Mam pytanie: Rozbierał ktoś wał korbowy?
Chodzi mi o to w jaki sposób czop korbowy utwierdzony jest pomiędzy połówkami wału (ramionami). Jest tam wielowypust czy wprasowanie?
nie będę próbował.
Zastanowiło mnie przy temacie ściągania magneta ( Magneto / Alternator - jak ściągnąć ). Przy odkręcaniu magneta jak blokujemy przez skrzynie wał korbowy to przy odkręcaniu zapodajemy przez wał moment 125 Nm a nasze silniki nominalnie mają po 53 Nm.
Więc o ile nie pisze bajek to można spieprzyć geometrie wykorbienia
Ostatnio zmieniony przez kmaj 2013-04-08, 23:34, w całości zmieniany 2 razy
MaciekTOS [Usunięty]
Wysłany: 2012-12-24, 16:56
O kurde to teraz pojechałeś ... już mam po świętach
Yukikaze [Usunięty]
Wysłany: 2012-12-24, 20:59
Hmmmm... no właśnie nie wiem, czy to tak łatwo ten wał wykorbić
Według takich moich przemyśleń to wał jest ułożyskowany w karterach, więc żeby go wykorbić to trza by przesunąć kartery względem siebie, albo wsadzić go w jebutne imadło i kręcić te 125 Nm
Żeby zrobić to w pierwszej wersji to raczej niemożliwe a w drugiej to pewnie nikt próbował nie będzie
Wiek: 43 Dołączył: 13 Sie 2012 Posty: 1897 Skąd: NYSA
Wysłany: 2012-12-24, 22:11
Myślę że moment obrotowy ma się nijak do momentu skręcania śrub na wale.
Co innego jak byś skręcał jebitnymi rurami za czopy wału po jego przeciwnych stronach.
Hmmmm... no właśnie nie wiem, czy to tak łatwo ten wał wykorbić
Według takich moich przemyśleń to wał jest ułożyskowany w karterach, więc żeby go wykorbić to trza by przesunąć kartery względem siebie, albo wsadzić go w jebutne imadło i kręcić te 125 Nm
Żeby zrobić to w pierwszej wersji to raczej niemożliwe a w drugiej to pewnie nikt próbował nie będzie
Też nie mam 100% pewności ale warto to przemyśleć.
Łożyska wału mają luz (pomiędzy elementem tocznym a bieżniami). Kartery mogą pozostać na miejscu gdy oś symetrii wewnętrznej bieżni przestanie być równoległa do zewnętrznej.
Blokując wał korbowy przez skrzynie utwierdza się prawą stronę wału (tak jakby w imadle). W serwisówce przy montażu jest wspomniane o skręcaniu na kleju z momentem 125 Nm - moment odkręcający jest jeszcze większy.
wojtekk napisał/a:
Myślę że moment obrotowy ma się nijak do momentu skręcania śrub na wale.
Co innego jak byś skręcał jebitnymi rurami za czopy wału po jego przeciwnych stronach.
Ma bo według pana Hondy z wału mamy 53Nm podawane tylko na prawą stronę (z pominięciem odbioru alternatora). Teraz dokręcając magneto z zablokowaną prawą stroną podajemy na wał moment 2,5 raza większy niż policzyli w Japonii.
Wiek: 43 Dołączył: 13 Sie 2012 Posty: 1897 Skąd: NYSA
Wysłany: 2012-12-24, 22:59
Coś w tym jest jak by nie patrzył.
Dlatego wymyślono ściągacze i klucz taśmowy do przytrzymania.
Yukikaze [Usunięty]
Wysłany: 2012-12-25, 19:14
kmaj napisał/a:
Łożyska wału mają luz (pomiędzy elementem tocznym a bieżniami). Kartery mogą pozostać na miejscu gdy oś symetrii wewnętrznej bieżni przestanie być równoległa do zewnętrznej.
Blokując wał korbowy przez skrzynie utwierdza się prawą stronę wału (tak jakby w imadle). W serwisówce przy montażu jest wspomniane o skręcaniu na kleju z momentem 125 Nm - moment odkręcający jest jeszcze większy.
Więc gdybajmy dalej
No masz rację łożyska mają luz jednak są to setne milimetra. Jeśli takie przesunięcie by nastąpiło to bał bym się o stan łożysk
Jednak czop wału korbowego na wale jak podejrzewam jest osadzany na gorąco . Skurcz materiału jest potężny więc tak łatwo to wykorbienie by nie poszło, jednak lepiej dmuchać na zimne i robić to jak Honda przykazał.
Ja odkręcałem magneto bez opaski, ale nie blokowałem przez skrzynię więc powinno być OKI Zwłaszcza, że nie stwierdziłem żadnych oporów podczas kręcenia wałem już po zdjęciu magneta, które mogły by powstać podczas wykorbienia wału.
MaciekTOS [Usunięty]
Wysłany: 2012-12-25, 21:39
yukikaze napisał/a:
kmaj napisał/a:
Łożyska wału mają luz (pomiędzy elementem tocznym a bieżniami). Kartery mogą pozostać na miejscu gdy oś symetrii wewnętrznej bieżni przestanie być równoległa do zewnętrznej.
Blokując wał korbowy przez skrzynie utwierdza się prawą stronę wału (tak jakby w imadle). W serwisówce przy montażu jest wspomniane o skręcaniu na kleju z momentem 125 Nm - moment odkręcający jest jeszcze większy.
Więc gdybajmy dalej
No masz rację łożyska mają luz jednak są to setne milimetra. Jeśli takie przesunięcie by nastąpiło to bał bym się o stan łożysk
Jednak czop wału korbowego na wale jak podejrzewam jest osadzany na gorąco . Skurcz materiału jest potężny więc tak łatwo to wykorbienie by nie poszło, jednak lepiej dmuchać na zimne i robić to jak Honda przykazał.
Ja odkręcałem magneto bez opaski, ale nie blokowałem przez skrzynię więc powinno być OKI Zwłaszcza, że nie stwierdziłem żadnych oporów podczas kręcenia wałem już po zdjęciu magneta, które mogły by powstać podczas wykorbienia wału.
?ciągnąłeś megneto bez opaski i bez blokowania skrzyni to jak ? siłą umysłu ?
Yukikaze [Usunięty]
Wysłany: 2012-12-25, 21:48
MaciekTOS napisał/a:
?ciągnąłeś megneto bez opaski i bez blokowania skrzyni to jak ? siłą umysłu ?
To dzięki przekazowi- przekazowi myśli
A tak na poważnie to tak , czy siak już miałem zdjęty cylinder więc posłużyłem się główką korbowodu wszystko dookoła oczywiście ładnie zabezpieczając
Ostatnio zmieniony przez Yukikaze 2012-12-26, 16:35, w całości zmieniany 1 raz
A tak na poważnie to tak , czy siak już miałem zdjęty cylinder więc posłużyłem się główką korbowodu wszystko dookoła oczywiście ładnie zabezpieczając
W ten sposób na czop został podany moment gnący (przy geometrii czopa totalnie nieszkodliwy).
Moment skręcający mamy na czopie gdy blokujemy wał z drugiej strony.
MaciekTOS napisał/a:
...Dobrze że mit z wykorbieniem wału obalony bo już bym dawno wykorbił
Podejrzewam, że nie odczułbyś różnicy gdyby się przemieściło. Skutkiem byłoby np.: większe obciążenie łożysk podczas pracy.
Wie ktoś z jakim pasowaniem siedzi czop?
HAL_9000 [Usunięty]
Wysłany: 2016-05-13, 14:45 A jakie są symptomy, że z wałem coś złego się dzieje ?
A jakie są symptomy, że z wałem coś złego się dzieje ?
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum