Honda NX 650 Dominator

SILNIK, SPRZĘGŁO, SKRZYNIA BIEGÓW - Z cyklu "Zrób to sam" - CHŁODZENIE OLEJU

michalklb - 2011-05-02, 18:12
: Temat postu: Z cyklu "Zrób to sam" - CHŁODZENIE OLEJU
Witam
Na wielu forach powstał taki dzial i bardzo mi sie on podoba wszyscy dzielą sie jakimiś spostrzeżeniami opiniami na jakiś temat wiec postanowiłem założyć taki tutaj
Cel tematu:
Temat ma pomoc nowym jaki i obecnym użytkownikom w tym jakie usprawnienia można wykonac w naszych motocyklach począwszy od małes sróbki a skonczywszy na "kozackich" pomyslach.
Przedstawiajmy tutaj swoje udogodnienia i modernizacje najlepiej takie które można zrobić samemu ale w niektórych przypadkach jest to nie możliwe wiec inne tez będą mile widziane można adoptować jakieś pomysły z innych stron www i przeksztalcić je tak aby byly pomocne przy naszych sprzętach
Mile widziane zdjęcia i opis oraz koszty


Jako ze zostałem założycielem tematu wiec musze dac dobry przyklad i sie wypowiedzieć
Moje udoskonalenia z racji tego że jestem gadżeciarzem i człowiekiem uczącym sie na błędach poztanowiłem założyć :
Chłodnice oleju
http://zapodaj.net/ebe75e96f249.jpg.html
<a href=http://zapodaj.net/ebe75e96f249.jpg.html>chłodnica.jpg</a>
chlodnica pochodzi z motocykla yamaha xt 600 tenere
weze i koncówki zostały kupione w sklepie z częsciami hydraulicznymi za 50pln
Do innych udogodnien można doliczyć (niestety na chwile obecną brak zdjęć)
elektroniczny licznik rowerowy
elektroniczny wska 1/4 nik temperatury
Podgrzewane manetki (wykonane na schemacie z internetu za jakieś 15-20 pln NAPRAWDE DZIALAJĄ)
Smarowniczki w systemie tylnego zawieszenia (znany patent)

Do histori odeszły:
olejarka- zostawiała za dużo śladów wężyki były dla mnie zbyt kłopotliwe choc powiem że jeszcze nad tym popracuje
Gmole -odeszły z powodu chłodnicy po prostu pprzestały pasowac troche żałuje wiec pracuje nad jakimś nowym pomysłem oslaniającym strategiczne punkty


Bede sie starał na bieząco uzupełniac wypowieć jesli tylko czas na to pozwoli.


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
EDYT: Do tytułu dodano: "chłodzenie oleju" jako, że temat głównie tyczy się chłodzenia oleju. - kmaj
piesy - 2011-05-02, 19:23
:
o widzisz. Fajny temat. Ja mam pytanie o wskaznik temperatury. Czy jest to temp sinika czy oleju? Bo cos takiego chetnie bym u siebie widział. Jaki jest koszt? I czy jest mozliwosc zamontowania centralnej podstawki do dominatora? Wkur.... mnie dzwiganie motóra i stawinie na pniaku
michalklb - 2011-05-02, 20:21
:
termometr pokazuje temperature oleju który ppływa do zbiornika http://allegro.pl/termome...1576697841.html
sonda jest przymocowana i zaizolowana do jednej z rurek
Kubeko - 2011-05-02, 21:17
:
Mam pytanie do termo zorientowanych:) załóżmy że temperatura oleju dociera do kresu Waszych instrumentów pomiarowych.... co potem?????
a) wyłączacie silnik?
b) wlatujecie na A4 i rozpędzacie się do Vmax, żeby się schłodzić
c) wjeżdzacie do rzeki, żeby się schłodzić
d) dzwonicie do do pana Hondy i oznajmiacie że mylił się konstrukcyjnie, bo pomiar i chłodzenie oleju jest niezbędne, a skoro się pomylił to teraz niech fundnie wszystkie szpeje które szlag trafił z powodu przegrzania.


przepraszam za uszczypliwości, ale ten aspekt wyprowadza mnie z równowagi, tylko dla tego że jest zbędny, ja wolę zamontować stacje pogodową i przynajmniej będą mi wyświetlać chmurki lub słoneczko:) Pozdrowienia dla Termo Zorientowanych:)
Raviking - 2011-05-02, 21:24
:
wybieram odp "d" ,co wygrałem ? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Pan Hąda odda mi kase za remont głowicy? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

często jeżdżę w wodzie,... się schładza silnik
Kubeko - 2011-05-02, 21:27
:
Raviking napisał/a:
wybieram odp "d" ,co wygrałem ? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Pan Hąda odda mi kase za remont głowicy? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

często jężdże w wodzie,... się schładza silnik


jakbyś miał chłodnice i termometr to byś nie remoncił:)))) Micro ma termometr i jakoś się nie poci:)
maniek - 2011-05-02, 22:20
:
Git temat, termometr fajna sprawa "Gadżeciarska" ja lubię gadżety , pstryknijcie fotkę jak ten termometr jest podłączony.
maniek - 2011-05-02, 22:39
:
Jak już temat o temperaturę haczy, to coś co by lepiej się silnik opróżniał

http://allegro.pl/tasma-t...1456612589.html
wartburg - 2011-05-03, 01:54
: Temat postu: Re: Z cyklu "Zrób to sam"
michalklb napisał/a:
Witam
Na wielu forach powstał taki dzial


bo inne motocykle potrzebują "poprawiania fabryki" :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

michalklb napisał/a:
Do histori odeszły:
olejarka- zostawiała za dużo śladów wężyki były dla mnie zbyt kłopotliwe choc powiem że jeszcze nad tym popracuje


zacznij od tego → to naprawdę działa ;-)

reszta gadżetów jest zbędna :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
michalklb - 2011-05-03, 09:55
:
wartburg napisał/a:
bo inne motocykle potrzebują "poprawiania fabryki"

potrzebują lub też nie potrzebują kazdy to robi według swego uznania jedni tego potrzebuja drugim jest to zbędne po prostu kwestia gustu i radość z własnego działającego pomysłu

Jesli temat ma wprowadzic podział na tych którzy poprawiają fabryke a na tych którzy tego nie robią, ma wprowadzić sieład i niemiłą atmosfere na forum hondy dominator
TO PROSZE MODERATORA O NATYCHMIASTOWE USUNIĘCIE TEMATU
wartburg - 2011-05-03, 09:59
:
Michał - wyluzuj ... to tylko internet
michalklb - 2011-05-03, 10:02
:
ale ja niczym sie nie denerwuje myslałem że może komus sie przyda na przyszłość
wartburg - 2011-05-03, 10:06
:
to spoko ... i nic nie trzeba usuwać ;-)
Raviking - 2011-05-03, 10:10
:
Michał,temat nie zostanie skasowany.
Każdy z nas chce coś poprawić,dostosować w swoim motocyklu.Bardzo dobrze ,że dzielisz się wiedzą z innymi.Może każdy z osobna wyciągnie wnioski,podglądnie co mógłby poprawić u siebie nie tylko Ci co popierają takie pomysły ale także negujący takie pomysły.
Wiem,pada deszcz ze śniegiem :-? samopoczucie jest niskie.
Posty o liczniku rowrowym przeniose jak Microo założy temata,jak nie założy to skasuje.

I na koniec napisze Ci jak Wartburg: Michał wyluzuj,to jest forum ;-)
Pozdrawiam

edith :Michał zapodaj linka do tych grzanych manetek
Kubeko - 2011-05-03, 10:38
:
dobra ale wróćmy do tematu. Jeśli przekonacie mnie do chłodnicy założę taką samą z xt600z (tereska stoi w moim garage:) wyciągne bratu, nawet się nie kapnie:)))) )

*Skoro chłodnica ma wspomagać oddawanie ciepła, bo np je 1/4 dzimy w głębokim błocie i silnik jest cały szczelnie oblepiony, jak zabezpieczyć chłodnice by nie wyglądała jak silnik?

*Zastanawiam się czy jak zwiększymy objętość układu smarowania, to czy olej można będzie wymieniać rzadziej niż co 3kkm

Też nie raz martwi mnie temat chłodzenia z racji jazdy w górzystym terenie z prędkościami zbyt niskimi by dobrze chłodzić silnik, zastosowałem się do sugestii zawartej w manualu i jeżdżę na oleju 20W 50 przeznaczonym do wyższych zakresów temperatury i jak dotąd wystarcza.

Na marginesie, podczas wyprawy kłodzkiej miałem niewątpliwą przyjemność oględzin maszyny Tezli. To co zobaczyłem nie znajdę w żadnym, nawet najnowszym motocyklu, Tezla jest mega gadżeciarzem:))) powinien być inspiracją dla wszystkich.
wartburg - 2011-05-03, 10:47
:
a to fakt ... to co ma Tezla :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

tu można oglądnąć ( klikać w usprawnienia ) : http://tezla.freehost.pl/
michalklb - 2011-05-03, 11:00
:
Wartburg
Własnie po odnalezieniu strony naszego urzytkownika Tezli zaczołem wprowadzać takie zmiany

Kubeko
-Tego jak zabezpieczyć chłodnice przed duzymi ilościami nłota nie wiem moja jest czasem delikatnie zachlapana i tyle
-Uszkodzenia mechaniczne przy upadku raczej sie nie zdażaja bo chłodnica jest blisko ramy
chociaż jak trafi sie jakiś korzen czy gałęzie to kto wie musze nad tym pomysleć
-Czy wydłuży to okres miedzy wymianami mysle że jest to mozliwe ale nie przez jego ilośc ale przez obniżenie temperatury bo ilość zwieksza sie nieznacznie mysle że o jakieś 200-250 ml
Ja jeżdze na oleju 15W50 a chłodnice założylem tylko dla tego że miała miejsce taka sytuacja
Wymieniłem olej na nowy je 1/4 dziłem wiosną w temperaturach ok 15 stopni potem długa przerwa temperatury żedu ponad 30 stopni troche ostrzejszej jazdy i olej momentalnie zrobił sie czarny wczesniej tez dawałem w palnik i kolor oleju sie zmieniał ale nie tak znacząco
Odrazu dementuje słowa że to jakiś syf z silnika grzyż zrobiłem 1800km i dopiero wtedy olej zrobił sie momentalnie czarny
Raviking - 2011-05-03, 11:54
:
Cytat:
Odrazu dementuje słowa że to jakiś syf z silnika grzyż zrobiłem 1800km i dopiero wtedy olej zrobił sie momentalnie czarny
dlatego w XR zalecają wymiane co 1kkm :mrgreen:
madart - 2011-05-09, 17:28
:
wracając do teamtu chłodniczek oleju :-D
czemu nikt nie montuje na ramie radiatorow albo dodatkowych skrzydełek mających na celu zwiększenie powierzchni chłodzącej? nieopłacalne to jest ze względu na bariere termiczną rama+farba a aluminiowy radiator?
Courte - 2011-05-15, 16:26
:
mam pytanie co do termometru, kupiłem właśnie identyczny do mojego Dominatora i nie mam pojęcia jak i gdzie go podłączyć... Mógłbym prosić jakieś zdjęcie jak to zrobiłeś? Czytałem że do jakiegoś przewodu ale nie wiem do którego i jakoś mam wątpliwości co do jakości takiego podłączenia...
michalklb - 2011-06-12, 17:11
:
No ja to mam aktualnie wstawione w chłodnice ze wzgledu na prostote montażu wsadziłem i jest.
Jesli nie masz chłodnicy to zamontuj to na wyjsciu ze zbiornika na dole jest kawałek rurki (nie wiem czy wystarczy)ewentualnie na wejsciu ale tu moze pokazywać troszke dużo
track99 - 2011-06-27, 13:07
:
hej,
Wracając do tematu chłodnicy oleju mam pytana:
- Gdzie dokładnie wpinaliście sie z chłodnica ?
- Czy pompa oleju daje odpowiednie ciśnienie?
Kubeko - 2011-06-27, 20:19
:
nie mam pojęcia, ale był taki jeden konstruktor na priv, o ksywie hipolit, hipek czy hipol, który zakładał chłodnicę, ale wkrótce po tym wystawił motor na allegro, tyle kojarzę w temacie...
hipol - 2011-07-01, 16:20
:
Tu masz temat który założył hipolit, odnośnie chłodnicy oleju http://forum.motocyklisto...-dominator-650/
madart - 2011-07-01, 18:19
:
mnie sie podoba ale tylko taka wersja - najbardziej odporna, ale to nie zmienia faktu że to rzecz gustu, nie żyjemy w pustynnym klimacie czy kaliforni gdzie temperatura jest cały czas powyżej 30' a pare dni w roku dominikowi nie zaszkodzi. Już prędzej pałowanie 130 po autostradzie.

http://www.advrider.com/f...t=500646&page=3
stachu - 2011-12-23, 09:56
:
Pozwolicie że odswieże troche temat.

Zastanawia mnie czy wstawienie chłodnicy oleju powoduje, że oleju w układzie jest mniej ? Pojemność ramy wynosi ponad 1 litr oleju, a taka cieniutka chłodnica plus przewody to chyba znacznie mniej. Czy mniejsza ilość oleju w układzie wpływa jakoś na silnik? Nie było by problemu gdyby rama i chłodnica były podłączone równolegle, cześć oleju chłodziła by sie w ramie a część w chłodnicy.
madart - 2011-12-23, 16:22
:
stachu ta chłodniczka jest łączona szeregowo z całym układem, olej trafia najpierw do niej, pó 1/4 niej do ramy i zwiększa się ilość oleju a to jest dla niego +.
Ja bym się mógł pokusić o HIDa, ale dużo taniej można założyć dwa halogeny i mieć więcej światła i w nocy +20 do prędkości :mrgreen:
Radekmoto3 - 2012-01-09, 18:15
: Temat postu: moze schłodzi olej
Z racji że piszemy tu wszystko do moto! przeprowadzam remont generalny całego motoru mam go roskęconego w drobny mak,aż tak się zapędziłem ze będe malował rame bo zaprawki nie wchodza w rachube,w czasie tego roskręcania wpadłem na pomysł chłodnice oleju ale niechciałem ingerować w układ olejowy bo ktoś go kiedys wymyslił i jest ok. ale czasami zauwarzałem że temp jest bardzo wysoka,ię wymiśliłem cos tz."radiator" w duzym cudzysłowiu zobaczymy efekty. zawsze mozna zdemontować?
Raviking - 2012-01-09, 18:20
:
radekmoto3, gęściej ze trzy razy więcej
Yukikaze - 2012-01-09, 18:28
:
Pomysł może i ciekawy, ale nie wiem czy za bardzo coś zmieni . Blaszek moim zdaniem powinno być więcej i cieńsze (4mm). Bo taka gruba blacha zanim się nagrzeje, żeby odebrać ciepło i je oddać to trochę trzeba. Muszą być cieńsze, żeby szybko przyjmowały ciepło i szybko stygły od powietrza (tak jak cylinder). I nie obra 1/4 się, ale te spawy to chyba kowal robił :-? . I sprawd 1/4 czy rama nadal prosta bo nie wiem czy słyszałeś o czymś takim jak skurcz metalu podczas spawania. Sprawd 1/4 , czy z profilu do którego spawałeś blaszki nie zrobiło banana :-P
Radekmoto3 - 2012-01-09, 18:29
:
wiem wiem ze powniiny byc gęściej lecz ciężko to pospawac bo dysza miga nie wchodził..a pozatym powinny byc albo alu albo miedz najlepiej ale zobaczymy a spawy to takie naukowe są:) a rama i wszystko zostało nie naruszone bo było chłodzone kompresorem jak coś zauwazyłem
Raviking - 2012-01-09, 18:33
:
radekmoto3, jak dla mnie pomysł OK :mrgreen:
Yukikaze - 2012-01-09, 18:39
:
radekmoto3 napisał/a:
wiem wiem ze powniiny byc gęściej lecz ciężko to pospawac bo dysza miga nie wchodziła

Jeśli masz dostęp do "łusek" bo dyszka to to z czego wychodzi drut , to sklep ją na końcu na płasko i będzie gęsciej :lol: .
Najlepiej to we 1/4 elektrodę i będzie gęściej.
A co do spawów MIG-iem to większy prąd i lecisz szybciej i spoinka wychodzi cieniutka i jest cacy.
Radekmoto3 - 2012-01-09, 19:01
:
co do "łuski to w sumie masz racje. elektroda napewno tyła by lepsza, lecz pierwszy plan był taki ze na płaskownik przylutować blaszki a pózniej jakos całość do ramy ale padło inaczej.
madart - 2012-01-09, 19:35
:
wreszcie ktoś zrealizował to co chodziło mi po głowie :mrgreen:
ja myslalme o zeszlifowaniu i przczepieniu na paście termo radiatorów aluminiowych po bokach :lol:
zigson - 2012-01-09, 21:39
:
a ja mam inny sposób na nadmierną temp, leżakowanie w błotku, polecam :)
kmaj - 2012-04-30, 22:51
:
Tutaj dla zainteresowanych obliczenia żebra.

http://www.google.pl/url?...50pHk7hxXEqzgqQ



http://www.zt.ath.bielsko...przez_zebra.pdf - przykład z budownictwa przykład bardziej klarowny ale zasada działania taka sama jak w przypadku wykonania z metali.
Jest jeszcze krytyczna grubość żebra - największa sprawność. (mam zamiar za jakiś czas poświęcić temu więcej czasu).
Najlepiej stosować materiały o wysokiej przewodności cieplnej takie jak miedz, aluminium, mosiądz. Nie trzeba spawać bo może rzeczywiście osłabić to wytrzymałość ramy albo nadpalić wnętrze profilu. Najlepiej było by lutować (lutowanie twarde lub cyna z domieszkami). Plusem tego była by możliwość połączenia np mosiądzu, aluminium ze stalową ramą.
Stalowe żebro zamalujesz a farba jest pewnego rodzaju izolacją cieplną. Aluminium nie potrzebuje osłon.
Kolejna sprawą jest wypromieniowanie ciepła, w powyższym mówimy o konwekcyjnej wymianie ciepła.
Temat rzeka - i tak trochę przynudziłem.
W planach mam bardziej zastosowanie chłodnicy oleju bez zaburzania przepływu czyli jak najprostsza konstrukcja.
http://www.allproducts.co...917122746-l.jpg
Na końcach zarobione gwintowane końcówki i puszone przy ramie do góry w lini prostej. Przy odrobinie chęci i czasu postaram się przeliczyć ten bajer.
Cezary - 2012-11-06, 21:25
:
Nie przypuszczam, by miało to jakieś znaczenie. Bardziej się martwię o to, by olej nie był przechłodzony, stąd pomysł z termostatem. A jeśli dopiero przy pewnej temperaturze otwierałby się obieg przez chłodnice, to olej byłby już gorący i o konsystencji wody. W tuningowanych maszynach (głównie autach) często montuje się chłodnicę oleju i wszystko działa. A do motocykli czasem są też takie zestawy tuningowe. Tylko w Polsce jeszcze nie znalazłem, a zagraniczne są drogie. Tu stworzyłem mały przegląd zdjęć i instrukcji odnośnie tematu:
http://chomikuj.pl/Honda_...szyny/Cezary/ch*c5*82odnica+oleju+i+termostat+olejowy
Pomysł z chłodnicą ściągnąłem z jakiegoś wątku o Dominatorze (inne forum), opinię o chłodnicy z Hyosunga również. Tylko tam, na owym forum, użytkownicy nie mogli rozwiązać tematu przechłodzenia. Rozwiązaniem jest termostat olejowy. Na pierwsze ślady takiego sprzętu trafiłem w przypadku silników lotniczych, ale pó 1/4 niej okazało się, że są też termostaty uniwersalne, dla fanów 2 i 4 kółek.
Tak czy inaczej pracuję nad silnikiem, który będzie mocno dociążony - dół z XBR, cylinder z NX i ta awaryjna głowica też z XBR (ale za to sprężanie osiągnie prawie 11:1!). Bez dodatkowego chłodzenia się nie obejdzie.




Posty w tym wątku z przedziału czasowego od 2012-11-06; 22:25 do 2012-11-07;18:09 przeniesione z tematu: http://hondadominator.pl/...er=asc&start=15
Yukikaze - 2012-11-07, 08:39
:
O takie coś chodzi ?
Cezary - 2012-11-07, 09:21
:
Ależ tak! Tylko o inną cenę. Znalazłem już w Czechach za około 2 stówki. Ale nie widzę powodu, żeby to miało aż tyle kosztować.
kmaj - 2012-11-07, 10:08
:
Cezary, fajna myśl z tym termostatem, gdzie wepniesz go w obieg?
Ten termostat będzie mieć jedno wejście i dwa wyjścia?
adziad - 2012-11-07, 10:38
:
No nie wiem czy warto tak kombinować? Nie lepiej w zimne dni tak jak w starych żukach chłodnice kartonem zasłonić i heja:D:D:D
Cezary - 2012-11-07, 14:27
:
kmaj napisał/a:
Cezary, fajna myśl z tym termostatem, gdzie wepniesz go w obieg?
Ten termostat będzie mieć jedno wejście i dwa wyjścia?

Będzie mieć 4 wyjścia. Przewód olejowy odprowadzający olej z silnika zostanie przecięty, dwa jego końce zostaną wpięte do termostatu i przy zimnym oleju obieg będzie działał jak oryginalnie. Po nagrzaniu zadziała termostat i obieg zostanie przedłużony o chłodnice - stąd 2 kolejne wyjścia termostatu - do chłodnicy i z chłodnicy. To wszystko.

A tu zdjęcia z wykonanej przeróbki:
http://chomikuj.pl/Honda_...szyny/Cezary/ch*c5*82odnica+oleju+i+termostat+olejowy
Raviking - 2012-11-07, 15:23
:
za 340 zł można kupic około 20 litrów oliwy i wymieniać co 1000km :-P

ale popieram nowatorskie i własne samoróbki :mrgreen:
kmaj - 2012-11-07, 17:09
:
Szukałem jakiś termo-zaworów i ceny są dość wysokie. Są jeszcze elektrozawory 12V olejowe ceny około 100zł i do tego najprostszy czujnik temp. (zamykający obwód z regulacją - jak w ciągniku :mrgreen: ). Jedyny minus to dodatkowe kable.

EDYT 27.01.2013:
Link do stronki z opisem instalacji chłodnicy do Night Train’a
http://www.roadking.riders.pl/tech/chlodnica.htm
Bart76 - 2014-06-19, 16:25
: Temat postu: chłodzenie oleju - kit - instal video
polecam - ciekawe jak się sprawdza i ile dutków trza na takowe cudko ;-)
https://www.youtube.com/w...ayer_detailpage
Bart76 - 2014-06-19, 17:01
:
wow już wiem ile to kosztuje 309$ ....cóż może kiedyś :cry:
mbx - 2014-06-19, 19:16
: Temat postu: chłodnica
panowie moja chłodnica kosztowała mnie 50 pln z toyoty avensis 99 (olejowa)+2 wężyki resztę czyli montaż sam zrobiłem koszty 0 pln ,
Artek - 2016-01-05, 14:10
: Temat postu: Chłodnica oleju
Szukam chłodnicy oleju do nx650,znalazłem jedną zajebistą do dominatora,ale się zawahałem i ktoś kupił,myślałem żeby dać chłodnicę od jakiejś cbr,y,one są cienkie i wąskie,przymocować ją na jakiś dwóch obejmach to ramy,gdzieś nad kolektorami,ale nie wiem czy to ma jakiś sens.tak blisko silnika.Jak by ktoś miał coś lepszego to jestem zainteresowany.
michal_dr350 - 2016-01-05, 15:55
:
to aż tak upalasz dominatora że chłodnica potrzebna :?: :-P

Te silniki są odporne na wysoką temperaturę, wiem bo nie raz katowałem na piaskowni bliźniaczą XL600 w upały po 30 stopni i nic się kompletnie nie działo, lata do dziś i będzie latać
tomekz - 2016-01-05, 16:21
:
Artek mam coś takiego jak na http://olx.pl/oferta/chlo...html#4e1536d478
Miałem zakładać ale projekt upadł.

Gdybyś chciał to mogę za 80zł z wysyłka Ci sprzedać.
Artek - 2016-01-05, 17:10
:
tomekz, chłodnica jest może i ok,tylko gdzie ją przymocować?
tomekz - 2016-01-05, 19:47
:
Artek, miałem w planach montować na ramie albo odsunąć ją lekko od ramy ale tak żeby nie oberwała przy glebie. Miejsca za dużo nie ma ale jak się postarasz to nawet w miejsce narzędziówki można by ją zapodać.
Artek - 2016-01-16, 08:58
:
Bartek tu masz na 160$ http://www.off-the-road.d...R600-XR650.html To nie to samo,ale swoje zadanie spełnia.
Artek - 2016-01-29, 11:58
:
No właśnie,a jak wygląda sprawa z ciśnieniem oleju po zamontowaniu chłodnicy?nie będzie za niskie,bo raczej na pewno spadnie?
kmaj - 2016-02-01, 19:54
:
Artek, to zależy. Jeżeli przepustowość chłodnicy jest większa lub równa wydatkowi pompy smarującej to ciśnienie zmieni się nieznacznie (prawie wcale).
Jak stwierdzić przybliżoną przepustowość chłodnicy? Na kilka sposobów: porównanie pół przekroi poprzecznych przewodów dolotowych; lub sprawdzenie wydatku pompy smarującej która jest zabudowana w układzie "dawcy" chłodnicy oleju - trzeba pamiętać o przepłukaniu chłodnicy. Inne metody są bardziej skomplikowane.
Artek - 2016-03-02, 16:52
:
Dobra zaryzykuję,a jak to podłączyć,co gdzie,do czego?bo na zdjęciach nie wiele widać.
wojtekk - 2016-03-02, 19:54
:
Artek, masz termometr? Jakie temperatury oliwy masz, że zakładasz chłodnicę.
nx-rider - 2016-03-02, 21:25
:
wojtekk napisał/a:
Artek, masz termometr? Jakie temperatury oliwy masz, że zakładasz chłodnicę.

szach - mat
adziad - 2016-03-02, 21:33
:
sam jestem ciekaw, założyłem termometr oleju do swojego dominatora i zimą przy około 4stopniach bez problemu przy dzidowaniu non stop jest 110. Latem pewnie poszybuje.....

Planuję założyć drugi termometr na cylinder i porównywać. Bo na cylindrze w xr nie przekraczało mi nigdy 160stopni
managa - 2016-03-02, 21:36
:
Dlatego termometr jest do d ;-) 110-120 to chyba stała temperatura. Ja mam do tego wysoki błotnik, więc na 140 długo nie trzeba czekać. Ale jak widać w innym moim temacie taka temperatura nie nabroiła w silniku.
managa - 2016-03-06, 08:35
:
Może się komuś przyda ;-)




I jeszcze ciekawostka. Kształt tej chłodnicy bardzo interesujący :-D

Yukikaze - 2016-03-06, 14:28
:
managa napisał/a:

I jeszcze ciekawostka. Kształt tej chłodnicy bardzo interesujący :-D


Kurna ruski to nawet bimber na Dominatorze potrafią pędzić :mrgreen:
adziad - 2016-03-08, 20:36
:
Patrzcie jaką inspirację znalazłem. Jest nawet układ manual bypass lub thermostat bypas. Ogólnie chyba rozwiązanie z którego warto czerpać przykład.

http://suttoncycleworks.com/oilCooler.html
Bicio - 2016-04-05, 20:44
:
Mam na handel, jeszcze z radiatorem alu :-)
adziad - 2016-04-05, 21:37
:
Bicio, bjere, dam pińć plnów!! Albo dwa jabcoki na zlocie;]
Artek - 2016-05-23, 05:23
:
Witojcie,kupiłem taki zestaw do xr600,ma ktoś pomysł jak to podłączyć?
tomek77 - 2016-05-23, 19:00
:
podłączyć to możesz tylko w jeden sposób ,wpiąć się w tą długą metalową rurkę, a mocowanie chłodniczki to już zależy od inwencji twórczej mechaniora ,można nawet drutem przywiązać,...żartuję oczywiście ,skolko piniądzów za to dałeś ,jeśli nie tajemnica ,bo też coś będę musiał wyrzeżbić.
Artek - 2016-06-03, 09:31
:
Mocowanie jest,te dwie długie nakrętki,w xr600 ponoć można w nie wkręcić śruby i powinmo się trzymać,300 pln :-/ .
maxrate - 2016-06-27, 22:10
:
Chciałbym się pochwalić chłodnicą oleju jaką ostatnio udało mi się zamontować :mrgreen: Rozwiązanie może nie najtańsze i najprostsze ale nie jestem fanem oszczędzania na motocyklu. Mimo kilku nieprzewidzianych komplikacji związanych z montażem myślę, że efekt końcowy wyszedł zadowalający :-D Koszt części nie licząc tych które zepsułem :roll: i przesyłek wyniósł 350zł.
red_eyed_rider - 2016-06-27, 22:22
:
Ooo bardzo fajny efekt. Co to za chłodnica? Jak zarabiane końcówki? I jaka różnica w temperaturze?
maxrate - 2016-06-27, 23:12
:
Chłodnica to "Chłodnica oleju 255x70x50" z gwintem AN10 z allegro :lol: Szukałem chłodnicy o dużej przepustowości i wymiarach umożliwiających mi zamocowanie jej w tym miejscu więc szukałem małych uniwersalnych chłodnic oleju przeznaczonych do samochodów. Końcówki są zarabiane na zasadzie wkręcenia się w niego i ściśnięcia jego ścian między częścią nachodzącą na wąż i wchodzącą do środka. Połączenie jest naprawdę solidne i wybaczające błędy bo bez większych problemów końcówkę można zdjąć. Przejściówki między gwintami w dominie a gwintami AN10 końcówek dorobił znajomy tokarz za darmo w wolnej chwili w pracy :-D Większy problem był z dostaniem w Polsce odpowiedniego węża i ostatecznie zamówiłem 1m z ebay. Różnice w temperaturze sam bym chciał znać. Termometru nie mam ale bez chłodnicy nagrzany silnik niezależnie od stylu jazdy trzymał 1500obr, a po porządnym dogrzaniu olej bez problemu spływał z bagnetu jak woda co utrudniało sprawdzenie jego poziomu (10w40), a jego temperaturę bym szacował na ponad 120*. Po montażu chłodnicy jadąc 90km/h w podobnych warunkach silnik schładza się na tyle, że na postoju trzyma ~1350obr, a po porządnym dogrzaniu olej widocznie lepiej trzyma się bagnetu.
Czarek - 2016-06-28, 09:01
:
Fajnie wygląda ;-) ale pierwszy kamień, patyk, korzeń :mrgreen:
Calafior - 2016-06-28, 09:42
:
Czarek napisał/a:
Fajnie wygląda ;-) ale pierwszy kamień, patyk, korzeń :mrgreen:

No własnie też tak patrze fajnie wyglada, ale ja bym ja chyba jakos dodatkowo osłonił.
maxrate - 2016-06-28, 12:47
:
Osłona w drodze ;-) Na razie planuję zrobić po prostu zdejmowaną nakładkę z twardej i gęstej siatki z jakimiś wzmocnieniami.
YAGO - 2017-01-28, 14:05
: Temat postu: Chlodnica oleju
Co myslicie?

http://advrider.com/index...-gsmark.652313/
managa - 2017-02-15, 20:47
:
Nie wiem czy było, ale może kogoś zainteresuje http://www.off-the-road.d...R600-XR650.html
Qba - 2017-02-19, 15:40
:
Nie taniej isć do tokarza by cos takiego z alu zrobił ? myśle ,ze materiał plus robocizna to nie wiecej niz 150-200zł.w przypadku 1szt. węże też idzie dorobić , ja za stalowy oplot do hamulców z końcówkami płaciłem jakies 100zł.
Jesli chcecie mogę sie zorientować w temacię ,tylko musze znać wymiary .
Pzdr.
Bicio - 2017-02-19, 20:09
:
Bez użebrowania to nie problem faktycznie, z żeberkami to tego nie widzę bez cnc.
Qba - 2017-02-20, 12:22
:
Jesli nie musi być kwadratowa to się da ,może być okrągła ?
Bicio - 2017-02-20, 12:27
:
Okrągła bez problemu, tylko kawałek rurki grubościennej potrzebny.
Qba - 2017-02-20, 13:36
:
Mysłe ,ze tu trzeba pełnego stopu i w nim kanał obiegowy dla oleju i zebra dla chłodzenia , gwint ,przewody olejowe i gotowe.Cos na wzór tych chłodnic dla wody ale z zamknietym obiegiem .
Zresztą jest tego w trupa na necie.....
Bicio - 2017-02-20, 13:46
:
Ano, masz rację.
Piter!!! - 2018-05-05, 07:28
:
Czy ma ktoś chłodnice od hyosunga? Potrzebowałbym wymiary tej chłodnicy.
Qwet - 2021-04-23, 19:17
:
Pany, wymyśliłem jeszcze inny sposób na schłodzenie silnika niż stosowanie chłodnic na magistralach olejowych. Mianowicie;

RADIATORY NA RAMĘ

Wszystkie moje myśli na temat chłodzenia mają jedno wspólne założenie - wskaźnik temperatury na wlewie oleju ma pokazywać dokładną temperaturę oleju wychodzącego z silnika, a nie oleju wstępnie schłodzonego przez jakąś chłodnicę. Zastosowanie radiatorów na ramie spełnia to założenie - olej przepływa z góry do dołu, a do tego olej chłodzony przez radiatory ma tym bardziej tendencje do opadania na dół, dzięki czemu u góry przy termometrze utrzymuje się temperatura taka jaka wychodzi z silnika. Im niżej tym temperatura oleju niższa, a pompa oleju zasysa olej właśnie z samego dołu ramy.

Kupiłem na allegro radiator około 200mm x 200mm (nie pamiętam dokładnie) za 40zł przesyłką Smart i podocinałem na dwa kawałki odpowiednich rozmiarów. Zrobiłem też wcięcia między żeberkami żeby powietrze jak najswobodniej opływało ramę i nie pogarszało chłodzenia użebrowania samego silnika. Trochę cudowania było na kantach, bo haczyło o dolną rurę wydechu i półkę przedniego zawieszenia przy skręcie, ale godzinka z kątówką i ogarnięte. Następnie klej termoprzewodzący elastyczny AG thermoglue (0,9 W/mK, 200°C) i przytrytkowałem do ramy na noc aż klej zaschnie. Jutro chcę jeszcze dla pewności skręcić radiatory do ramy metalowymi opaskami, na wypadek gdyby się odkleiły i chciały odpadać. Fotorelacja w załącznikach.

Jak zwykle to bywa przy moich konstrukcjach estetyka leży i zwija się z bólu :mrgreen: ale mam nadzieję że przynajmniej będzie działać. Jestem bardzo ciekawy o ile zmniejszy się temperatura oleju przy normalnej jeździe, mam termometr we wlewie oleju od ponad 2 lat obserwuję temperaturę, więc będę mógł dość dokładnie określić różnicę.
Calafior - 2021-04-23, 20:03
:
No sam jestem ciekaw jak to bedzie działać.
dario9z - 2021-04-24, 07:06
:
Qwet z niecierpliwością czekam na rezultaty Twojego eksperymentu.
Nie wiem z czego to wynika, ale Dominator optymalną temperaturę osiąga przy jeździe około 90 km/h, zarówno szybciej, jak i wolniej zaczyna się grzać.
U mnie czeka chłodnica z suzuki dr do montażu, ale jakoś nie mogę się za to zabrać.

ps. być może problemem są kolektory wydechowe, które są bardzo blisko ramy, w której schładza się olej, na pewno nie pomaga też założenie wysokiego błotnika przedniego
adziad - 2021-04-25, 19:10
:
Qwet, Bardzo odstają od ramy.... Bedzie problem. Miałem gmole przykręcone śrubami, które wystawały myślę połowę tego co Twoje radiatory. Przy jeździe w terenie wbijały się w błotnik. Wydaje mi się, że w Twoim przypadku może być duuuużo gożej:/ Sprawdź proszę, żeby krzywda z tego nie wyszła.... się koło zaklinuje i dopiero będzie..

Wiem dmucham na zimne:)
Qwet - 2021-04-29, 06:31
:
Poobcinałem trytki i założyłem opaski metalowe, tak jak przykazałem. Opaski są skręcone z obu stron, to znaczy jedna opaska składa się z dwóch połączonych "szeregowo". Teraz jak klej się poluzuje od wibracji to radiator w czasie jazdy nie odpadnie i nie zabije tego przypadkowego pieszego :D

adziad żeberka odstają tylko trochę dalej niż mocowania gmoli i rury wydechowe, a poza tym dwa ostatnie sezony przejeździliśmy z mocno wsuniętymi lagami w półki dla obniżenia moto i nie było problemu. Teraz podniosłem przód tak że korki lag zrównały się z półką. Poza tym sprawdzaliśmy na ile błotnik zbliża się do żeberek i mimo że rzucałem się na kierownicę całym ciałem najmocniej jak mogłem, błotnik zbliżył się do lag na jakieś 3-4cm, więc myślę że jeszcze jest zapas ;)

Już zdążyłem troszkę pojeździć z tym patentem, ale nie udało mi się zagrzać oleju bardziej niż 100°C, robiłem zbyt krótkie odcinki. Może w weekend pojedziemy gdzieś dalej. Natomiast już teraz zauważyłem, że kiedy olej jest nagrzany, w czasie jazdy radiatory są chłodne w dotyku, ale po zatrzymaniu się np na światłach szybko robią się gorące. To dobrze rokuje na ich skuteczność :)
łojek - 2021-04-29, 19:25
:
No tak ale do takiego chłodzenia nadal bedzie potrzebny powiew wiatru czy się mylę ?
Qwet - 2021-04-30, 06:14
:
I tak i nie. Zobacz ostatni akapit mojego poprzedniego postu. W czasie jazdy radiatory są silnie owiewane powietrzem, więc są mocno chłodzone - przy nasadzie gorące, na końcach żeberek całkiem chłodne. Ale to nie jest tak, że na postoju w ogóle nie działają. Rozgrzane na postoju radiatory wywołują zjawisko konwekcji - ciepłe powietrze unosi się w górę a od dołu napływa nowe, chłodne. Gdyby nie było zjawiska konwekcji, silnik pracując na wolnych obrotach w końcu by się przegrzał i zatarł, a w rzeczywistości stojąc w miejscu osiąga max 130°C.
adziad - 2021-04-30, 09:27
:
Jak jeździłem spokojnie to też mi nie haczyło :D

http://youtu.be/cOje4DsWjYM
Qwet - 2021-05-02, 11:45
:
adziad to łaaadnie eksploatujesz swojego dominatora :D chociaż w sumie jego naturalne środowisko, taki offroad
Dla maszy samo wykonanie takiej figury skończyłoby się totalną glebą jeszcze zanim koło doznałoby zblokowania, więc odstawanie radiatorów nie jest problemem ;)

Wczoraj zaszła mała trasa około 200km. Jazda za simsonem, prędkości około 50-70km/h, głównie 4 bieg, czyli dokładnie taka sama jazda jak rok temu za jawą 50. Rok temu jeździliśmy latem w temperaturze w granicach 20-25 stopni i dokładnie pamiętam że olej trzymał wtedy prawie cały czas 110°C. Wczoraj było 13 stopni i temperatura utrzymywała się maksymalnie na poziomie 88°C.

Uwzględniając różnicę temperatury otoczenia, wychodzi na to, że z założonymi radiatorami na ramie olej grzeje się o ponad 10°C mniej niż bez radiatorów. Przyznam, że nie spodziewałem się tak dobrego wyniku. Podobną różnicę w temperaturze oleju mieliśmy po założeniu chłodnicy oleju na rurce prowadzącej olej do głowicy. Generalnie cel totalnie osiągnięty, w tej chwili to już nawet nie ma sensu dokładać jeszcze kolejnej chłodnicy oleju.
wojtekk - 2021-05-03, 11:21
:
Zamysł dobry. Ktoś kiedyś zamieszczał zdjęcia podobnego patentu. Różnica polegała na tym, że przyspawał do ramy listki z blachy :-)
kmaj - 2021-05-12, 20:33
:
Qwet, do wspomnianych sposobów wymiany ciepła można dodać jeszcze promieniowanie. Im przedmiot mniej chropowaty (np. lustro, polerowane aluminium) tym mniej wypromieniowuje ciepła do otoczenia. Można zwiększyć np. poprzez zmatowienie lub pomalowanie czarnym matem.

Wymiana ciepła poprzez:
Przewodzenie = Olej->Rama->Klej->Radiator
Konwekcja = Radiator-Powietrze
Promieniowanie = Radiator->Otoczenie


Ciekaw jestem relacji z użytkowania - w szczególności trwałości kleju.
Qwet - 2021-06-22, 11:54
:
kmaj (Son Gokū lecący na Kintō'un :) to prawda że czarna matowa powierzchnia zwiększa współczynnik emisji promieniowania cieplnego, ale w przypadku radiatora znaczna ilość wypromieniowywanego ciepła jest z powrotem pochłaniana przez sąsiadujące żeberka, przez co skuteczność wypromieniowywania nie jest dużo większa niż płaskiej blachy. Poza tym przy stosunkowo niskiej temperaturze żeberek (poniżej 100 stopni) promieniowanie stanowi bardzo niewielki odsetek całego ciepła oddawanego przez radiator, zwłaszcza przy sporym pędzie powietrza podczas jazdy. Czernienie nie zrobiłoby dużej różnicy.

Na patencie przejechane już ponad 1000 kilometrów i nic się nie odkleja. Była już też traska przy ponad 30 stopniach i olej pierwszy raz od dawna osiągnął 105°C - to nadal ponad 10°C mniej niż w zeszłym roku w tych samych warunkach ;)
Qwet - 2022-03-13, 14:39
:
A taki patent??

Chłodnica FMIC 7- lub 9-rzędowa, do tego króciec na wąż 10mm. Ze wszystkim wychodzi poniżej 200zł, a to kilkukrotnie taniej niż profesjonalne zestawy dedykowane do NX 650.

Spróbuję zaadaptować tą chłodnicę w ramach przygotowań do sezonu 2022 :)
Qwet - 2022-03-23, 20:22
:
Więc tak. Króćce wkręciłem na taśmę teflonową. Nawaliłem tyle taśmy że wkręcanie szło bardzo ciężko, ale liczę że dzięki temu połączenie gwintowe będzie bardziej szczelne.

Chłodnicę zamocowałem do ramy na gumowych wibroizolatorach żeby nie zaczęła pękać od wibracji.

Węże zastosowałem silikonowe zbrojone do wysokich ciśnień i temperatur. Założone na magistrali powrotnej oleju z silnika do ramy.

Z przodu dałem dodatkową kratkę "plaster miodu" żeby chroniła przed walącymi spod kół tira kamieniami.

Niedługo testing, jestem bardzo ciekawy wyników :)

Dla formalności, tutaj użyte do budowy podzespoły:
https://fmic.pl/tuningowy-uklad-chlodzenia/150150-8309-chlodnica-oleju-zenska-9-rzedowa.html
https://aura.szczecin.pl/gwint-meski-waz/11418-krociec-kolankowy-brass-90-m-12-x-10mm.html
https://grubygarage.com.pl/p/752123/przewod-silikonowy-zbrojony-turboworks-pro-black-10mm
https://www.tme.eu/pl/det...15-15-m4-10-55/

Koszt całkowity troche ponad 200zł :)
Piotr-72 - 2022-03-27, 10:15
:
Hej, mam kilka pytań jeśli pozwolisz. Przy temperaturach powietrza ok 10 st. na dwójce przy pyrkotaniu mam ok. 120 st. a w trasie ok 80 km/h 105/110 st. Boję się że w lato będzie 140 st.
Testowałeś już z chłodnicą?
Jaką temperaturę miałeś dotychczas w zależności od warunków jazdy (trasa/prędkość. teren, itp.)?
O ile zwiększyłeś ilość oleju w układzie?
Te połączenia do mnie nie przemawiają, czy problem z zakuciem przewodów na oryginalne śrubunki?
Qwet - 2022-03-27, 17:36
:
Hej. Więc tak:

Niestety silniki dominatorów należą do tych gorących. Bez chłodnicy oleju nagrzewają olej spokojnie do 120 stopni, a w cięższych warunkach (offroad, autostrada 140km/h) przekracza 130 stopni. Ktoś nawet pisał że podczas jazdy pod dłuuugą górę na pełnym gazie osiągnął 150 stopni. Także bez chłodnicy olej musi być co najmniej 10W50.

Osobiście testowałem patent z radiatorami przyklejonymi do ramy klejem termoprzewodzącym, fotki na poprzedniej stronie:
http://hondadominator.pl/...p?p=56412#56412
Temperatura oleju jest o jakieś 10 stopni niższa niż normalnie, tzn. 110 stopni zamiast 120.

Testowałem też patent z chłodnicą rurową wpiętą w tą cienką stalową rurkę co idzie z kapy do głowicy:
https://youtu.be/IKz_aBuaTfA
Tutaj różnica temperatury była 10-15 stopni. Jako że temperatura rzadko przekraczała 120 stopni, z taką chłodnicą można już powoli pomyśleć o przejściu na olej 10W40.

Teraz testuję patent z chłodnicą FMIC wpiętą w przewód powrotny oleju z silnika do ramy. Przejechałem już dystans 0,3km więc mogę GÓWNO powiedzieć na temat różnicy temperatur :mrgreen: Niedługo strzelę małą traskę, będę wiedział więcej, dam znać.

Oleju dałem lekko ponad 2,5l i jest powyżej maksimum, podczas pracy silnika wręcz przelewa się wężykiem na głowicę. Podobno stan oleju w dominatorach można przelać nawet o LITR i nic złego się nie dzieje.

Połączenia które zastosowałem są proste i skuteczne :) Zbrojony wąż silikonowy jest praktycznie wieczny - nigdy nie sparcieje. Na obciętych i wypolerowanych rurkach dałem po trzy porządne opaski zaciskowe z każdej strony, chociaż starczyłaby jedna, bo nie ma tam praktycznie żadnego ciśnienia.
Ale spoko, jak uważasz że są brzydkie to możesz pokombinować z dobieraniem gwintów pod śrubunki, jak kolega maxrate na 5 stronie tego tematu:
http://hondadominator.pl/...p?p=42830#42830
Przewody teflonowe są równie wieczne co silikonowe, też nigdy nie sparcieją ;-)
Piotr-72 - 2022-03-27, 19:06
:
Dzięki za treściwą odpowiedź. Czekam na testy