Strona Główna Honda NX 650 Dominator
Forum użyszkodników NX 650 i silnikopodobnych :)

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload

Odpowiedz do tematu
Poprzedni temat :: Następny temat
Regulacja świateł w motocyklu
Autor Wiadomość
Hannibal
[Usunięty]

Wysłany: 2012-04-24, 20:22   Regulacja świateł w motocyklu

?WIATŁO W MOTOCYKLU





Reflektor motocyklowy to dość niepozorny element jednośladu, jednak niezbędny w codziennej eksploatacji. Chociaż od pewnego czasu styliści traktują go nie tylko jako punkt świetlny i element czysto techniczny, komponując jego kształt odpowiednio do całego projektu, to jednak zasadnicza funkcja reflektora pozostaje niezmienna od zarania dziejów motocykla: sygnalizowanie położenia jednośladu i oświetlanie drogi przed pojazdem.
Historia
Na samym początku w grę wchodziło wyłącznie sygnalizowanie, bowiem używane do tego celu lampy karbidowe w znikomym stopniu oświetlały drogę przed pojazdem. Nie było to zresztą potrzebne. Prędkości mtocykli różniących się od roweru tylko 1/4 ródłem napędu sięgały 20-30km/h, a uczestników ruchu drogowego było niewielu. Ale tak jak w przypadku innych elementów, postęp techniczny wymusił sukcesywne modernizacje, tak i w oświetleniu jednośladów zaszły istotne zmiany. Zwłaszcza w ciągu ostatniego dziesięciolecia, które śmiało można nazwać reflektorów. Jeszcze nigdy nie działo się tutaj tak wiele w ciągu tak krótkiego okresu czasu. Wszystko zaczęło się na poważnie oczywiście wraz z wynalezieniem żarówki elektrycznej. Patent na takie rozwiązanie 27 stycznia 1880r uzyskał, jak wiadomo, Thomas Alva Edison. Zarejstrował je w Stanach Zjednoczonych po dnumerem 223898. Specjaliści od motoryzacji sięgnęli po wynalazek Edisona na poczatku lat dwudziestych naszego stulecia.
Reflektor paraboidalny
Siła strumienia świetlnego uzyskana z żarówki była znacznie większa. Potęgował ją dodatkowo specjalny, paraboidalny odbłyśnik (kształt uzyskany przez obrót paraboli). To w jego centrum umieszczono żarówkę, która od połowy lat dwudziestych miała już konstrukcję dwużarnikową (wynalazek firmy OSRAM). Jedno z włókien obsługiwało światło mijaania (tzw. krótkie), drugie zaś światła drogowe (tzw. długie). Pojawił się jednak problem oślepiania, bowiem snop światła z reflektora układał się na drodze symetrycznie. By ograniczyć ten problem, szkło reflektora pokryto układem odpowiednio poprowadzonych wgłębień i wzgórków (tzw. ryflowanie). Promienie świetlne w ruchu prawostronnym znacznie dalej oświetlały prawą stronę drogi niż lewą (oświetlenie asymetryczne).


Żarówka H4
Taki układ reflektora pozostał bez zmian praktycznie do początku lat dziewięćdziesiątych. W tym czasie zmieniała się tylko konstrukcja i trwałosc żarówek. Ich bańki bardzo długo wytwarzano ze szkła sodowego. Do ich wnętrza wprowadzony był drut wolframowy (po włączeniu prądu elektrycznego rozżarzał się) a próżnia wewnątrz bańki zapobiegała utlenianiu się żarnika. Dopiero w 1972r firma Bosch opracowała żarówkę halogenową H4, powszechnie stosowaną do dzisiaj (z pó 1/4 niejszymi jej odmianami H1, H2, H3, H7). Ma ona znacznie wyższa temperaturę pracy, a co za tym idzie, większą wydajność strumienia świetlnego. Dlatego jej bańkę wykonuje się ze szkła kwarcowego. Nie wolno jej dotykać rękoma podczas montazu, by nie pozostawić choćby najmniejszych śladów tłuszczu (może to doprowadzić do przedwczesnego przepalenia żarówki). Żarnik pracuje tutaj w mieszaninie gazów obojętnych. Ale mimo dużej skuteczności żarówki halogenowej, konstruktorzy mający do dyspozycji coraz nowocześniejsze technologie, tworzyli coraz lepsze układy oświetleniowe.
Reflektor elipsoidalny DE
Szukając sposobów na lepsze oświetlenie drogi przed pojazdem, zbudowano reflektory elipsoidalne (nazywane także DE), w których strumień światła kształtowany jest nie tylko przez odpowiednio ukształtowane lustro, ale również przez soczewki. Na poczatku współpracowały one z tradycyjnymi odbłyśnikami paraboidalnymi i przykryte były tradycyjnym, ryflowanym szkłem.


Reflektor projektorowy
Powstała więc konstrukcja nazwana projekcyjną, ze względu na wykorzystywanie zjawisk optycznych podobnych jak w projektorach do filmów i slajdów. Tradycyjne reflektory pracowały w układzie refleksyjnym (na zasadzie odbicia światła). Ale reflektory projektorowe (zwane również soczewkowymi) nie zdążyły zdobyć wielkiej popularności, gdy doczekały się gro 1/4 nego przeciwnika. Gro 1/4 nego, bo przede wszystkim znacznie tańszego.


Reflektor w technice swobodnych pól FF
Chodzi oczywiście o coraz popularniejsze ostatnio reflektory wykonane w technologii swobodnych pól i nazywane w skrócie FF. Koszt takich układów oświetleniowych jest porównywalny z tradycyjnymi reflektorami. Nie wymagają one stosowania drogich i ciężkich soczewek. Ich masę dodatkowo obniżono dzięki zastosowaniu prze 1/4 roczystych, poliwęglanowych osłon w miejsce tradycyjnego szkła. Gdy koszty i masa nie odgrywają decyującej roli stosuje się reflektory FF z soczewkami (tzw. Super DE). Czasami obie konstrukcje można spotkać w jednym poje 1/4 dzie. Produkcję reflektorów w technice swobodnych pól zawdzięczamy rozwojowi komputerów, zwiększaniu możliwości obliczeniowych i wprowadzaniunowych technik wytwórczych. To dzięki tym czynnikom płaszczyzny odbłyśników można kształtować w dowolny sposób w przestrzeni. W optymalny sposób mogą wyliczyć je tylko bardzo sprawne komputery. Reflektor dzieli się na segmenty, które mają oświetlać różne pola w obszarze drogi. Dzięki takiemu podejściu prawie cała powierzchnia odbłyśnika może być wykorzystana na światło mijania. Jest to o tyle ważne, że przecięz zazwyczaj je 1/4 dzimy na światłach mijania. Duże natężenie ruchu na współczesnych drogach sprawia, że światła drogowe wykorzystuje się w małym stopniu. Płaszczyzny poszczególnych fragmentów odbłysnika są tak ustawione, by światło ze wszystkich tych stref kierowane było w dół, ku drodze. Załamanie promieni świetlnych i rozporszenie światła odbywa się bezpośrednio na płaszczyznach odbłyśnika. Dzięki temu można było zastosować gładkie, nie profilowane osłony reflektorów typu FF, pozbawione elementów optyki. Całość sprawia wrażenie kryształowej głębi. Granicę światłocienia oraz oświetlenie prawego pobocza generują poziomo ułożone segmenty feflektora. Swiatło użyteczne, czyli efekt końcowy, z którego korzysta kierowca na co dzień w przypadku reflektora typu FF stanowi ok. 45% podczas gdy w konwencjonalnym reflektorze paraboidalnym wartość ta sięga zaledwie 27%.


Reflektor ksenonowy
Obecnie duże nadzieje wiąże się z reflektorami ksenonowymi. Ich twórcą jest firma Hella, a po raz pierwszy zostały zastosowane w samochodzie BMW serii 7 w 1986r. Do produkcji seryjnej trafiły jednak dopiero w 1995r.
Reflektor światłowodowy
Dalsza przyszłość to reflektory światłowodowe. ?wiatło wędruje światłowodami do odpowiednich końcówek (spełniających funkcje dziesiejszych reflektorów). Ich zaletą jest niewielki rozmiar, co znacznie ułatwia życie konstruktorom, oraz niska masa. Niestety, światłowody są jeszcze bardzo drogie.


?wiatła typu LED
Nowości można spodziewać się również tyłu motocykla. Przygotowywana jest nowa generacja oszczędnych żarówek, ale najbardziej obiecujące są diody LED. Zapalają się szybciej niż żarówka, przy tym samym strumieniu światła zużywają o 67% energii mniej niż klasyczne 1/4 ródło światła i umożliwiają tworzenie tylnych lamp o grubości zaledwie 30mm, co daje spore oszczędności. Żywotność diod LED przekracza 1000 godzin, natomiast żarówek ok. 200. LED-y są jednak dosyć drogie i nie dają odpowiednio intensywnego białego światła. Diody mogą świecić bezpośrednio poprzez układy optyczne Fresnela, reflektor, lustro lub światłowody.


Żarówki

Regulacja reflektora
Źle ustawione, oślepiające światła pojazdów nadjeżdzających z przeciwka to zmora nocnej podróży. Bardzo wiele jednośladów ma światła niezgodne z normami europejskimi. Spora liczba motocykli zostało sprowadzonych z Wielkiej Brytanii, gdzie obowiązuje ruch lewostronny, w związku z tym ich reflektory są asymetryczne, ale w odwrotną stronę. To samo dotyczy pojazdów z rynku japońskiego czy australijskiego.
Jak przeprowadzić regulację? Praktycznie w każdym motocyklu śruby regulacyjne są umieszczone w innym miejscu i najbardziej przydatna byłaby tu instrukcja obsługi. Każdy reflektor jest zaopatrzony w dwie śruby regulacyjne lub w dwa pokrętła. W większości motocykli z obudową aerodynamiczną wkręty lub pokrętła są dostępne "od tyłu", czyli od tylnej strony wkładu reflektora. W wielu jednośladach z tradycyjnym reflektorem, ale też z częściową obudową regulacji należy dokonać od przodu. Jedna ze śrub reguluje pionowe ustawienie reflektora, druga ustaiwa światło w poziomie. W przypadku 2-ch reflektorów, każdy nalezy regulować oddzielnie (prawe-"długie" lub "krótkie", lewe-tylko "długie". Motocykle należy ustawić w pewnej odległości od pionowej ściany. Musi on stać na dokładnie poziomej nawierzchni i musi być obciążony kierowcą. Należy włączyć światła mijania. Na ścianie, dokładnie na wprost motocykla narysować punkt odpowiadający wysokości środka reflektora. Można założyć, że regulacja będzie prawidłowa, gdy górna granica środka plamy świetlnej znajdzie się 5cm poniżej narysowanego punktu, przy pięciu metrach odległości reflektora od ściany. Jednak wiele firm motocyklowych nakazuje regulację przy włączonych światłach drogowych. Dlatego też lepiej udać się do dobrej stacji diagnostycznej.


literatura:?wiat Motocykli 2/2001, MOTOCYKL 10/1996, Motomagazyn 6/2001

1/4 ródło tutaj - http://www.google.com/img...ved=0CCoQ9QEwCA
 
     
tomasz111 
tomba


Dołączył: 03 Lip 2012
Posty: 51
Skąd: zachodniopomorskie
Wysłany: 2013-03-23, 13:09   oświetlenie

czy jest regulacja świateł przednich :?:





Post dodany poprzez scalenie tematów. Używać Szukaj - kmaj
Ostatnio zmieniony przez kmaj 2013-03-23, 13:18, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
     
madart 


Wiek: 101
Dołączył: 30 Sty 2011
Posty: 1733
Skąd: Nowy Sącz
Wysłany: 2013-03-23, 13:30   

w dominie jest śrubka do regulacji wysokości, tylko delikatnie bo sie może urwać :)
 
     
tomasz111 
tomba


Dołączył: 03 Lip 2012
Posty: 51
Skąd: zachodniopomorskie
Wysłany: 2013-03-23, 14:38   

madart napisał/a:
w dominie jest śrubka do regulacji wysokości, tylko delikatnie bo sie może urwać :)

rozumiem,że jest ona gdzieś na stelażu lampy,czy regulacja samego lustra :?:
 
 
     
madart 


Wiek: 101
Dołączył: 30 Sty 2011
Posty: 1733
Skąd: Nowy Sącz
Wysłany: 2013-03-23, 14:42   

samym odbłyśnikiem
 
     
HAL_9000
[Usunięty]

Wysłany: 2013-09-16, 18:30   

A gdzie jest owa śrubka ?
 
     
tristan
[Usunięty]

Wysłany: 2013-09-16, 22:01   

Pod zegarami, w lampie po lewej stronie o ile dobrze jarze o tej porze :mrgreen: - u mnie sruba imbus, domniemam, ze oryginal - aczkolwiek urwana 8-) Pozostaje hand made :lol:
 
     
Krzycho
[Usunięty]

Wysłany: 2017-07-12, 12:48   

Odświeżę.... u mnie regulacja odbłyśnika góra/dół jest z prawej strony górna śruba (odkręcając przesuwasz w dół), dolna po lewej kieruje światłem na boki (odkręcając przesuwa się w prawo).

Nie wiem natomiast jak ustabilizować odbłyśnik, bo u mnie trzęsie się jak cholera.

Edit:
Rozebrałam klosz i wszystko jasne. Odbłyśnik trzyma się na dwóch sprytnych (w założeniu:) śrubach od regulacji ustawienia. Trzeci zaczep jest w kloszu na plastikowym wcisku. U mnie ten plastik rozpadł się i odbłyśnik latał. Śruby do regulacji są tak zrobione,że bez względu ile wykręcasz to nadal są w korpusie lampy (nie wysuwają się). To w teorii, bo u mnie jedna również latała.

Po złożeniu lampy i ponownym sklejeniu niby się trzyma ale i tak rozejrzę się za nowym reflektorem :)
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,03 sekundy. Zapytań do SQL: 13