Strona Główna Honda NX 650 Dominator
Forum użyszkodników NX 650 i silnikopodobnych :)

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload

Odpowiedz do tematu
Poprzedni temat :: Następny temat
Szczelność airboxa SLR 650 - skuteczne ROZWIĄZANIE 1.0
Autor Wiadomość
Kurczak 


Wiek: 31
Dołączył: 30 Gru 2018
Posty: 61
  Wysłany: 2019-07-13, 23:42   Szczelność airboxa SLR 650 - skuteczne ROZWIĄZANIE 1.0

AKTUALIZACJA I ROZWIĄZANIE 29.10.2019

Zakładam ten temat by uprzedzić że airbox w SLR , tak samo jak w Dominatorze ssie, często więcej niż powinien.

Mimo że filtry w tych motocyklach się różnią to problemy pozostają podobne i do airboxa może dostawać się pył i piach, co potrafi szybko uszkodzić cylinder i pierścienie tłoka.








W moim przypadku przyczyną zaciągania syfu były 2 uszczelki uszczelniające filtr powietrza, które się uklepały ze starości. Problem w tym, że mimo iż wymieniłem je na nowe, oryginalne uszczelki Hondy, uszczelki nie zdały egzaminu i w jakiś okolicznościach przepuściły piach co zaowocowało ponownie uszkodzonym cylindrem, spalinami o zapachu palonego oleju silnikowego, spadkiem mocy i kompresji oraz znikaniem oleju na bagnecie.

Ponieważ 3000 km temu miałem wymieniany tłok na nad wymiar Wossnera i szlif cylindra co kosztowało mnie niemało nerwów, czasu i pieniędzy to stwierdziłem że to niedopuszczalne i postanowiłem wprowadzić pewne ulepszenia.


Po pierwsze te oryginalne gąbczasto-gumowe uszczelki to szmelc (40 zł za komplet). Zastąpiłem je silikonem do silników, tak że obudowa filtra powietrza idealnie przylega, nie dając żadnej możliwości przesunięcia się względem uszczelnienia.



(obrazek poglądowy pokazujacy normalny filtr)




Po drugie, sprawdzałem inne otwory airboxa czy nie ma jakiś widocznych przyczyn, które mogły by powodować zasysanie pyłu. Obsmarowałem silikonem dla pewności złącza do których przychodzą wszelkie wąskie rurki i zakleiłem otwory wewnątrz pudła, przez które widać metalowe gniazda na śruby mocujące airbox.




Po trzecie, papierowy filtr powietrza (prawdopodobnie) nie jest wystarczająco dobry i w airboxie wciąż pojawiał się drobny pył, więc zamiast papieru wstawiłem wyciętą z zakładką gąbkę filtracyjną o grubości około 1,5cm, nasomczoną w oleju do filtrów, która ma lepiej filtrować powietrze.

Ponieważ gąbka nie jest pozwijana w harmonijkę i jej powierzchnia o kształcie prostokątnego otworu przepuszcza za mało powietrza, umieściłem gąbkę po zewnętrznej stronie oraz wywierciłem dodatkowe dziury w plastiku starego filtra, tak by była uniesiona nad plastikiem zwiększając powierzchnię przepuszczającą powietrze.
Takie rozwiązanie zastosowałem, by przepływ powietrza był na dobrym a nawet lepszym poziomie, gdyż bez tego motor był słabszy niż z oryginalnym filtrem.

(Widać gdzie gąbka styka się z plastikiem po śladach oleju do filtrów)




(należy zostawić trochę więcej gąbki, by mieć pewność że gąbka sięga każdej krawędzi uszczelnienia. śruby skręcające airbox mogą ją przebić, otwory ułatwiają później pozycjonowanie gąbki przy kolejnym zakładaniu)


Po czwarte, by gąbka mogła dłużej działać bez czyszczenia, przed gąbką zastosowałem filtr powietrza z... podkolanówek o gramaturze 40 (gęściejsza mogła by być nawet lepsza). Ten niesamowity, tani materiał znakomicie przepuszcza powietrze i zatrzymuje grubszy piach i

śmieci, które by zapychały szybciej gąbkę.





:mrgreen: Efekt przerósł moje oczekiwania! Po wielu eksperymentach ostateczne rozwiązanie w postaci

- uszczelnienia z silikonu
- gąbki w oleju do filtrów
- dodatkowych otworów w plastiku starego filtra i wyskrobania papieru
- umieszczenia skarpety na snorkelu

spowodowało, że w końcu airbox wewnątrz jest czysty, jak świeżo wylizany. A do tego moto reaguje na gaz żwawiej, szybciej się zbiera oraz trzeba się powstrzymywać by przednie koło nie traciło kontaktu z ziemią. :mrgreen:




Uwagi przy testowaniu różnych rozwiazań:

Sama sucha gąbka nie zakłóca przepływu powietrza, ale nie jest zbyt efektywna w zatrzymywaniu drobnego pyłu. Nasomczyłem ją więc w oleju do filtrów, który powinien wyłapać ten pył. To jednak spowodowało że spalanie wzrosło i moc spadła.

Papierowy filtr + nasomczona gąbka = za mały przepływ powietrza, ale dobra filtracja.
Trzeba więc zastapić filtr papierowy materiałem o lepszej przepuszczalności powietrza, który wyłapie piasek i większe zanieczyszczenia.

Przetestowałem 1 materiał, który na to pozwolił i maiłem pod reką - ścierka z wiskozy. :mrgreen: - Dalej za mała przepuszczalność powietrza, trzeba było zwiększyć powierzchnię gąbki przez którą przechodzi powietrze, a ścierka z wiskozy po czasie ulega zniszczeniu.

29.10.2019 - Rozwiazanie obecne na tę chwilę okazało się skuteczne, należy pamiętac jednak o tym, że gąbkę nasomczoną olejem trzeba porządnie wycisnąć i zostawić do wyschniecia w cieple, inaczej olej będzie za bardzo zalepiał pory gąbki. Przy niskiej temperaturze olej nie chce za bardzo schnąć.


Info dodatkowe:


- info o airboxie dominatora airbox rd08
- Poczekałem grzecznie 24h aż silikon wyschnie przed założeniem filtra i skręceniem airbixa. Można go posmarować czymś tłustym przed złożeniem by później nie mieć problemu z oderwaniem plastiku filtra, ale korzystając z gąbki w takiej postaci jak opisałęm wyżej, wystarczy tylko ją zdjąć i wyczyścić lub zmieniać, pamietając o nasomczaniu w specjalnym oleju do tego.
- skarpeta na prawdę spełnia swoje zadanie! Wysypałem z niej ostatnio kupkę piasku i śmieci. Dla gąbki zostają drobniejsze zanieczyszczenia.
- Po pierwszym szlifie pasowanie tłoka było 0,07mm według zaleceń producenta tłoka. Po w miarę szybkiej reakcji na awarię spowodowaną nieszczelnością uszczelki i dbanie cały czas o poziom oleju, wystarczyło poszerzyć cylinder do pasowania 0.09mm (honowanie samo) by pozbyć się rys na cylindrze oraz zmienić pierścienie tłoka. Obecnie wszystko działa dobrze. Moc wróciła, olej nie znika, spaliny nie śmierdzą spalonym olejem.
 
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,03 sekundy. Zapytań do SQL: 12