Honda NX 650 Dominator

REGULACJE i USTAWIENIA - Wymiana oleju

piwek - 2011-11-13, 14:56
: Temat postu: Wymiana oleju
Może ktoś podzieli się doświadczeniem i opiszę wymianę oleju krok po kroku.Gdzie jest korek spustowy,jak spuścić stary olej,jak i ile wlewać nowego.Czy trzeba odpowietrzać???Niby proste,wiele razy wymieniałem ale nigdy w ramie:)
madart - 2011-11-13, 15:36
:

o prosze :)
i wlewa sie na 2 razy, litr, krecenie rozrusznikiem albo odpalenie na 3sek i drugi litr
piwek - 2011-11-14, 09:22
:
Dziękuję bardzo,już chyba dokładniej nie da się odpowiedzieć na moje pytanie.Dzięki
managa - 2011-11-14, 11:00
:
A ja mam jeszcze takie pytanie: Lepiej wymienić olej przed zimną czy po zimie? Zakładając, że w zimę nie będę użytkować motocykla.
madart - 2011-11-14, 11:52
:
Zakładając że nie męczy cie kwestia ze ci sie 'siarki' osadzą w silniku i jest zrobione ponizej 2000km to mozna po. Jak cię siarki osadzające się męczą to zrób przed :mrgreen: :mrgreen:
managa - 2011-11-14, 12:37
:
Siarki?! Ech znowu nie będę przez to spać po nocach! :-( ;-)
Microbee - 2011-11-14, 13:47
:
w sumie trzeba by wymienić przed i po :mrgreen:
że siarki złe i fuj, dowiedziałem się dopiero w tym roku, wcześniej siarków/ek/i nie było, bo nie wiedziałem :)
i tak wymieniam na wiosnę
browny72 - 2011-11-14, 21:59
:
Cześć,
Tak jak niegdyś pisałem, dokończę co z moim przypadkiem (brał olej).
Mianowicie wniosek po przejechaniu 3 tys. km jest taki że nie brał oleju :) (obecnie motul 20w50)
Na trzy tysiące km dolałem w sumie litr, czyli w normie. Moja poprzednia panika była spowodowana najpewniej błędami w pomiarach. Faktycznie każdy musi poznać swoją Dominę. Błąd polegał na tym, że mój Domi (94r.) czasami nie trzyma oleju w ramie po zgaszeniu silnika (ale jak tu wcześniej wyczytałem to się zdarza). Pomiaru należy dokonywać po dobrym nagrzaniu silnika, a tym samym pompy oleju. Ja obecnie sprawdzam po dłuższej je 1/4 dzie. Jak ktoś tu pisał na forum pompa musi się rozgrzać w tych modelach i wówczas łapie szczelność. (w przeciwnym razie słychać tylko chlup chlup chlup i bagnet suchy)
Na wiosnę zmieniam z powrotem na 10w40 i zobaczymy co będzie.
Mam nadzieję, że moje uwagi się komuś przydadzą. Nowi użytkownicy Domina nie powinni zatem panikować, tylko ogarnąć temat ;)
Narka.
camell - 2011-11-28, 09:02
:
a ja własnie wczoraj zlałem stary olej i mam 2 pytania


1.odpowietrzyć filtr na odpalonym dominiku??
2.i gdzie sie znajduje ta siatka w ramie bo to tez chciałbym przeczyścić??
madart - 2011-11-28, 15:33
:
1. Jak już chcesz to odpowietrz, np. tak :) - ale w 99,9% przypadków nie jest to konieczne

uwaga bo sika daleko :mrgreen:

2. w serwisowce NX650 B Section 2 Lubrication na pierwszym rysunku numer 2 oil screen.
Z tego co pamiętam odkręca się przewod olejowy a potem kluczem 24 wykręcasz nakrętke do której jest przymocowane sitko.
camell - 2011-11-29, 09:15
:
ok dzieki bo jeszcze nie zalałem olejem wiec odpowietrze dopiero na wiosne jak zaleje, a sitko było brudne warto było zajrzeć i przeczyśćić dzieki a zalewam motula 5100 15w40 polsyntetyk mniejsze ma zapotrzebowania na olej niz 10w40
gozdek - 2011-12-25, 13:35
:
Panowie a jak to jest z wymianą filtra? Bo z tego co widziałem w serwisówce to nie wymienia się go przy każdej wymianie oleju? Co ile wy zmieniacie filtr? Oczywiście chodzi o filtr oleju.
Microbee - 2011-12-25, 13:48
:
Filtr oleju jest tak tani w porównaniu do innych części eksploatacyjnych, że jeśli o mnie chodzi, to wymieniam zawsze.
gozdek - 2011-12-25, 14:32
:
No właśnie większość osób tak robi. A co ile zaleca serwisówka w końcu, bo mam dwie wersje (jedna wygląda na amerykańską) i każda podaje troche inne wartości w km... :roll:
madart - 2011-12-25, 16:56
:
może to żart, ale co 12 000km ... :shock: razem z czyszczeniem sitka w ramie
mozesz pokazac te serwisówki? czy to te?:
http://hondadominator.pl/...ction=file&id=3
http://hondadominator.pl/...tion=file&id=11
gozdek - 2011-12-25, 18:12
:
Tą z pierwszego linku mam taką samą i to jest chyba dla wersji na Stany, ona podaje wyminę oleju co 3,200 km a co za tym idzie filtra oleju co 12,800 km. Tą z drugiego linku różni się od mojej bo ja mam po angielsku ale one są na Europe i podają wymiane oleju co 3000 km zaś filtra co 12000 km. Zastanawiam się skąd ta różnica w serwisówkach do maszyn które różniły się tylko szczegółami (dopalacz spalin) może mi to ktoś wytłumaczyć?
madart - 2011-12-25, 19:04
:
bardzo chętnie oglądne tą drugą, dotąd nie spotkałem nic
dotąd myślałem że ta 1 to jedyna istniejąca :-)
taka różnica jest drobna i wynika raczej z przyjęcia okrągłych wartości
i lepiej wymieniać zapobiegawczo i mieć spokojne sumienie
gozdek - 2011-12-25, 19:15
:
to jet ta serwisówka
gozdek - 2011-12-25, 20:06
:
i co o niej sądzisz? nie miałeś jej?
madart - 2011-12-25, 20:12
:
ok, dzięki, nie skojarzylem jej a mam :)
gozdek - 2011-12-25, 20:21
:
właśnie byłem tego ciekaw bo w sumie ta jest chyba najpopularniejsza. Reasumując sprawe wymiany filtra to moim zdaniem wymiana co 6000 km będzie wystarczająca to i tak 2 razy częściej niż zaleca producent :-D w starych xl 600 tak się robi i jest git :-P
stachu - 2011-12-29, 13:28
:
Microbee napisał/a:
Filtr oleju jest tak tani w porównaniu do innych części eksploatacyjnych, że jeśli o mnie chodzi, to wymieniam zawsze.


Lekko przybrudzony filtr ma lepsza zdolność filtracji, pory się zatykają i dzięki temu wyłapuję więcej drobniejszego syfu z oleju. Dlatego zalecam dawać nowy filtr co drugą wymianę oleju.
MaciekTOS - 2012-05-09, 13:55
:
Mam zalanego motula 5100 , mogę inny kupic na dolewkę czy musi być ten sam ?
madart - 2012-05-09, 14:46
:
powiadają ze lepkosc powinna być taka sama
pablopi - 2012-07-12, 14:36
:
Może ktoś powiedzieć dokładniej gdzie jest śruba w silniku żeby wyczyścić siatkę ??
Najlepiej foto
madart - 2012-07-12, 14:42
:
ta od strony sprzęgła?
pablopi - 2012-07-12, 21:27
:
Czy ktoś może potwierdzić czy to ta?? Wydaje mi się że nie .
Jeśli tak to poważna robota ;)
Habit - 2012-07-13, 09:41
:
Innej siatki w silniku nie ma... Ewentualnie siatka w ramie pod korkiem spustu.
madart - 2012-07-13, 15:06
:
ale to juz śruba ' w ramie ' ;-)
Habit - 2012-07-13, 16:13
:
Tak jest, 1/4 le to określiłem:)
MaciekTOS - 2012-12-06, 09:49
:
A co byście powiedzieli na niewymienianie oleju przez 10-20 tys :mrgreen: , swoją drogą wymiana oleum co 3 tys , na 1 - 1,5 tys dolewam litrę 50 % wychodzi na to że przez 3 tys motor sam się domaga oleju i po tych 3 tys olej jest "teoretycznie" wymieniony . No i jak do tego podchodzić ? :-P
adziad - 2012-12-06, 20:18
:
To zły pomysł nie wymieniać oleju.
Kumpel miał taki samochód, w którym poprzedni właściciel tylko dolewał olej. No i stało się tak, że wytrącał się stopniowo z tego starego syfu jakiś mazut straszliwy, gęsty szlam ciężkich frakcji ropopochodnych. Zbierało się toto na dnie miski i z czasem trafiło jednak do kanałów olejowych, które pozalepiało. Panewki na korbowodzie zaczęły chodzić na sucho i obracać, no a dalej to wiadomo..... Jak rozebrali to nie mogli uwierzyć, taki tam syf był.

W sumie silnika już nie dało rady odratować, bo zatkało się na tyle, że pracował praktycznie bez obiegu oleju.

Ale jak masz ochotę to sam wypróbuj;]
RyZyK - 2013-03-05, 22:44
:
Jesli zle, ze odswiezam to przepraszam
Chciałem zapytac - olej w ramie wymieniamy spoko jest to w miare prosta czynnosc jak na filmiku z 1 storny,
po czym moge poznac, ze moj uklad wymaga odpowietrzenia i prosilbym o wytlumaczenie w jakis sposob moge przeczyscic ta tzw. siatke, motor ma nabite okolo 10 - 12 w tym przedziale nei pamietam, dodam, ze nie mam konkretnego dominatora, a honda fmx 650 z tym samym silnikiem, czy jest w jakiejs serwisowce opisane czyszczenie siatki?

pozdrawiam i dziekuje za odpowiedzi

Ps. dodam ze 2 filmik ktory tyczy sie siatki i odpowietrzenia nie dziala, bylbym bardzo wdzeiczny za jego udostepnienie
madart - 2013-03-06, 08:13
:
na tym drugim fiolmi byla tylko srubka od magistrali olejowej wykrecona na dole i sikalo olejem dosc daleko
siatke powinienes miec pod spodem ramy, zaraz pod sruba od spustu tą przednią. Trzeba odkrecic najpierw nakretke z przewode olejowym, chyba 19 a jak juz wyciagniesz ten przewod to sama nakretka jest na klucz 24, moze ciezko siedziec.
Raczej duzo sie tam nie zbiera ale mozesz zobaczyc.
RyZyK - 2013-03-06, 10:00
:
Przy moim przebiegu(10 - 12 tys), warto tam w ogole zagladac ? Mozna jakos poznac, czy uklad potrzebuje odpowietrzenia?
kmaj - 2013-03-06, 10:33
:
RyZyK napisał/a:
Przy moim przebiegu(10 - 12 tys), warto tam w ogole zagladac ?

Wątpię żeby się tam coś zebrało, ale przy okazji wymiany oleju możesz zaglądnąć.
RyZyK napisał/a:
...Mozna jakos poznac, czy uklad potrzebuje odpowietrzenia?

Po tym jak zlejesz z silnika całkowicie olej i napełnisz można dla pewności popuścić górną śrubę (hydrauliczną) od przewodu doprowadzającego olej do głowicy i uruchomić silnik na kilkanaście sekund - olej powinien pojawić się po 5-10s.
managa - 2013-03-06, 11:55
:
Taa.. warto zaglądać.. Przy ostatniej wymianie chciałam się tam dostać, ale któraś śruba tak trzymała, że nie chciałam narzędzi połamać :P
MaciekTOS - 2013-03-10, 12:42
:
madart napisał/a:
ta od strony sprzęgła?


Jak by ktoś chciał to wygląda to tak , u mnie zebrało jakieś drobne resztki silikonu

qbaM - 2013-06-25, 22:08
:
A propos wymiany oleju to dowiedzialem sie ciekawej rzeczy i napisze, bo chcialbym uslyszec wiecej opinii.
Wiadomo, ze wg serwisowki olej wymianiac nalezy co 3000 lub 3200km (2000 mil).
Ale jak bylem w warsztacie moto na mojej ulicy (wymieniali mi ostatnio cewke, jak doszli, ze to przez nia byla bardzo mala iskra) dowiedzialem sie, ze moge wymieniac olej u siebie co 5-6 tysiecy km (pomimo temperatur do jakich nagrzewa sie olej w tym silniku),bo teraz oleje sa lepsze niz 20 lat temu. Ale znowu uslyszalem tez, ze bardzo wazne jest, aby co sezon zmieniac olej. W zeszlym zmienialem, w tym tylko dolalem, ale chyba zmienie niedlugo, bo w zasadzie az pol roku stal w garazu i odpalany byl tylko raz przez ten czas (teraz jezdze w tym roku na nim dopiero drugi miesiac).
kmaj - 2013-06-26, 00:02
:
qbaM napisał/a:
A propos wymiany oleju to dowiedzialem sie ciekawej rzeczy i napisze, bo chcialbym uslyszec wiecej opinii.
Wiadomo, ze wg serwisowki olej wymianiac nalezy co 3000 lub 3200km (2000 mil).
Ale jak bylem w warsztacie moto na mojej ulicy (wymieniali mi ostatnio cewke, jak doszli, ze to przez nia byla bardzo mala iskra) dowiedzialem sie, ze moge wymieniac olej u siebie co 5-6 tysiecy km (pomimo temperatur do jakich nagrzewa sie olej w tym silniku),bo teraz oleje sa lepsze niz 20 lat temu.


Większość forumowiczów zmienia co 3000 km, a co niektórzy nawet częściej. Teoretycznie z dolewkami możesz śmigać do 5000km.
W mojej opinii lepiej zmienić częściej i być spokojnym o części rozrządu, które do tanich nie należą... :roll:

qbaM napisał/a:
Ale znowu uslyszalem tez, ze bardzo wazne jest, aby co sezon zmieniac olej. W zeszlym zmienialem, w tym tylko dolalem, ale chyba zmienie niedlugo, bo w zasadzie az pol roku stal w garazu i odpalany byl tylko raz przez ten czas (teraz jezdze w tym roku na nim dopiero drugi miesiac).

Na zimę zalać nowym (ze względu na wzrastającą kwasowość oleju i wodę) - ale nie ma na to takiego ciśnienia ;)
Agathocles - 2013-06-28, 12:11
:
qbaM napisał/a:
Ale jak bylem w warsztacie moto na mojej ulicy (wymieniali mi ostatnio cewke, jak doszli, ze to przez nia byla bardzo mala iskra) dowiedzialem sie, ze moge wymieniac olej u siebie co 5-6 tysiecy km (pomimo temperatur do jakich nagrzewa sie olej w tym silniku),bo teraz oleje sa lepsze niz 20 lat temu.


Dbaja o to zeby klient wrocil do nich... :-) U mnie zmieniam co 2500-3000 kilometrow. Dominator daje znac o tym ze olej nadaje sie do wymiany w ten sposob ze poprostu w pewnym momencie silnik zaczyna glosniej i jakby mniej plynnie chodzic. Mozna wyczuc ten moment.

kmaj napisał/a:
Na zimę zalać nowym (ze względu na wzrastającą kwasowość oleju i wodę) - ale nie ma na to takiego ciśnienia ;)


A potem na wiosne znowu zmieniac czy poprostu jezdzic z cala ta woda ktora przez zime olej naciagnie? :->
kmaj - 2013-06-28, 17:56
:
Agathocles napisał/a:

kmaj napisał/a:
Na zimę zalać nowym (ze względu na wzrastającą kwasowość oleju i wodę) - ale nie ma na to takiego ciśnienia ;)


A potem na wiosne znowu zmieniac czy poprostu jezdzic z cala ta woda ktora przez zime olej naciagnie? :->


Higroskopijność wzrasta wraz z kwasowością oleju (kwasowość wzrasta w miarę zużycia), więc nowego oleju zalanego na zimę na pewno bym nie zmieniał na wiosnę :mrgreen: , jak powiedziałem nie ma ciśnienia - sam nie stosuje tego zabiegu ;) i czasem przepalam.
Na wiosnę przed odpaleniem zaglądałem przez korki do rozrządu to nie było żadnych ''ognisk" rdzy.

PS. Na zimę airbox szczelnie zamknięty.
qbaM - 2013-06-28, 21:05
:
Agathocles napisał/a:
Dominator daje znac o tym ze olej nadaje sie do wymiany w ten sposob ze poprostu w pewnym momencie silnik zaczyna glosniej i jakby mniej plynnie chodzic. Mozna wyczuc ten moment.


Dzieki, malo jezdzilem, wiec bede o tym pamietal.
Agathocles - 2013-06-29, 03:58
:
kmaj napisał/a:
PS. Na zimę airbox szczelnie zamknięty.

Ja jeszcze zatykam wydech szmatą nasączoną w oleju.
Artek - 2014-03-29, 07:55
:
w którym miejscu znajduje się ten filtr siatkowy i jak go wyjąć,czy trzeba zdejmować pokrywę sprzęgła?czy jak odkręcę obydwie śruby spustowe i wykręcę bagnet to spłynie względnie cały olej?jak go wlać czy wejdzie te 1.9 l na raz?
kmaj - 2014-03-29, 10:03
:
Artek, na tej i na wcześniejszej stronie są dokładne zdjęcia lokalizacji filtrów siatkowych.

Przed wymianą zagrzej silnik.
Zawsze zostanie trochę oleju w zakamarkach silnika.
Według serwisówki przy wymianie filtra wejdzie 1,9.
Jak będziesz zalewał nowy olej to co dolane 0,5 litra kontroluj poziom (wszystko jest opisane we wcześniejszych postach).
Ostasz - 2016-03-31, 17:01
:
No dobra, to ja mam jeszcze pytanie o ten filtr siatkowy - żeby się do niego dobrać trzeba zdjąć pokrywę sprzęgła. Tam jest jakaś uszczelka przy tej pokrywie (we Japońcu jak coś)?
Bo serwisówka nic nie mów o uszczelce ale wolę się dopytać doświadczonych, bo rozgrzebię, uszczelki nie mam i będzie lipa przy składaniu.
tomekz - 2016-03-31, 17:39
:
Jest uszczelka. Potrzebna będzie nowa jak się stara porozrywa przy demontażu.

Np. http://allegro.pl/uszczel...5784776623.html
wojtekk - 2016-03-31, 19:28
:
Ostasz, chyba, że chodziło Ci o oring pompy oleju.
Ostasz - 2016-04-01, 10:56
:
tomekz, dzięki! :) Chodziło mi właśnie o ten dekiel. Temat czyszczenia zostawiam przy kolejnym razie - zamówię sobie uszczelkę w razie czego ;-)

Powiem wam, że chciałem wyczyścić też ten taki "smok" co jest w ramie poniżej tej śruby spustu - ale to się j***ne zapiekło. Walczyłem chyba z 20 minut, już miałem odpuścić, bo bałem się że obrobię śrubę. Chyba jak w przy ostatnim razie czyściłem to za mocno dokręciłem - teraz mam dynamometryk i powinno być ok.
olszman - 2016-04-30, 21:13
:
elo , nie znalazłem odp więc pytam , zalałem olej zgodnie z wytycznymi 1,9 ltr i poziom był "minimalnie wyższy od minimum" dolałem 2 setki i nawet do połówki begnetu jeszcze daleko , poproszę o jakieś wskazówki , dzięki
adziad - 2016-04-30, 22:06
:
olszman, tam jest sucha miska olejowa, czyli poziom oleju sprawdza się po przejechaniu kilku km ze zróżnicowanymi obrotami (czytaj wyższymi obrotami). https://www.youtube.com/watch?v=e6MtCxvvdwQ

w dominatorze ten zbiornik jest w ramie..

Podczas zmiany oleju zazwyczaj wchodzi około 1,6-1,8L, więcej się nie mieści. Dopiero po odpaleniu silnika i zassaniu oleju z ramy należy dolać brakujące 0,4-0,7L.

Od minimum bagnetu do maksimum jest około 0,5L.

Ale te informacje są w manualu i na forum;]
olszman - 2016-05-01, 10:31
:
[quote="adziad"]olszman, tam jest sucha miska olejowa,

na to nie wpadłem :oops: dzięki Chopie!
Krzycho - 2016-05-01, 10:35
:
olszman, Luzik, ja nawet myślałem, żeby wstawić sobie tego emotka :oops: w avatara :mrgreen:
abwehry - 2022-04-22, 21:29
:
Witam. Nie potrafię znaleźć nic o podkładkach pod korki spustowe. Mam FMX650 - silnik ten sam - choć konstrukcja ramy już troszkę inna. Tak czy siak:

1) jakich używacie podkładek pod korki- miedź czy amelinium?
2) czy znacie wymiary podkładek do obu korków?

Dzięki za pomoc.
adziad - 2022-04-24, 18:40
:
obojętnie czy miedź czy aluminium, wymiaru nie pamiętam.
abwehry - 2022-04-25, 19:06
:
Już znalazłem tą pod duży korek. 12x18x1,5, ale myślę że np. 12x20x1,5 też da radę.

Ta pod mały korek niestety nie znalazłem. Zmierzę przy wymianie. :-D