Wysłany: 2013-08-13, 23:38 coraz większe zużycie oleju i wysoka temperatura silnika
I mój motorek chyba doczeka sie remontu ale tym czasem chce wlać olej mineralny 20 w 50 motula ( do tej pory 10 w 40 ) nie wiem czy nie spowoduje to jakiś perturbacji np zwiększenie ilosci nagaru czy temperatury pracy silnika . Jeśli macie jakieś sugestie na ten temat chetnie wysłucham. A sam opowiem jak moto sie zachowuje.
michal_dr350 [Usunięty]
Wysłany: 2013-08-14, 01:55
wg mnie, zmiana SAE oleju niewiele pomoże, wszak każdy olej w rozgrzanym silniku jest rzadki a coś mi się wydaje, że chcesz "gęstszym" olejem uszczelnić silnik to jest trochę mylne pojęcie
olej 20w50 lepiej sobie radzi w wysokich temperaturach, (jazda w upalne dni po terenie lub w korkach w mieście, gdzie chłodzenie nie jest zbyt dobre) olej taki zachowuje lepsze właściwości smarne od 10w40. Ale w drugą stronę, w temperaturach ujemnych, przy zimnym rozruchu lepiej sobie radzi 10w40 bo robi się mniej gesty pod wpływem ujemnych temperatur
Jeśli w Twoim silniku są zużyte uszczelniacze, to jaki byś olej nie wlał, i tak tamtędy będzie uciekał podobnie zresztą w przypadku cylindra z tłokiem
jeszcze wrócę do oleju 20w50
Ja po remoncie silnik docieram na mineralu 20w50, na dniach czeka mnie kolejna zlewka oleju mineralnego i finalnie przechodzę na półsyntetyk też 20w50 w sumie producent zaleca 10w40, ale jak wiadomo, te silniki mocno się nagrzewają, to czemu by im troszkę nie pomóc wlewając do nich olej dobrze radzący sobie w wysokich temperaturach
Ali osobiście od poczatku roku jeżdze na motul 3000 20w-50 i motor pracuje jak na moje ucho ciszej innych zmian nie zauważyłem.,gęstość po rozgrzaniu się silnika na dotykpalcami bez różnicy.Wcześniej lałem 10w-40 póżniej 15w-40 no i teraz 20w-50 cena takiego oleju na allegro to 100zł z przesyłką za 4l..
dzięki , właśnie tego typu refleksje mnie interesują . Polatam do końca sezonu na motulu 3000 20 w 50 a w zimie zdejme głowice i pomierzę przy okazji wymienię rozrząd.
Damianel [Usunięty]
Wysłany: 2013-08-15, 10:10
Ja ze względu na upały zalałem motula 300v 15w40 i powiem że na zimnym silniku rozrząd pracuje głośno przez jakieś 2-3min potem już ładnie i cichutko mruczy.
michal_dr350 [Usunięty]
Wysłany: 2013-08-15, 12:14
Damianel napisał/a:
Ja ze względu na upały zalałem motula 300v 15w40
Damianel, ale ten olej w upalne dni zachowuje się niemal identycznie jak zlecany 10w40. Im wyższa liczba po literce W tym olej lepiej sobie radzi w wysokich temperaturach, np ...w40 , ...w50 , ...w60. Natomiast im wyższa cyfra/liczba przed literką W to oznacza odporność oleju na niskie temperatury, np 0w... , 5w... , 10w... , 15w... , 20w... odporność w sensie, że w bardzo niskich temperaturach olej 0w... będzie rzadki a 20w... wyra 1/4 nie gęstszy a wiadomo, w zimie zależy nam żeby olej w silniku był rzadki, aby ładnie się rozbryzgiwał i zapewniał smarowanie od razu podczas zimnego rozruchu, a olej gęstszy niestety musi złapać trochę temperatury żeby zrobił się rzadki... .
Zatem podsumowując dywagacje o SAE oleju, jeżeli jest lato, temperatury często sięgają ponad 30 stopni, a my chcemy żeby nasz silnik który sam z siebie lubi się mocno nagrzewać miał zapewnione maksymalne smarowanie w upalne dni, to można zalać olej który właśnie jest stworzony do użytkowania w takich warunkach czyli ...w50 , ...w60
Damianel [Usunięty]
Wysłany: 2013-08-15, 15:11
Ahaa widzisz niewiedza z mojej strony teraz oleju nie będę zmieniał bo już zrobiłem na nim 500km chociaż wiadomo mógłbym ten zlać i zostawić na jesień zimę a teraz zalać odpowiedniejszy...
Alibaba kolejną wymianę robię na Motul 5100 ester 15w-50. Poniżej właściwości oleju:
5100 4T 10W-40
Density at 20°C (68°F) ASTM D1298 0.871
Viscosity at 40°C (104°F) ASTM D445 89.8 mm²/s
Viscosity at 100°C (212°F) ASTM D445 13.82 mm²/s
Viscosity Index ASTM D2270 157
Pour point ASTM D97 -33°C / -27°F
Flash point ASTM D92 226°C / 438.8°F
TBN ASTM D2896 7.5 mg KOH/g
5100 4T 10W-50
Density at 20°C (68°F) ASTM D1298 0.873
Viscosity at 40°C (104°F) ASTM D445 118.3 mm²/s
Viscosity at 100°C (212°F) ASTM D445 17.73 mm²/s
Viscosity Index ASTM D2270 168
Pour point ASTM D97 -39°C / -38°F
Flash point ASTM D92 218°C / 424°F
TBN ASTM D2896 8.2 mg KOH/g
5100 4T 15W-50
Density at 20°C (68°F) ASTM D1298 0.877
Viscosity at 40°C (104°F) ASTM D445 138.7 mm²/s
Viscosity at 100°C (212°F) ASTM D445 18.3 mm²/s
Viscosity Index ASTM D2270 148
Pour point ASTM D97 -30°C / -22°F
Flash point ASTM D92 232°C / 449°F
TBN ASTM D2896 7.5 mg KOH/g
Dla zobrazowania tego co powiedział michal_dr350, dodaje rysunek z charakterystyką lepkościową oleju SAE 10w-40. Na wykresie widoczna jest zmiana lepkości oleju (10W, 40 i 10W40) wraz ze wzrostem temperatury.
charakterystyka lepkościowa oleju SAE 10W-40.jpg
Plik ściągnięto 83 raz(y) 345,93 KB
michal_dr350 [Usunięty]
Wysłany: 2013-08-15, 18:07
Damianel napisał/a:
teraz oleju nie będę zmieniał bo już zrobiłem na nim 500km chociaż wiadomo mógłbym ten zlać i zostawić na jesień zimę a teraz zalać odpowiedniejszy...
zostaw tak jak jest nic się nie stanie, a na zimę wlejesz sobie 10w40 i będzie ok, przeje 1/4 dzisz zimę (oczywiście jeśli je 1/4 dzisz zimą, bo ja lubię poje 1/4 dzić po śniegu na ośrubowanych oponach ) poje 1/4 dzisz wiosną i akurat nadejdzie czas na zmianę oleju przed latem, a na lato to już sam zadecydujesz, czy dedykowany 10w40 czy może 20w50 lubiący wyższe temperatury
Cytat:
rysunek z charakterystyką lepkościową oleju SAE 10w-40. Na wykresie widoczna jest zmiana lepkości oleju (10W, 40 i 10W40) wraz ze wzrostem temperatury.
Fajny wykres , widać na nim jak na dłoni uniwersalność oleju całorocznego, w tym wypadku 10w40, swoją droga to nie wiem, czy można kupić olej typowo letni lub typowo zimowy dawno takich nie widziałem w sklepach czy na stacjach benzynowych, jutro będę w sklepie motoryzacyjnym to z ciekawości zapytam
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum