obr/min. Prędkości obwodowe kół zębatych pomp olejowych nie przekraczają w zasadzie 6 m/s, a granicą, której nie powinny osiągać, jest 10 m/s." Źródło: Smarowanie trakcyjnych silników spalinowych Bernhardt M. Dobrzyński S. Jeżeli taki zabieg zwiększyłby wydajność pompy to jak najbardziej, tylko trzeba uważać żeby przy dużych prędkościach obrotowych pompa chciała zasysać olej.

Cezary napisał/a:
Poza tym przyszła mi do głowy myśl, by zastąpić szerszym przewód olejowy idący do pokrywy zaworów. Nie dość, że śrubki na jego końcach mają symboliczne otworki (w nowszych rocznikach, po modyfikacji, zapewne nieco większe), to prześwit samego przewodu nie przekracza 2 mm, sądząc po otworach widocznych w końcówkach oczkowych.

Prawdopodobnie mały przekrój pełni rolę dławika. Olej z pompy wysokiego ciśnienia trafia na wał korbowy gdzie smaruje korbowód i cylinder, a druga część oleju na rozrząd. Olejenie przez korbowód musi być intensywniejsze chociażby ze względu na odbiór ciepła. Przerabiając to najlepiej było by mieć wspomniemy przez Ciebie przepływomierz, sprawdzić przed i po przeróbce przepływ oleju na zasilaniu rozrządu i wału korbowego.


Przy dobieraniu chłodnicy warto sprawdzić z jaką pompą oleju pracowała w oryginale i porównać wydatek masowy naszej i tamtej - wtedy będzie wiadome czy chłodnica będzie stawiać dodatkowy opór.


Cezary napisał/a:
A TERAZ PYTANIE DO WSZYSTKICH - KTÓRY Z DWÓCH PRZEWODÓW, WYCHODZĄCYCH Z DOŁU PRAWEJ POKRYWY SILNIKA, JEST PRZEWODEM ODPROWADZAJĄCYM OLEJ Z SILNIKA DO ZBIORNICZKA? Znających odpowied 1/4 proszę o wskazanie, z której z dwóch dziurek wychodzi ów przewód?
Mam już hipotezę, ale trzeba ją potwierdzić.

Kruki zasilanie pompy wysokiego ciśnienia. Rys. niżej.

P.S. Ciekawy temat ;-) sam dużo myślę o tuningu smarowania.

OLEJENIE.PNG
Plik ściągnięto 796 raz(y) 94,45 KB

 
 
     
Cezary
[Usunięty]

Wysłany: 2013-01-25, 17:52   

Poprawiłem linka w pierwszym poście, wklejam zresztą jeszcze raz:
http://www.advrider.com/f...t=552341&page=7

Koncepcja z wąskiego przewodu jako dławika jest prawdopodobna, aczkolwiek we wskazanym wyżej linku (na innej stronie wątku) pojawia się też wzmianka nt. elementu (oil guide czy coś takiego), który w XR został wprowadzony prawdopodobnie w celu ograniczenia ilości oleju idącej wgłąb skrzyni korbowej. Teraz nie mogę tego namierzyć, ale jeszcze znajdę. W takim razie zamiast zniejszać z jednej strony można by zwiększyć przepływ z drugiej.

Co do zwiększenia wydajności pompy, to modyfikacja została już przekalkulowana i przetestowana
przez producenta - pierwotnie w XR był identyczny zestaw trybików jak w XBR, więc i zmiana prowadziłaby do podobnych efektów. Napęd idzie z wału korbowego, więc stosunek obrotów silnika do obrotów pompy będzie identyczny.

Dzięki za obrazek. Ale dalej nie widzę, z której dziurki wychodzi dłuższy przewód. U mnie oba idą do tyłu, gdzie pod pokrywą boczną ukrywa się zbiornik oleju.

Wiem, że sam już robię z olejenia filozofię, ale tak sobie dalej nad tym myślę i dochodzę do wniosku, że poszerzenie całego przewodu olejowego pompa - pokrywa zaworów musi zmienić balans zasilania olejem. Z jednego rotora pompy zasilana jest zarówno góra, jak i skrzynia korbowa, więc im więcej trafi do góry, tym mniej w lewo. Montaż chłodnicy oleju zwiększa opór na wyjściu oleju z silnika (przy użyciu termostatu tylko przy wyższej temperaturze), odprowadzane jest wówczas o 10% oleju mniej. Ale tym samym zwiększa się ciśnienie i ilość oleju tłoczonego do góry i w lewo (lepsze smarowanie góry)). Szersza rurka do góry dodatkowo zwiększyłaby przepływ oleju, który ostatecznie trafia przez kanał łańcuszka rozrządu i powraca do wnętrza prawej pokrywy silnika, skąd jest tłoczony przez drugi rotor na zewnątrz. W tej sytuacji można by wyeliminować niebezpieczeństwo nadmiaru oleju w skrzyni korbowej i zapobiegnie wypluwaniu oleju przez króciec odpowietrzenia (co wg Schrauberklausa może się zdarzać przy je 1/4 dzie z obrotami 5000 na odcinku 60 km).

Bilans olejowy to delikatna sprawa. Trzeba to będzie kontrolować doświadczalnie. A nieoryginalny przewód góra - dół można szybko zastąpić oryginalnym.
 
     
kmaj 
Ogień na tłoki :D


Wiek: 35
Dołączył: 27 Cze 2011
Posty: 1140
Skąd: Bieszczady - Rzeszow
Wysłany: 2013-01-27, 02:44   

Cezary napisał/a:
Montaż chłodnicy oleju zwiększa opór na wyjściu oleju z silnika (przy użyciu termostatu tylko przy wyższej temperaturze), odprowadzane jest wówczas o 10% oleju mniej.


Opór przepływu zależy od tego jaką chłodnice się zamontuje. Jeżeli suma pól powierzchni przekrojów p. kanałów chłodnicy, będzie większa od pola przekroju p. przewodu (który jest obecnie zainstalowany) to opór będzie taki sam jak bez chłodnicy. Są chodnice, które w bardzo małym stopniu zaburzają przepływ np:
Przelotowa.



Cezary napisał/a:
Ale tym samym zwiększa się ciśnienie i ilość oleju tłoczonego do góry i w lewo (lepsze smarowanie góry)).

Co spowoduje wzrost tego ciśnienia?

Cezary napisał/a:
Szersza rurka do góry dodatkowo zwiększyłaby przepływ oleju, który ostatecznie trafia przez kanał łańcuszka rozrządu i powraca do wnętrza prawej pokrywy silnika, skąd jest tłoczony przez drugi rotor na zewnątrz. W tej sytuacji można by wyeliminować niebezpieczeństwo nadmiaru oleju w skrzyni korbowej i zapobiegnie wypluwaniu oleju przez króciec odpowietrzenia (co wg Schrauberklausa może się zdarzać przy je 1/4 dzie z obrotami 5000 na odcinku 60 km).

Zwiększenie średnicy rurki pomiędzy prawą pokrywą (sprzęgła) a pokrywą zaworów raczej nie spowoduje zmniejszenia poziomu oleju w silniku. Za to ile pozostanie oleju w silniku odpowiada pompa odsysająca. - Chyba że coś 1/4 le zrozumiałem z twojej wypowiedzi.

Z tym wypluwaniem oleju przez odmę to ciekawa sprawa. Warto by sprawdzić co się stanie gdy na postoju olej spłynie całkiem do (rozgrzanego) silnika i po odpaleniu wkręcić go na 5k obr/min.


Najtaniej i najpewniej poprawę olejenia zacząć od wymiany uszczelniaczy np:
http://hondadominator.pl/...wymiary+tulejki
http://hondadominator.pl/viewtopic.php?t=999
Sprawdzić sita.
W jakim stanie rotory pompy - pomiar.
 
 
     
Cezary
[Usunięty]

Wysłany: 2013-02-02, 13:30   

Cytat:
Cezary napisał/a:
Ale tym samym zwiększa się ciśnienie i ilość oleju tłoczonego do góry i w lewo (lepsze smarowanie góry)).


Co spowoduje wzrost tego ciśnienia?

Faktycznie... chyba tylko brak wyobra 1/4 ni z mojej strony. Albo miałem na myśli stan po użyciu nowych trybów, zwiększających nieznacznie obroty pompy oleju.

Nieprzypadkowo postanowiłrm zastosować chłodnicę z Hyosunga. Gdzieś wyczytałem, że sprawdza się w Dominatorze. Poza tym ma śliczną obudowę...
Nie mam zamiaru jej rozbebeszać, ale chyba budowę ma taką, że nie powinna stawiać przesadnego oporu. Przypomina kaloryfer z kilkoma żeberkami. Suma powierzchni ich przekrojów wydaje się być znacznie większa niż przewodów olejowych. Ciąć jednak nie będę, by to sprawdzić.

Załączniki do postu z 14:30 to: 5.jpg śiczna obudowa i 3.jpg chłodnica z Hyosunga 125 Naked
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
EDYT: 15:20

Znalazłem wątek, który wspiera mój pomysł modyfikacji przewodu olejowego zasilającego głowicę:
http://www.thumperclub.co...hp?topic=4237.0
Cytat:
I replaced the line to the head with a piece of Aeroquip braided hose and a few 1/8" NPT fitttings into the case and head and ran the bike another 35,000 miles with nary a problem- and it only required valve adjustment once. And this was using a high lift cam without hardened rockers

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Posty scalono. - kmaj

5.jpg
śiczna obudowa
Plik ściągnięto 12859 raz(y) 15,83 KB

3.jpg
chłodnica z Hyosunga 125 Naked
Plik ściągnięto 12859 raz(y) 14,08 KB

Ostatnio zmieniony przez kmaj 2013-02-02, 18:36, w całości zmieniany 1 raz  
 
     
Raviking 
Ravson


Wiek: 104
Dołączył: 30 Sty 2011
Posty: 2522
Skąd: z Polski
Wysłany: 2013-02-02, 15:52   

Cezary, fajnie by było zmierzyc ciśnienie przed zmianami i po zmianach przy samym wejściu w głowice
 
 
     
Cezary
[Usunięty]

Wysłany: 2013-02-02, 16:00   

Jest taka opcja, trzeba by tylko wrzucić tam trójnik i manometr. Głównym problemem byłoby przejście z gwintu metrycznego na calowy (manometr ma zwykle taki), ale do ogarnięcia.
 
     
kmaj 
Ogień na tłoki :D


Wiek: 35
Dołączył: 27 Cze 2011
Posty: 1140
Skąd: Bieszczady - Rzeszow
Wysłany: 2013-02-02, 16:24   

Chłodnica fajna bo z obudową. Ile dałeś?

Cezary, a jakbyś taki: http://allegro.pl/czujnik...2957194577.html Ma metryczny gwint do montażu i można kupić je dużo taniej niż na tej aukcji.
 
 
     
Cezary
[Usunięty]

Wysłany: 2013-02-02, 16:56   

O, q...va! Z Ursusa. Czemu nie, tylko dziurkę mamy M6, więc trzeba by ją rozdziewiczyć do M10, a tego byśmy nie chcieli... Ale w końcu mam wiertarkę, migomat , gwintowniki. No i oglądałem Mc Gyvera. Coś wymyślę. Mam już manometr od pomki, jest na M6. Ten gwint mają też rurki do LPG (tylko się spawać nie da). Coś wymyślę.

Cytat:

Chłodnica fajna bo z obudową. Ile dałeś?

Obudowa niestety z plastiku (tylko imituje nikiel).

80 zł z przesyłką. Polowałem na alledrogo przez półtora roku, trafiła się latem. Gorzej było z zakupem termostatu olejowego - szukałem jeszcze dłużej i dałem 150.

Raviking napisał/a:
Cezary, fajnie by było zmierzyc ciśnienie przed zmianami i po zmianach przy samym wejściu w głowice


Po zastanowieniu - mierzenie ciśnienia może nie mieć sensu, bo przy szerszym przewodzie musi spaść. Pozytywne zmiany mógłby najlepiej wykazać przepływomierz, albo rewizja w komorze olejowej, jak w linku z pierwszego postu.

Cezary, prosiłabym, żebyś nie pisał postów pod postami, po prawej strony postu masz magiczny guzik "Edytuj". Dziękuję.

Jako że zima się mnie tej wiosny nie ima, prezentuję linka do fotek z postępów w montowaniu dodatkowej chłodnicy oleju:
http://chomikuj.pl/Honda_...szyny/Cezary/ch*c5*82odnica+oleju+i+termostat+olejowy
Ostatnio zmieniony przez managa 2013-02-02, 16:58, w całości zmieniany 2 razy  
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,05 sekundy. Zapytań do SQL: 18