Honda NX 650 Dominator

REGULACJE i USTAWIENIA - Temperatura oleju w silniku Dominatora

Franz - 2017-04-27, 17:09
: Temat postu: Temperatura oleju w silniku Dominatora
Stałem się posiadaczem Hondy XR 650 l , co jak niektorzy wiedzą posiada silnik
Dominatora. Przy testowaniu silnika czy wkreca sie dobrze i ladnie pracuje przy odwijaniu manety
Na full - silnik prychal i czkal na pelnym gazie. Sprawdzilem swiece - swieca czarna
Odkrecilem gaźnik by skontrolować jaką poprzedni właściciel zamontowal dysze.
Dysza była 165 . Zamowilem dysze 157.5 , 155 i 152.5
Na początek dalem dysze 155.
Po zmonowaniu silnik pracuje bardzo dobrze w calym zakresie obrotów. Bez czkawek i przydlawien.
Zamontowalem nową świece.
Po przejechaniu 200 km odkrecilem ja do kontroli. Byla wolna od nalotu. Tak jakbym wkrecil
nową. Wszystko jest ok ale mam pytanie do posiadaczy termometrow zamontowanych w Dominie
Przy temperaturze 10 * C , prędkość asfaltowa 100 -temperatura oleju 100. Zuzycie paliwa 4.7
Cholera czy nie dalem zbyt malej dyszy - temperatura oleju dość wysoka - moze mieszanka zbyt uboga
W xr 400 przy takiej temperaturze powietrza mam zaledwie 80 - 90 * C na pomiarze oleju
Co bedzie w lecie w lesie . Założyć wieksza dysze 157.5 , dużą chlodnice oleju ( w planie byla mała
od xr 400) czy jezdzic i czekać co bedzie dalej ?
Ktoś cos napisze , podpowie ?
adziad - 2017-04-27, 17:21
:
Franz, przy obecnej temperaturze 5-10 stopni na szosie temperatura oleju przy prędkościach przelotowych waha się w granicach 90-110 stopni. W terenie prawie non stop 110. Latem dochodzi do 120, ale u mnie raczej nie przekracza tej wartości. Piszę o dominatorze oczywiście, w którym mam dyszę 150, olej 10w60 półsyntetyk
Artek - 2017-04-27, 18:43
:
Adziad jaki olej znalazłeś o wartościach 10w60 w półsyntetyku? Ja znalazłem jedynie 10w50 i taki wlałem a 60 to już syntetyk.u mnie 100 to norma, a czasem przekracza 120.
Franz - 2017-04-27, 18:57
:
Do chlodzonych powietrzem zalewalbym pelny syntetyk. Dużo wyzsza temperatura na ścinanie.
Polsynetyk to jest mineralny z dodatkiem syntetycznych uszlachetniaczy . Odporność na temperature

Jest sporo nizsza od full syntetyka. Leje budżetowego dość taniego Valvoline Syn Power 10w50

Jest to olej o dobrych parametrach. Uwazam , że to dobry kompromis
adziad - 2017-04-27, 19:38
:
Franz, zgadzam się, do xry go leję, teraz do dominatora zalałem, cena/jakość/parametry ( http://www.valvolineeurop...dFiles/7767.pdf ) jak dla mnie lux
wojtekk - 2017-07-02, 21:20
:
Teraz w drugą stronę.
Pośmigałem z kumplem i u mnie temperatura oleju 100 stopni u Niego 50 stopni. Na trasie przy przelocie około 90 km/h 90 stopni u mnie a u Niego 40-50 max. Co może być nie tak. Na dworze około 20 stopni. Olej do gowicy mu idzie wydaje się normalnie. Stan oleju w normie. Prędzej miał normalne temperatury oleju a od niedawna tak się stało. Zamieniliśmy się na moment termometrami i to samo czyli nie wina termometru.
Ktoś coś?
adziad - 2017-07-03, 06:38
:
wojtekk, mi to wygląda na zatkane sitko na dole ramy (zbiornika olejowego). Trzeba by to sprawdzić. Nie może być temperatura oleju 50 stopi po dłuższej jeździe nawet w zimie.

Jak ma wystarczająco dużo oleju nalane to silnik będzie działał z całkowicie zatkanym sitkiem bo nadmiar napompowanego do zbiornika oleju będzie się przelewał przez przelew na górę głowicy i trafiał z powrotem do pompy. Ale obieg będzie na tyle słaby, że nie odbierze temperatury od silnika. przy takiej dłuższej pracy rotor odbierający się w pompie zatrze , nie mówiąc już o silniku.

Gdyby się zaciął zaworek na pompie to wcale by nie szedł olej na głowicę, no chyba że jakoś połowicznie się zaciął..

Dajcie znać co było, bom ciekaw;]

edyta:

Jeszcze jedno, raz gościowi w xr600 się rozwarstwił wąż i zatkał sam sobą. Ten wąż co idzie z dołu zbiornika olejowego do pompy, efekt taki sam jak zatkanie sitka. Stan oleju jest a olej nie krąży.
wojtekk - 2017-07-03, 07:11
:
adziad, dzięki za szybką odpowiedź. Będzie kumpel musiał sam podziałać bo mamy inne zmiany w robocie a wiem, że przed wymianą oleju walczył z sitkiem i nie dał rady odkręcić.
Chyba, że dziś podziałamy jak będzie czas.
adziad - 2017-07-03, 07:17
:
wojtekk, ja to kluczem udarowym odkręcałem bo zwykłymi nie szło.
miras - 2017-07-03, 16:01
:
adziad, sitko drożne co dalej ?
wojtekk - 2017-07-03, 19:15
:
Reasumując porozłączaliśmy przewody olejowe, wszędzie ciśnienie oleju było kręcąc rozrusznikiem. Zlaliśmy olej oczywiście i po nalaniu oliwy ponownie temperatura rośnie jak trzeba.
Jutro zobaczymy czy będzie tak samo.
Chyba się coś zawiesiło albo była pompa zapowietrzona.
Gasior - 2018-04-23, 11:52
:
Chłopaki jaki olej do dominatora nx650 z 89r przebieg 82tys obecnie jezdzi na motyl 5000 10w40 i myślałem o np 10w50
wojtekk - 2018-04-23, 15:45
:
10w50 jak najbardziej.
Przebieg bez znaczenia. Ogólna zasada olej ma być w silniku i im więcej offu tym częstsze zmiany.
Opcja szukaj kolego i w temacie oleju chyba już wszystko było powiedziane.
Ostasz - 2018-06-04, 15:31
:
Pytanko - wypad na Zlot był pierwszą od dawna przejażdżką na Dominatorze.

Przy temperaturze powietrza ok 26-28 st. C, świeżym oleju syntetycznym Valvoline SynPower 10W50, bez chłodnicy oleju i przy zamontowanym wysokim błotniku Polisporta, temperatura oleju mierzona na sprawnym bagnecie-termometrze była:
do 140 st. C przy jeździe 100-110 km/h na dwupasmówce + przy pałowaniu przez piach
ok 130 st. C na offie
ok 120 st. C na spokojnych przelotach 70-90 km/h drogami asfaltowymi

Zasadniczo przez większość przejazdu "z" i "na" Zlot temperatura nie spadała poniżej 120 st. C i zwykle wzrastała do 130 km/h.

Odpuszczenie manetki i hamowanie silnikiem pozwalało zbijać relatywnie szybko temperaturę ze 130-135 st. C do 120 st. C.

I pytanie do Użyszkodników - to normalne zakresy temperatur oleju w Dominatorze?

W moim egzemplarzu chyba zawsze było tak 110-120 st. C. ale jak w niedzielę polecieliśmy poganiać w offie, to chyba pierwszy raz musiałem robić postoje, bo temperatura zaczęła przekraczać 140 st. C.
wojtekk - 2018-06-04, 20:43
:
Ostasz, u mnie to tak 110 stopni to max na przelotach rzędu 90-110 km/h.
W terenie różnie ale staram się 130 stopni nie przekroczyć i na zlocie od Skierniewic do Jury gdzie było gorąco i piaszczyście do 140 nie dobiłem. Czyli 10 stopni u mnie mniej może wynikać z błędu pomiarowego.
Ostasz - 2018-06-06, 10:05
:
wojtekk, kurła, to jeszcze zrobię test na sprawność termometru (tak w razie W) oraz zdejmę wysoki błotnik żeby zobczyć czy jest różnica w porównywalnych warunkach.

No trochę lipa taką wysoką temperaturę utrzymywać, te 140 st. C mnie martwi szczególnie.
wojtekk - 2018-06-06, 10:08
:
Ja mam wysoki błotnik.
adziad - 2018-06-06, 11:11
:
Ostasz, Może coś nie tak z termometrem, przy około 130-135 stopniach sprzęgło już zaczyna tak puchnąć, że ciągnie i nie idzie luzu wbić. U mnie nawet na ostatnim tukanie po 6stym kłodzku było około 120stopni...
Franz - 2018-06-10, 07:56
:
U mnie w XRL 650 takie same temperatury. Mieszanka ustawiona była na b. bogato- dysza
155. Bedzie 152
Teraz jest na warsztacie u motomaxa. Wyszło ,ze dużo nagaru na tłoku i głowicy.
Myślę ,że montaż małej chłodnicy od XR 400 poprawi sytuację.
adziad - 2018-06-10, 20:15
:
Franz, u mnie w xrl 650 pomogło podniesienie iglicy podkładką ok 0,5mm dysze 55 i 152, wcześniej na fabrycznym ustawieniu gaźnika to przy spokojnej jeździe non stop 120 stopni...
Ostasz - 2018-06-10, 22:50
:
adziad, Franz, rozumiem, że tutaj warto się przyjrzeć regulacji gaźnika i ustawieniu mieszanki? Bo to też może być przyczyna?

Dodam, że jak mam ten motocykl już ponad 3 lata, to nie ruszałem nigdy gaźnika.
wojtekk - 2018-06-11, 05:43
:
Gaźnik, zawory, filtr powietrza nawet jak zmienisz przełożenia to może coś się zmienić.
Ja mam na bogato. Dysza główna 157,5 ta od wolnych fabryczna chyba 48 jak się nie mylę. Iglica podniesiona o 0,5mm. i rozwiercone 2 otworki na większe( w tym tłoczku od membrany) jak to robiło kilku ludków.
Adziad dysze zmieniałeś od wolnych i główną czy w xr którąś zostawiłeś oryginalną?
U mnie w oryginale były 48/148.
adziad - 2018-06-12, 18:56
:
wojtekk, dysze w oryginale w xr650l u mnie były 50/152, te 2 otwory o których piszesz były dużo mniejsze na średnicy niż oryginalne w gaźniku od dominatora, airbox zatkany był solidną zwężką (snorkelem).

Przy takich ustawieniach motor nie dość że nie jechał to jeszcze się grzał strasznie.

Przed tukanem wywaliłem snorkel, rozwierciłem te 2 otwory na większe 3,8mm, podniosłem iglicę o 0,5mm podkładką, wstawiłem filtr gąbkowy, dysze 55/158 (było za bogato i wróciłem do 55/152). Wydech oryginał.

Silnik dostał kopa, szedł z gazu na 3cim biegu przy przełożeniach 14/45. No i nieznacznie przekraczał 120 stopni na oleju podczas 6ściu okrążeń kłodzka na tukanie.

Ale niestety wcześniej zbyt długo działał na zbyt ubogiej mieszance, jeszcze kupiłem go po zatarciu więc skończyło się wypadnięciem gniazda wydechowego:/


Ogólnie robiłem na podstawie https://4strokes.com/viewtopic.php?t=2

Różnica jest ogromna względem oryginalnych ustawień jeżeli chodzi o temperaturę silnika i oddawanie mocy.



edyta:

Jeszcze dopalanie spalin wywaliłem. Nie wiem na ile to ma wpływ, ale system dopalania wprowadza dodatkowy tlen do kolektorów jeszcze w głowicy i dopala pozostałe paliwo w gazach wylotowych, czyli jednak powoduje wzrost temperatury..
wojtekk - 2018-06-13, 06:31
:
Zastanawiam się czy coś da zmiana dyszy wolnych u mnie z 48 na 55. Dokładnie z tej stronki co piszesz robiłem moda ale właśnie nie zmieniłem tej od wolnych choć ją kupiłem i tak leży 2 rok w kartoniku. Resztę modów poczyniłem. Dolot mam w oryginale za wyjątkiem filtra k&n.
Ostasz - 2018-08-10, 07:33
:
Mała aktualizacja:
Poprzedni weekend jeździłem z Alibabą, było dość ciepło (u Darka na GSie szczytowo temp. powietrza była 32 st. C) - Dominator na oleju łapał między 120 st. C a 135 st C. Najczęściej jeździłem z 130 st C. Jak temp zaczęła przekraczać 135 st. C to chyba raz zarządziłem postój ;-)

ale

Po wyjeździe ponowie wziąłem termometr na sprawdzenie. Dwa testy - zamrażarka i -18 st.C ustawione, termometr pokazuje -16 st.
Test wrzącej wody termometr pokazuje równo 100 st. C.

ale

Jak się ten temometr "popuka" to można sobie ustawić temp. np. 120 st.C we wrzątku. Więcej nie pokaże, ale też nie spadnie. Możliwe jest "wyzerowanie" poprzez umiejętne "popukanie".

Wniosek: termometr pokazuje dobrą temperaturę jeśli nie jest "niepokojony" :-) Ale wibrowanie/trzęsienie nim powoduje, że wskazówka żyje własnym życiem względem tego, co powinno wynikać z (pewnie) bimetalu, który "wychyla" tą wskazówkę.
Zatem tak do końca nie wiem z jaką temperaturą jeździłem. Dość często obserwowałem tą wskazówkę i widziałem, że potrafiła skokowo po odkręceniu manety wskoczyć z 120 na 130 st.C i prawdopodobnie głownie przez wibracje - dlatego myślę, że jednak 120 st. C było najczęstszą temp.

Wniosek 2: trzeba poszukać nowy termometr, który będzie pasował w tą tuleję, którą mam do wkręcania w miejsce bagnetu ;-)
Alibaba - 2018-08-10, 19:42
:
Ostasz, jak odkręcisz manetę termometr zawsze skacze :mrgreen: Jesteś za bardzo drbiazgowy ;-)
Bicio - 2018-08-16, 21:26
:
Ostasz napisał/a:

Wniosek 2: trzeba poszukać nowy termometr, który będzie pasował w tą tuleję, którą mam do wkręcania w miejsce bagnetu ;-)


Poszukaj motocykla, który będzie pasował na gwint od termometru. To na dłuższą metę lepsze rozwiązanie :-D
Ostasz - 2018-08-17, 11:44
:
Bicio napisał/a:

Poszukaj motocykla, który będzie pasował na gwint od termometru. To na dłuższą metę lepsze rozwiązanie :-D


Jest to myśl ale znalazłem taki chyba pasujący termometr ze świnią i krową więc najpierw sprawdzę czy ten będzie pasował :-D

wojtekk - 2018-08-17, 20:22
:
Ostasz, dobijaj max do świni :mrgreen: