Hej.
Przygotowując się do tegorocznego wjazdu na Równice i wspominając zeszłoroczny dyskomfort :) pomyślałem o podgrzewanych manetkach. Oczywiście kupno takowych nie wchodzi w grę (to zbyt proste), więc zrobiłem sam.
Potrzebne materiały:
1 - maty grzewcze do lusterek samochodowych
2 - koszulki termokurczliwe
3 - 2m przewodu
4 - przełącznik
5 - trytytki
Ja podłączyłem do gniazda zapalniczki ale docelowo będzie bezpośrednio do plusa po zapłonie, przez dodatkowy bezpiecznik.
Grzeją moim zdaniem wystarczająco. Przy kupnie mat warto wziąć te najmocniejsze tzn. ok 18W.
Koszt całkowity ok 30 PLN.
Czas wykonania ok. 2 h
Ostatnio zmieniony przez kmaj 2015-05-01, 21:35, w całości zmieniany 2 razy
PrezesASR [Usunięty]
Wysłany: 2015-01-10, 09:14
Swietnie!
Po skompletowaniu rzeczy potrzebnych do gniazda zapalniczki szukałem prostego i taniego sposobu na podgrzewane manetki, żeby zrobić wszystko za jednym razem.
Dzieki Bolo
Dziś trochę polatałem testując manety. Efekt - super. Grzeją bardzo mocno nawet przez grube rękawice. Proponuję dorobić jakiś potencjometr do regulacji mocy. Ja zrobię podwójny przełącznik i jeden z odczepów puszczę przez opór. Będę miał dwa stopnie grzania. Jeśli ktoś nie chce kombinowac to może zamówić słabsze maty. Ja mam 19W ale myślę że 12W będą idealne bez regulacji.
kmaj, Myślałem o tym, ale to nie daje mi możliwości regulacji mocy. Zastosowanie oporu (odpowiednio dobranego) pozwoli mi uzyskać np. 70% mocy maksymalnej.
Heja ho!
Już w tamtym roku zauważyłem, że prawa manetka grzeje z przerwami. Okazało się, że nastąpiło przerwanie drutu oporowego gdzieś wewnątrz gumy. Przestała grzać i brak dobrej pogody zmotywował mnie do naprawy.
Pomysł z matami grzewczymi bardzo mi się spodobał ;)
Poniżej kilka zdjęć z przebiegu naprawy:
1. Demontaż - widać pozostałości kleju.
2. Wykorzystałem przewody, które wcześniej doprowadzały prąd do manetki - wcześniej sprawdziłem je dokładnie miernikiem czy nie są ponadrywane.
3. W miejscach odciętych pinów przylutowałem przewody.
4. Po przyklejeniu maty zabezpieczyłem ją dodatkowo taśmą izolacyjną, by przy zakładaniu gumy jej nie uszkodzić. Do zabezpieczenia manetki przed obracaniem się, użyłem kleju Butapren (przed klejeniem dokładnie odtłuszczamy).
5. Efekt końcowy.
Schemat podłączenia manetek szeregowo i równolegle (50 i 100% grzania) znajduje się tutaj -> Podgrzewane Manetki
Podsumowanie:
Układ działa :) manetka robi się ciepła w porównaniu do lewej (ori Daytona) bo ta grilluje na maksymalnej mocy . Jeżeli nawali to w przyszłości, to wykonam to na drucie oporowym lub zakupię mocniejszą matę.
Co potrzebne:
-mata (kupiłem 12W, ale śmiało można zakładać o większej mocy grzewczej),
-przewody,
-izolacja,
-lutownica kwas, cyna,
-klej.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum