Wysłany: 2012-07-13, 05:58 Większa moc - mniejsza dysza główna?
Cześć. Ponieważ ostatnio zmieniałem w mojej XBR-ce wałek rozrządu (na 44 km), pojawił się towarzyszący temat wymiany dyszy głównej. Zawsze byłem przekonany, że większa moc to i większa dysza, tymczasem znalazłem materiały świadczące, że w różnych wersjach pojawiały się odmienne dysze główne, łacznie trzy (152, 158 i 165), ale co dziwne - w takim układzie, że wersja silniejsza miała dyszę odpowiednio mniejszą.
Sprawdziłem 2 1/4 ródła i... rzeczywiście. Jedno tu:
http://www.dolecek.de/xbrat/drossel.htm
drugie - w załączniku.
Nie wiem, czy w Dominatorze jest podobnie, ale czy może mi ktoś wyjaśnić, dlaczego większej mocy towarzyszy mniejsza dysza?
Dotąd cierpię na "dziurę w obrotach" - osobny temat - z czym próbowałem walczyć zmieniając dyszę na większą - może należy pójść w przeciwną stronę?
1krzysztof [Usunięty]
Wysłany: 2012-07-13, 07:27
Rzuciło mi się w oko, że w zestawach części dla wersji mocy: 32KW i 20KW są nie tylko inne dysze, ale też inne wałki, zwężki ga 1/4 nika i zębatka (ale to ostatnie jest bez znaczenia w tym przypadku).
Czyli, nie zawsze mniejsza dysza oznacza mniejszą ilość mieszanki dostarczonej do cylindra. Sądzę, że charakterystyka wałka (przebieg przepływów i czasu napełniania) ma tu zasadnicze znaczenie.
Nie wiem, czym jeszcze różnią się te dwie wersje mocy, możliwe, że charakterystyką układu wydechowego.
Wniosek jest jeden: modyfikacja silnika musi być modyfikacją kompleksową.
Tezla [Usunięty]
Wysłany: 2012-07-13, 12:09
Honda XL open ma dysze 2 x 118 a dławiona 2 x 120 to nie jest więc wyjątkowa sytuacja, je 1/4 dziłem na obydwu zestawach ale tak rzadko jechałem z maksymalnie otwartymi przepustnicami (kiedy dysze główne mają swój głos) że nie było nawet jak tego porównać, zostawiłem 118.
Trochę większe dysze czasem wstawia się tylko ze względu na obniżenie temperatury spalania bo bogatsza w paliwo mieszanka chłodzi silnik od środka i tak np w V2 spotyka się większą dyszę na tylnym cylindrze.
do wypowiedzi tezli dodam, że rozmiar dyszy jest też zależny od kształtu iglicy, np. przy zmianie z oryginalnej na 'prawidłową' u nas (ktm) schodzi sie ze 175 na 168 i nawet niekiedy 158
Cezary [Usunięty]
Wysłany: 2012-07-13, 18:34
Dziękuję. To mi trochę wyjaśniło. Przywrócę ga 1/4 nikowi z Dominatora, który wstawiłem do mojej XBR-ki oryginalną dyszę 156, skoro jest ona skojarzona z iglicą. Ewentualnie jak zejdę na 152, przełożę i iglicę ze starego ga 1/4 nika.
Cóż, w wyciąganiu i wkładaniu ga 1/4 nika mam już sporą wprawę.
Cezary [Usunięty]
Wysłany: 2012-07-17, 18:06
Zamówiłem 3 kolejne dysze poniżej 152. 152 nawet przy zakręconej śrubie mieszanki daje okopconą świecę. Teraz wiem, że trzeba iść w tą stronę.
maniek [Usunięty]
Wysłany: 2012-07-17, 20:22
może trzeba przyjrzeć się śrubie mieszanki ?
Tezla [Usunięty]
Wysłany: 2012-07-17, 22:42
Cezary napisał/a:
nawet przy zakręconej śrubie mieszanki daje okopconą świecę
Ilość paliwa na wolnych obrotach dozuje dysza wolnych obrotów, zakręcasz kanał jej powietrza dodatkowego i się dziwisz że świeca zakopcona?
no w sumie też logiczne z tymi mniejszymi dyszami. Jeżeli wałek rozrządu ma wyższe krzywki to ilościowo więcej mieszanki łapie do komory spalania, więc może dysze powinny być trochę mniejsze. Najlepiej kupić zestaw kilku dysz, są takie na necie, i przekładać obserwować. Pracochłonne to, ale też mnie czeka w cebuli....
Z tego co pisałeś masz wałek od ?wiątka, a nie oryginalny hondowski, stąd zapisy na forach odnośnie dysz mogą być nieadekwatne do Twojej sytuacji. ?wiątek mógł sobie odpierdolić tak autorską rze 1/4 bę, że może będzie trza jakąś całkiem dziką dyszę wstawić (tak tylko dywaguję)
W sumie różne opinie ba temat tej firmy już słyszałem.
Powodzenia, śledzę temat z niepokojem;]
Cezary [Usunięty]
Wysłany: 2012-07-18, 13:20
Tezla napisał/a:
Cezary napisał/a:
nawet przy zakręconej śrubie mieszanki daje okopconą świecę
Ilość paliwa na wolnych obrotach dozuje dysza wolnych obrotów, zakręcasz kanał jej powietrza dodatkowego i się dziwisz że świeca zakopcona?
Ustalmy jedno - żeby wzbogacić mieszankę trzeba wkręcać czy wykręcać?
Mnie się też tak wydawało - że w ga 1/4 nikach Keihin VE wykręcanie wzbogaca. Filmik mnie tylko utwierdził. Lokalizacja śruby składu mieszanki wskazuje jednoznacznie, że jest to śruba paliwa a nie powietrza. Generalnej zasady jednak nie ma, by zacytować klasyka gatunku: "zależnie od sposobu regulacji składu mieszanki biegu jałowego, rozróżnia się ga 1/4 niki, w których reguluje się dopływ powietrza do układu biegu jałowego lub dopływ paliwa do układu biegu jałowego" (Rafał Dmowski "Ga 1/4 niki motocyklowe", Warszawa 2004, s. 47).
Cezary [Usunięty]
Wysłany: 2012-07-20, 06:42
Włożyłem dyszę #142 i w końcu silnik zaczął reagować na kręcenie śrubą składu mieszanki. Za to w tej chwili śruba wolnych obrotów jest wykręcona na maksa, bo bez dodawania gazu jest przepisowe 1200. Dziś zobaczę jak motocykl sprawuje się na drodze.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum