Strona Główna Honda NX 650 Dominator
Forum użyszkodników NX 650 i silnikopodobnych :)

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload

Odpowiedz do tematu
Poprzedni temat :: Następny temat
WAŁ KORBOWY
Autor Wiadomość
kmaj 
Ogień na tłoki :D


Wiek: 35
Dołączył: 27 Cze 2011
Posty: 1140
Skąd: Bieszczady - Rzeszow
Wysłany: 2012-12-24, 13:10   WAŁ KORBOWY

Mam pytanie: Rozbierał ktoś wał korbowy?
Chodzi mi o to w jaki sposób czop korbowy utwierdzony jest pomiędzy połówkami wału (ramionami). Jest tam wielowypust czy wprasowanie?
 
 
     
Raviking 
Ravson


Wiek: 104
Dołączył: 30 Sty 2011
Posty: 2522
Skąd: z Polski
Wysłany: 2012-12-24, 13:28   

Wprasowanie,sam tego nie zrobisz w zaciszu garażowym :mrgreen:
 
 
     
kmaj 
Ogień na tłoki :D


Wiek: 35
Dołączył: 27 Cze 2011
Posty: 1140
Skąd: Bieszczady - Rzeszow
Wysłany: 2012-12-24, 14:15   

:mrgreen: nie będę próbował.
Zastanowiło mnie przy temacie ściągania magneta ( Magneto / Alternator - jak ściągnąć ). Przy odkręcaniu magneta jak blokujemy przez skrzynie wał korbowy to przy odkręcaniu zapodajemy przez wał moment 125 Nm :shock: a nasze silniki nominalnie mają po 53 Nm.
Więc o ile nie pisze bajek to można spieprzyć geometrie wykorbienia
Ostatnio zmieniony przez kmaj 2013-04-08, 23:34, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
     
MaciekTOS
[Usunięty]

Wysłany: 2012-12-24, 16:56   

O kurde to teraz pojechałeś ... już mam po świętach :-P
 
     
Yukikaze
[Usunięty]

Wysłany: 2012-12-24, 20:59   

Hmmmm... no właśnie nie wiem, czy to tak łatwo ten wał wykorbić ;-)
Według takich moich przemyśleń to wał jest ułożyskowany w karterach, więc żeby go wykorbić to trza by przesunąć kartery względem siebie, albo wsadzić go w jebutne imadło i kręcić te 125 Nm :roll:
Żeby zrobić to w pierwszej wersji to raczej niemożliwe a w drugiej to pewnie nikt próbował nie będzie :mrgreen:
 
     
wojtekk 
NX650 1994r


Wiek: 43
Dołączył: 13 Sie 2012
Posty: 1897
Skąd: NYSA
Wysłany: 2012-12-24, 22:11   

Myślę że moment obrotowy ma się nijak do momentu skręcania śrub na wale.
Co innego jak byś skręcał jebitnymi rurami za czopy wału po jego przeciwnych stronach.
 
 
     
kmaj 
Ogień na tłoki :D


Wiek: 35
Dołączył: 27 Cze 2011
Posty: 1140
Skąd: Bieszczady - Rzeszow
Wysłany: 2012-12-24, 22:36   

yukikaze napisał/a:
Hmmmm... no właśnie nie wiem, czy to tak łatwo ten wał wykorbić ;-)
Według takich moich przemyśleń to wał jest ułożyskowany w karterach, więc żeby go wykorbić to trza by przesunąć kartery względem siebie, albo wsadzić go w jebutne imadło i kręcić te 125 Nm :roll:
Żeby zrobić to w pierwszej wersji to raczej niemożliwe a w drugiej to pewnie nikt próbował nie będzie :mrgreen:

Też nie mam 100% pewności ;-) ale warto to przemyśleć.
Łożyska wału mają luz (pomiędzy elementem tocznym a bieżniami). Kartery mogą pozostać na miejscu gdy oś symetrii wewnętrznej bieżni przestanie być równoległa do zewnętrznej.
Blokując wał korbowy przez skrzynie utwierdza się prawą stronę wału (tak jakby w imadle). W serwisówce przy montażu jest wspomniane o skręcaniu na kleju z momentem 125 Nm - moment odkręcający jest jeszcze większy.

wojtekk napisał/a:
Myślę że moment obrotowy ma się nijak do momentu skręcania śrub na wale.
Co innego jak byś skręcał jebitnymi rurami za czopy wału po jego przeciwnych stronach.

Ma bo według pana Hondy z wału mamy 53Nm podawane tylko na prawą stronę (z pominięciem odbioru alternatora). Teraz dokręcając magneto z zablokowaną prawą stroną podajemy na wał moment 2,5 raza większy niż policzyli w Japonii.
 
 
     
wojtekk 
NX650 1994r


Wiek: 43
Dołączył: 13 Sie 2012
Posty: 1897
Skąd: NYSA
Wysłany: 2012-12-24, 22:59   

Coś w tym jest jak by nie patrzył.
Dlatego wymyślono ściągacze i klucz taśmowy do przytrzymania.
 
 
     
Yukikaze
[Usunięty]

Wysłany: 2012-12-25, 19:14   

kmaj napisał/a:
Łożyska wału mają luz (pomiędzy elementem tocznym a bieżniami). Kartery mogą pozostać na miejscu gdy oś symetrii wewnętrznej bieżni przestanie być równoległa do zewnętrznej.
Blokując wał korbowy przez skrzynie utwierdza się prawą stronę wału (tak jakby w imadle). W serwisówce przy montażu jest wspomniane o skręcaniu na kleju z momentem 125 Nm - moment odkręcający jest jeszcze większy.


Więc gdybajmy dalej :mrgreen:
No masz rację łożyska mają luz jednak są to setne milimetra. Jeśli takie przesunięcie by nastąpiło to bał bym się o stan łożysk :roll:
Jednak czop wału korbowego na wale jak podejrzewam jest osadzany na gorąco . Skurcz materiału jest potężny więc tak łatwo to wykorbienie by nie poszło, jednak lepiej dmuchać na zimne i robić to jak Honda przykazał.
Ja odkręcałem magneto bez opaski, ale nie blokowałem przez skrzynię więc powinno być OKI :-P Zwłaszcza, że nie stwierdziłem żadnych oporów podczas kręcenia wałem już po zdjęciu magneta, które mogły by powstać podczas wykorbienia wału.
 
     
MaciekTOS
[Usunięty]

Wysłany: 2012-12-25, 21:39   

yukikaze napisał/a:
kmaj napisał/a:
Łożyska wału mają luz (pomiędzy elementem tocznym a bieżniami). Kartery mogą pozostać na miejscu gdy oś symetrii wewnętrznej bieżni przestanie być równoległa do zewnętrznej.
Blokując wał korbowy przez skrzynie utwierdza się prawą stronę wału (tak jakby w imadle). W serwisówce przy montażu jest wspomniane o skręcaniu na kleju z momentem 125 Nm - moment odkręcający jest jeszcze większy.


Więc gdybajmy dalej :mrgreen:
No masz rację łożyska mają luz jednak są to setne milimetra. Jeśli takie przesunięcie by nastąpiło to bał bym się o stan łożysk :roll:
Jednak czop wału korbowego na wale jak podejrzewam jest osadzany na gorąco . Skurcz materiału jest potężny więc tak łatwo to wykorbienie by nie poszło, jednak lepiej dmuchać na zimne i robić to jak Honda przykazał.
Ja odkręcałem magneto bez opaski, ale nie blokowałem przez skrzynię więc powinno być OKI :-P Zwłaszcza, że nie stwierdziłem żadnych oporów podczas kręcenia wałem już po zdjęciu magneta, które mogły by powstać podczas wykorbienia wału.



?ciągnąłeś megneto bez opaski i bez blokowania skrzyni to jak ? siłą umysłu ? :mrgreen:
 
     
Yukikaze
[Usunięty]

Wysłany: 2012-12-25, 21:48   

MaciekTOS napisał/a:
?ciągnąłeś megneto bez opaski i bez blokowania skrzyni to jak ? siłą umysłu ? :mrgreen:

To dzięki przekazowi- przekazowi myśli :mrgreen:
A tak na poważnie to tak , czy siak już miałem zdjęty cylinder więc posłużyłem się główką korbowodu wszystko dookoła oczywiście ładnie zabezpieczając :-P
Ostatnio zmieniony przez Yukikaze 2012-12-26, 16:35, w całości zmieniany 1 raz  
 
     
kmaj 
Ogień na tłoki :D


Wiek: 35
Dołączył: 27 Cze 2011
Posty: 1140
Skąd: Bieszczady - Rzeszow
Wysłany: 2012-12-26, 02:36   

yukikaze napisał/a:

A tak na poważnie to tak , czy siak już miałem zdjęty cylinder więc posłużyłem się główką korbowodu wszystko dookoła oczywiście ładnie zabezpieczając :-P

W ten sposób na czop został podany moment gnący (przy geometrii czopa totalnie nieszkodliwy).
Moment skręcający mamy na czopie gdy blokujemy wał z drugiej strony.

MaciekTOS napisał/a:
...Dobrze że mit z wykorbieniem wału obalony bo już bym dawno wykorbił :mrgreen:

Podejrzewam, że nie odczułbyś różnicy gdyby się przemieściło. Skutkiem byłoby np.: większe obciążenie łożysk podczas pracy.


Wie ktoś z jakim pasowaniem siedzi czop?
 
 
     
HAL_9000
[Usunięty]

Wysłany: 2016-05-13, 14:45   A jakie są symptomy, że z wałem coś złego się dzieje ?

A jakie są symptomy, że z wałem coś złego się dzieje ?
 
     
kmaj 
Ogień na tłoki :D


Wiek: 35
Dołączył: 27 Cze 2011
Posty: 1140
Skąd: Bieszczady - Rzeszow
Wysłany: 2016-05-13, 17:44   

HAL_9000,

Inspekcja - wymiary poza tolerancją, nieprawidłowa geometria, główki korbowodu, stopy korbowodu, bicie, uszkodzenie tłoka...

W trakcie pracy - dodatkowe dźwięki (cykliczny hałas spowodowany luzem "stukanie"), zwiększone wibracje.
 
 
     
HAL_9000
[Usunięty]

Wysłany: 2016-05-16, 12:15   Dźwięki

A dałbyś radę ocenić na podstawie nagrania dźwięku/obrazu czy to raczej sensu nie ma? :)
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,03 sekundy. Zapytań do SQL: 12