Honda NX 650 Dominator

RÓŻNE - Co sprawdzić przed dłuższą podróżą ?

Koszoś - 2017-02-08, 19:10
: Temat postu: Co sprawdzić przed dłuższą podróżą ?
Hejo,

w sezonie planuję odbyć, najdłuższą podróż spośród wszystkich jakie zaplanowałem/odbyłem.

Chciałbym się WAS poradzić w temacie co sprawdzić, wymienić, zainstalować itp. w naszej 650. przed dłuższym wyjazdem :)
ArturS - 2017-02-08, 19:42
:
Jaki +/- dystans?
Koszoś - 2017-02-08, 21:00
:
Na pewno 3500/4000 km
nx-rider - 2017-02-09, 08:20
:
Koszoś przepraszam ale nie mogłem się powstrzymać.
Wystarczy wymienić 2 elementy - if you know what I mean :-P

A tak serio to swego czasu ludzie tym robili takie dystanse.
Wiadomo że jak pasz przed sobą naście tyś km to nie ryzykujesz przejazdu każdego błotka czy kałuży na pełnej piź.......
Bicio - 2017-02-09, 09:00
:
Podróżnikiem nie jestem, ale tak na prosty rozum:

1. Przejrzyj, zweryfikuj, nasmaruj, w razie potrzeby wymień:
- napęd
- łożyska + uszczelniacze w kołach, zabieraku
- kiwaczka
- uszczelniacze w lagach + świeży olej skoro już rozebrane
- elektryka (moduł i regulator warto wziąć zapasowe), przejrzyj wszystkie kostki, potraktuj kontaktem i wazeliną
- filtr powietrza i airbox, które są bardzo newralgiczną sprawą w NX (gdzieś jest tutorial Adziada na ten temat)
- łożysko główki ramy
- zaciski, prowadnice, trzpienie i klocki hamulcowe
2. Poza tym
- dokręć dźwignię biegów :-D
- nie zaszkodzi sprawdzić luz zaworowy jeśli tego nie zrobiłeś podczas zimowego serwisu bo zakładam, że takowy był
- olej + filtr przed wyjazdem to wiadomo (przynajmniej 10w50)
- czyszczenie i regulacja gaźnika

W NX warto przyinwestować w termometr oleju zamiast korka wlewu w ramie. Zwłaszcza jeśli planujesz wycieczkę w lato.

Tyle mi przyszło do głowy, ale pewnie jeszcze coś pominąłem. Jeśli masz motocykl w dobrym stanie ogólnym, nie napierdala deko, gniazdo zaworowe nie wylata i nie żre 2L oleju na 1000km to jest szansa, że po powrocie zacznie :-D Ale nie musi, faktycznie trochę ludków było tu i ówdzie NXem i dało radę. Także powodzonka :-)

A jeszcze mi się przypomniało o łożyskach w wahaczu. Taki wyjazd to dobra motywacja do zrobienia rzetelnego przeglądu jeśli nie zrobiłeś go do tej pory.
adziad - 2017-02-09, 10:45
:
Wszystko co Bicio pisze i dodam od siebie, że jeżeli masz szczelny airbox z dobrym filtrem (okazało się że te hiflofiltro puszczają drobny syf do środka) termometr oleju, silnika nie można przegrzewać wyżej niż 130 stopni oleju, bo wypadają gniazda zaworowe, olej traci lepkość i ma mniejsze zdolności smarne, dobrze ustawione luzy zaworowe (lepiej za luźno niż za ciasno) to silnik wytrzyma dużo i nie będzie z nim problemu.

Podczas wycieczki dobrym zwyczajem jest sprawdzać stan oleju po każdym dłuższym odcinku jazdy. Nawet zużyty silnik, który bierze litr oleju na 100-200km dojedzie spokojnie do domu jeżeli tylko będziesz ten olej dolewał. Tak sprawdzałem;]

Z tym airboxem nie ma żartów, powinno się go profilaktycznie sprawdzić przed wyjazdem, a potem co jakiś czas podczas wyjazdu. Szczególnie jeżeli to jazda odcinkami offem. Jeżeli w airboxie zauważysz drobny pył to jest to groźny problem który trzeba usunąć.
Bart76 - 2017-02-09, 11:51
:
Dodatkowo warto również przesmarować linki, sprawdzić w jakim stanie jest świeca + przewód wn
zaopatrzyć się w:
narzędziówkę
dobry zestaw łatek do dętek + dobry klej,
mały motocyklowy kompresor i 2 łyżki - przy zdejmowaniu i zakładaniu opon warto je choć delikatnie nawilżyć w styku gumy z felgą - nawet olejem z bagneta - znacznie ułatwia to całą zabawę !
olej (hipol) w małej buteleczce lub spray do łańcucha (tej opcji osobiście nie polecam)
garść tyrytytek +power tape - must have ! - Biedatech RULES :mrgreen:
jak na taką trasę pomyślałbym o jakiś turbo gaciach rowerowych z pampersem bo dupa w cegłę pójdzie na NX po 200km - a to boli :cry: :-x
Cały szpej wyprawowy..... od namiotu po menażke hehe
Pozdro
Bart
managa - 2017-02-09, 12:01
:
Na taki wyjazd to najlepiej rozkręcić moto do ostatniej śrubki i złożyć jeszcze raz ;)
Sprawdź jeszcze naciąg szprych, bo wiele osób o tym zapomina.

A co do samego wyposażenia, to na FAT jest spoko lista, można się zainspirować http://africatwin.com.pl/...55&d=1268327947

Pochwal się, gdzie planujesz wyprawę? :->
Bicio - 2017-02-09, 12:18
:
Bart76 napisał/a:

mały motocyklowy kompresor i 2 łyżki

dobra pompka rowerowa też daje rade

Bart76 napisał/a:
przy zdejmowaniu i zakładaniu opon warto je choć delikatnie nawilżyć w styku gumy z felgą - nawet olejem z bagneta

styknie woda z butelki, a już z mydłem to na wypasie :-)

Bart76 napisał/a:
jak na taką trasę pomyślałbym o jakiś turbo gaciach rowerowych z pampersem bo dupa w cegłę pójdzie na NX po 200km - a to boli :cry: :-x

Młody jest, sporo zależy od hmmm nacisku na jednostkę powierzchni :-D

managa napisał/a:
Na taki wyjazd to najlepiej rozkręcić moto do ostatniej śrubki i złożyć jeszcze raz ;)


Nie no bez przesady to nie 10kkm na Syberii ;-)
Koszoś - 2017-02-09, 17:58
:
Dziękuję bardzo za porady i podpowiedzi :)
Ogółem jestem zdania że jeśli coś działa to nie ma sensu rozbierać, chyba że są jakieś podstawy by to zrobić (mowa tu o silniku) bo o zaworach i gaźniku to wiem, że cza sprawdzić.

Wyprawa wstępnie do Chorwacji przez kraje (Czechy, Austria, Słowenia-> powrót przez (może Bośnię i Hercegowinę), Węgry, Słowację i bankowo nasze Bieszczady.

3,5 tyś km to na prawdę dużo dla naszych maszyn ?

Mój dominek ma 37k km na karku, jak na ten rocznik to podejrzanie się wydaje ale silnik nie daje podstaw z drugiej strony żeby wątpić w tą liczbę - pracuje świetnie.

Ale co tam do odważnych w końcu świat należy :)
Ps. Za jakiś czas dodam dokładny przebieg trasy
adziad - 2017-02-09, 18:47
:
Koszoś napisał/a:

Wyprawa wstępnie do Chorwacji przez kraje (Czechy, Austria, Słowenia-> powrót przez (może Bośnię i Hercegowinę), Węgry, Słowację i bankowo nasze Bieszczady.

3,5 tyś km to na prawdę dużo dla naszych maszyn ?



To gorące klimatycznie i górzyste tereny, koniecznie zalej coś w stylu 10w50/10w60 i przygotuj się na zmianę oleju po drodze. Radzę też nie przekraczać 130km/h w jeździe ciągłej autostradą. 3,5 kkm po asfalcie to żaden problem dla sprzętu. Widywałem w tych krajach kilka dominatorów, radziły sobie wyśmienicie. Polecam drogę przez alpy włoskie mijając lekko Słowenię, jest baaaaaardzo malownicza;] Powodzenia!!!

ps

jak chcesz mogę polecić kilka sprawdzonych miejscówek na tej trasie na PW
Koszoś - 2017-02-09, 19:03
:
adziad, Autostrady raczej będę unikał, wolę kręte górskie drogi i bezdroża :)
Jak już naniosę na mapę ostateczny rozkład trasy to z chęcią posłucham o jakiś sprawdzonych miejscach - dzięki!
marizaga - 2017-02-10, 11:47
:
"- filtr powietrza i airbox, które są bardzo newralgiczną sprawą w NX (gdzieś jest tutorial Adziada na ten temat)", kolega chyba ma rd02 a sprawa dotyczy filtra i airboxu do rd08.

swieze dosyc filmy z dluzszej wyprawy pewnego Niemca na NX 650 z pierwszego wypustu: https://www.youtube.com/watch?v=TQsQA2Q4F28 podobna trasa do Twojej planowanej

Dominator do swietny sprzet na wyprawe, po prostu trzeba umiec spokojnie korzystac i koniecznie szanowac sprzet. Wiadomo, ze nie mozna katowac w ekstremalnych warunkach, glownie dbac o smarowanie i bedzie dobrze :)
ArturS - 2017-02-10, 11:57
:
To pewnie większość zmodyfikuje Ci tą trasę rozciągając ją daleko w dół do Albanii :mrgreen:

Znajomy kilka lat temu poleciał NXem do Magadanu i z powrotem. Oleju nie wymieniał aż tak często jak książka podaje - trzymał się zakresu 6-8tys.km. Na Twoim miejscu zalałbym go jakim 300V 15W60 i nie martwił się wymianą oleum po drodze.
Bicio - 2017-02-10, 11:58
:
marizaga napisał/a:
"- filtr powietrza i airbox, które są bardzo newralgiczną sprawą w NX (gdzieś jest tutorial Adziada na ten temat)", kolega chyba ma rd02 a sprawa dotyczy filtra i airboxu do rd08.


Zasada działania i punkty do sprawdzenia te same dla obu modeli. Honda miała szansę to przeprojektować w RD08, ale no cóż, nie skorzystała :-D
Koszoś - 2017-02-10, 12:08
:
marizaga,

Materiał z podróży na nx co w linku to widziałem. Facet ma też świetne tutoriale, w jednym z nich pokazywał jak planować podróż za pomocą https://maps.adac.de/ :)

ArturS,
Ps. ten motul 300V Factory Line Off Road 15W60 godny polecenia ?
Dlaczego polecasz 15W60 zamiast 15W50 :)
marizaga - 2017-02-10, 12:21
:
Bicio napisał/a:


Zasada działania i punkty do sprawdzenia te same dla obu modeli. Honda miała szansę to przeprojektować w RD08, ale no cóż, nie skorzystała :-D


opracowanie Adziada bardzo mnie zaciekawilo, od 3 lat jezdze NX glownie szutrami, duzo kurzu. Nie znalazlem w airboxie sladow piasku lub kurzu, nieszczelnosci, blota brudu cokolwiek. Mam rd02 po lifcie.

Wydaje mi sie, ze w rd08 kilka spraw przeprojektowali (m.in. pompa oleju, kruciec gaznika, amortyzator sprezyna i zawieszenie tyl, tlumiki, owiewki itd), zmiany dotycza rowniez airboxa?

Koszoś napisał/a:
marizaga,

Materiał z podróży na nx co w linku to widziałem. Facet ma też świetne tutoriale, w jednym z nich pokazywał jak planować podróż za pomocą https://maps.adac.de/ :)


szczerze mowiac marzy mi sie tez wykonanie takiej trasy swoim nx :) Moze troche trudniej niz nowoczesnymi sprzetami po asfalcie z zawrotna predkoscia, ale moze to wlasnie caly urok by oldschoolowym sprzetem spokojnie pokonac trase (rowniez offem) i wrocic bez szwanku
Bicio - 2017-02-10, 12:28
:
Ma inny kształt w RD08. Zasada działania ta sama. Moim zdaniem filtr powinien być ostatnim elementem na drodze powietrza do gaźnika i działać dośrodkowo a nie odśrodkowo jak w NX.
Jeśli masz tam czysto to się ciesz, znaczy jest wszystko jak z fabryki :-)
marizaga - 2017-02-10, 12:35
:
a moze mi gumy jeszcze nie zgnily (docisk filtra do gornej powierzchni i ten spust wody/syfu w dol), rzadko byl parkowany na zewnatrz. Chociaz zaskoczenie bylo pozytywne gdy pierwszy raz tam zajrzalem. Wszedzie byl kurz, ale nie tam.
ArturS - 2017-02-11, 15:14
:
Koszoś napisał/a:
marizaga,

Materiał z podróży na nx co w linku to widziałem. Facet ma też świetne tutoriale, w jednym z nich pokazywał jak planować podróż za pomocą https://maps.adac.de/ :)

ArturS,
Ps. ten motul 300V Factory Line Off Road 15W60 godny polecenia ?
Dlaczego polecasz 15W60 zamiast 15W50 :)

15W60 ma sporo większą wytrzymałość temperaturową, a w powietrzakach i olejakach to chyba najważniejsze. Sam leję 15W50, ale nie 300V, bo drogie to :-?
Koszoś - 2017-02-11, 22:36
:
ArturS, ja sie chyba szarpnę :)
Póki co wolę zapobiegać niż leczyć, szczególnie że na mojej trasie im dalej tym cieplej.
ArturS - 2017-02-12, 20:36
:
No.. niema co dramatyzować. Nasze sprzęty powstawały w czasach, gdy pewnie jeszcze nie marzono o olejach z dzisiejszej półki średniej :mrgreen: Motul 300V to taki total TOP to wymagających silników. Ja kolejną wymianę zrobię po prostu na 100% syntetyk (tak na wszelki wypadek), a nie żaden hydro.
Koszoś - 2017-02-12, 23:33
:
Dodaję plik z listą z czynnościami do zrobienia przed dłuższą podróżą.
Lista "co zabieram na dłuższą podróż" pojawi się jakoś niedługo- może się to komuś przyda :)

Dziękuję wszystkim za pomoc.

Ps. Czytałem "wymiana oleju w lagach" i manuala ale chciałbym się upewnić, wlewamy ok. 600 ml oleju do jednej lagi ?
Demolka - 2017-02-13, 08:53
:
Wystarczy śrubokręt.
I duuuuuzo oleju :)


Tak sie wybralam na Balkany w 2012, 5 tys km.
Śrubokręt sie nie przydal :mrgreen: