Honda NX 650 Dominator

ZASILANIE I WYDECH - Filtr offroad od quada w motocyklu [Gotowe Rozwi±zanie 2.0]

Kurczak - 2020-10-14, 19:13
: Temat postu: Filtr offroad od quada w motocyklu [Gotowe Rozwi±zanie 2.0]
! Gotowe rozwi±zanie z 24.08.2020

^v^

Siemka,

Beznadziejno¶æ uszczelnienia airboxa w mojej Hondzie SLR, sk³oni³a mnie do eksperymentowania. Ju¿ wiem ¿e ciê¿ko uszczelniæ sam airbox tak by oryginalny filtr powietrza móg³ byæ zdejmowalny. Znalaz³em inne rozwi±zanie ale wymaga³o docinania g±bki co jaki¶ czas, ¶rednio to wygodne, chocia¿ i tak skuteczne. ( opis rozwi±zania starego tu http://hondadominator.pl/viewtopic.php?t=4404 )

Wymy¶li³em ostatnio kolejne rozwi±zanie. Polegaj±ce na zainstalowaniu filtra powietrza offroadowego od ATV, wewn±trz oryginalnego airboxa.

Filtr powietrza pochodzi z ATV Yamaha Raptor 350 / Grizzly 660. Nale¿y go nas±czaæ w odpowiednim oleju do filtrów, jest wielorazowego u¿ytku i bardzo dobrze filtruje nawet najdrobniejszy py³.


Giêtkie oparcie filtra powietrza
Pierwszym istotnym elementem jest utworzenie rusztowania na gabkowi filtr powietrza, które pozwoli wyginaæ filtr by go umie¶ciæ wewn±trz airboxa i móc ¶ci±gaæ i zak³adaæ do czyszczenia i namaczania w oleju.
Do tego u¿y³em drutu, który ciasno i gêsto nawin±³em na puszkê o ¶rednicy 5cm, co utworzy³o giêtk± sprê¿ynê, na której filtr ¶wietnie siê opiera i która nie ogranicza przep³ywu powietrza.

Ty³ sprê¿yny zakoñczy³em zatyczk± do rur pcv, w kórej wywierci³em otwór na ¶rubê, na której znajduj± siê gumowe uszczelki i podk³adki mocoju±ce filtr na ¶rodku sprê¿yny, pozwalaj±c zaczepiæ te¿ mocowanie filtra. Podk³adki i ¶rubê przyklei³em dla pewno¶ci na klej do szyb samochodowych, by mieæ pewno¶æ ¿e jest szczelnie i u³atwiæ zak³adanie filtra. (uwaga, super klei i uszczelnia ale ciê¿ko go zmyæ)





Mocowanie filtra przy dolocie
Drugi koniec (pocz±tek) filtra wraz ze sprê¿yn± zakoñczony jest kawa³kiem ¿eñskiego koñca rury PCV o ¶rednicy 5cm. Rura owiniêta jest ta¶m± K2 - magic band, która nie rozpuszcza siê od paliwa i swoj± elastyczno¶ci± i tarciem uniemo¿liwia wysuniêcie siê rury z króæca. Rurê w króæcu trzyma cybant, a filtr na rurze trzyma szeroka trytytka, tworz±c pewne i szczelne po³±czenie.

podgl±d mocowania z za³o¿onym filtrem i bez


ta¶ma której u¿y³em zastêpuj±c ta¶mê samowulkanicuj±c± która siê rozpuszcza³a od paliwa ( zdjêcia ni¿ej)


zdjêcie jak owin±æ ta¶m± rurkê - tu jeszcze z ta¶m± która siê rozpuszcza³a (samowulkanizuj±ca)


Filtr nas±czony i zainstalowany


prowizoryczne umocowanie filtra by nie opada³ (ale jak dzia³a, to mo¿e zostaæ)


Pozosta³e wê¿yki id±ce do airboxa
Zosta³a jeszcze 1 kwestia o której nie wspomina³em. Do airboxa idzie w±¿ od odmy i od jakiego¶ badziewia które wygl±da na to co¶ co tyko dodaje zbêdn± masê z lewej strony cylindra.
Poniewa¿ filtracja siê bêdzie odbywa³a teraz tu¿ przed ga¼nikiem, trzeba co¶ poradziæ na te wê¿e by nie zaci±ga³y syfu z airboxa.
Ostatecznie na w±¿ od odmy id±cy do airboxa po drodze za³o¿y³em filtr paliwa fi8mm (bo taki mia³em) i to rozwi±zanie dzia³a, :)
a ustrojstwo (air suction valve) do dopowietrzania spalin wywali³em i za¶lepi³em klejem w airboxie oraz ¶rub± przy wê¿u wychodz±cym z silnika.

Za¶lepi³em rurkê ¶rub± tam gdzie jest kciuk na focie ni¿ej.

fota wywalonego elementu



Testy filtra
Przy testach okaza³o siê ¿e gdy zamknê airbox, filtr swoimi gabarytami sam sobie blokuje przep³yw powietrza do g³êbiej umieszczonej jego czê¶ci i motocykl nie dostaje wystarczaj±cej ilo¶ci powietrza przy wysokich obrotach. Bez pokrywy nie by³o tego problemu, co oznacza³o ¿e trzeba utworzyæ wiêcej wlotów powietrza do airboxa z drugiej strony filtra.

Ciekawostka
Przy okazji okaza³o siê ¿e motocykl teraz reagowa³ szybciej na gaz i lepiej ci±gn±³ w ¶rednim zakresie obrotów, za to by³ bardzo g³o¶ny. ( w koñcu airbox po co¶ jest )

Udro¿nienie przep³ywu powietrza i ujarzmienie motocykla
Wywierci³em 4 otwory o ¶rednicy 1,6mm i powtyka³em w nie wê¿e igielitowe o tej samej ¶rednicy. Efekt jest taki, ¿e motocykl teraz dzia³a jak z fabrycznym filtrem. Oddawanie mocy zrobi³o siê bardziej równomierne, ha³asu jak przy otwartym airboxie ju¿ nie ma, silnik pracuje równo na obrotach ja³owych.

My¶lê sobie ¿e na razie tak zostawiê, a jakby mi brakowa³o mocy z troszkê ni¿szych obrotów to mo¿na dorobiæ zawsze jeszcze 1 rurkê, miejsce jest ^v^



Wykoñczenie
Przewody igielitowe mo¿na przykleiæ i uszczelniæ klejem do szyb samochodowych by pozosta³y na swoim miejscu. Mo¿na te¿ od ¶rodka lub od zewn±trz za³o¿yæ na nie podkolanówkê, dziêki czemu grubsze zanieczyszczenia nie bêd± zapychaæ filtra i bêdzie wymaga³ rzadszego czyszczenia.

Zdejmowanie i czyszczenie filtra
Filtr powietrza demontuje siê odkrêcaj±c cybant na króæcu i wyci±gaj±c rurê z króæca ci±gn±æ za ni±. By zdj±æ g±bkê nale¿y odkrêciæ nakrêtkê na koñcu filtra oraz odblokowaæ trytytkê. Wtedy mo¿na j± bez problemu zdj±æ, wypraæ i nas±czyæ do ponownego za³o¿enia. :)

Podsumowanie
I tak oto problem wadliwego airboxa który wpuszcza³ kurz za filtr powietrza zosta³ rozwi±zany. Ponadto filtr ten przepuszcza wiêcej powietrza i daj±c wiêcej otworów mo¿na pozwoliæ motocyklowi dostaæ trochê wiêcej mocy, szczególnie w dolnym i ¶rednim zakresie obrotów (przynajmniej tak dzia³a to na Hondê SLR).



----KONIEC ROZWI¡ZANIA----