Honda NX 650 Dominator

ZASILANIE I WYDECH - ALERT SERWISOWY!!!! Sprawdź szczelność swojego AIRBOXA

adziad - 2016-09-27, 20:21
: Temat postu: ALERT SERWISOWY!!!! Sprawdź szczelność swojego AIRBOXA
Postanowiłem napisać alert serwisowy dotyczący rd08, nie
wiem jak to wygląda w rd02 bo airbox jest tam inny lecz większość występujących problemów może być wspólna. Dostajemy na forum sygnały, że już kilka silników stanęło z powodu syfu zaciągniętego do komory spalania..

Jeżeli ktoś zamierza jeździć w terenie należy zwrócić szczególną uwagę na szczelność airboxu. W dominatorze jest on skonstruowany dość specyficznie co sprzyja jego nieszczelnościom.

Po pierwsze. Uszczelka piankowa, która uszczelnia boczek obudowy ugniata się. Pył z koła dostaje się prosto do cylindra z pominięciem filtra. Jeżeli przejedzie się np. Tukana skutkuje to błotem w gaźniku i zajeżdżeniem pierścieni. Niestety to sprawdzałem:[ Uszczelkę nową można kupić w sklepach z maszynami rolniczymi na metry, u mnie w mieście w Agromie, nie wiem jak u was. Warto kupić większą na średnicy aby wchodziła w kanalik dość ciasno. Połączenie końców sklejamy elastycznym klejem.










Spod tylnego koła potrafi się dostawać przez nieszczelność uszczelki dużo syfu. Sami wiecie jak wygląda od tyłu airbox po powrocie z trasy:





Po drugie. Trzeba sprawdzić szczelność spustu oleju z airboxu. Po latach wężyk oraz jego zatyczka zazwyczaj są nieszczelne. Skutki patrz wyżej. Mam w zwyczaju jak jadę w dalekie trasy przelewać stan oleju o ok 0,5 litra i nie powoduje to cofania się oleju przez odmę do airboxu, więc pozbywam się tego niepotrzebnego, a kłopotliwego spustu. Zaślepiam śrubą uszczelnioną silikonem:




Podobnie trzeba sprawdzić szczelność spustu z wnętrza filtra. U mnie wężyk z zatyczką był szczelny, ale za to połączenie gumowe z airboxem już nie. Pomogło uszczelnienie dobrym silikonem:



Po trzecie. Króciec dolotowy do gaźnika osadzony jest w airboxie oryginalnie na coś w rodzaju elastycznego kleju. Po kilkudziesięciu latach klej ten zasycha i przepuszcza. uszczelniłem na nowo dobrym silikonem. To samo dotyczy "snorkela" przez który zasysane jest powietrze do airboxu. Niestety nie mam foty.

Airbox uszczelniałem po wyjęciu z motoru. Po przeprowadzeniu prac testowałem w wannie nalewając wody i patrząc czy nigdzie nie cieknie.


Po czwarte Po uszczelnieniu airboxu zamontowałem nowy filtr papierowy hiflofiltro i w pioch. Okazało się, że nadal w airboxie zbiera się drobny pył. W xr mam filtr gąbkowy jak we wszystkich enduro, crossach. Jedyna rada zamontować gąbkę do dominatora, ale jak? Sprawę opisywał już kiedyś Motomaniak. Znalazłem filtr gąbkowy multiair MA 0112. :



Filtr jest nazywany "osłona filtra powietrza", jest to dość zagadkowe. Po odebraniu przesyłki okazało się, że filtr idealnie wpasowuje się w środek starego filtra papierowego. nie potrzeba dodatkowego stelaża. Jedyne co trzeba było zrobić to odciąć od filtra papierowego górne i dolne uszczelnienie:



Teraz to elementy filtra gąbkowego będą zastępować te gumowe uszczelki. Gąbkę nasączamy olejem do filtrów i wsadzamy do filtra papierowego, instalujemy w airboxie. Trzeba zwrócić uwagę bo gąbka lubi się podwijać podczas instalacji. Warto po zamontowaniu filtra obkręcić go dookoła aby zobaczyć czy wszystko ładnie dolega. Całość wygląda tak:



Zawsze dodatkowo smarujemy filtr jakimś gęstym smarem w miejscu osadzenia czyli tam gdzie były te uszczelniające gumy. To tak w razie W stara zasada.


Filtr gąbkowy wraz z papierowym testowałem na razie tylko na jednym rajdzie, ale za to jadąc za xr650r, która robiła dość sporą masakrę kurzową. Po dotarciu do domu w airboxie nie było najmniejszego pyłku. filtr gąbkowy pewnie trzeba będzie czyścić dość często, nie wiem jak będzie z jego wytrzymałością. Nie sprawdzałem jeszcze apetytu na paliwo który z powodu gorszego przelotu pewnie wzrośnie. Wygląda na to, że jest to jedyna rada dla tych , którzy chcą czochrać dominatora w bardziej wymagający sposób.

Jeszcze jednym pomysłem jest nasączenie filtra papierowego lekko olejem. Zrobiłem też tak w pewnym momencie , ale testowałem zbyt krótko by sprawdzić rezultaty.

Po piąte. Trzeba skontrolować węże odmy. Idą od karteru do airboxa. W przypadku gdy ktoś ma odstojnik oleju (ja go wywaliłem i mam jeden wąż od karteru do airboxa) to jest tam sporo połączeń, które mogą być nieszczelne i to tędy może być zaciągany syf do airboxa ale jednocześnie też bezpośrednio do skrzyni korbowej...

Jeszcze raz pragnę podkreślić, że poprawne filtrowanie ma kluczowe znaczenie dla trwałości silnika. Można zajeździć pierścienie w jeden wyjazd gdy do komory spalania notorycznie dostaje się choćby najmniejszy kurz ale jest go dużo...


Edit:

Wcześniej instalowałem filtr gąbkowy do wnętrza filtra papierowego. Można też wydłubać całe papierowe wnętrze z filtra papierowego, a stelaż wykorzystać do instalacji samej gąbki. Tak właśnie mam to poskładane przez ostatnie 600km. Wszystko działa poprawnie. Jest to wersja dla wymagających lepszego przepływu powietrza.
Instalując samą gąbkę powinno się skorygować dawkę paliwa na wolnych obrotach śrubą. W moim przypadku aby silnik stabilnie pracował na około 1500obr i nie przygasał musiałem wykręcić śrubę o 0,5 obrotu. Ale to indywidualna sprawa.



Pierwszy sposób (filtr w filtr) jest bardziej odporny i niezawodny jak sądzę.
Demolka - 2016-09-28, 17:21
:
Amen.
Wszystko sie zgadza
W RD02 to samo, te same szczegoly. U mnie glownym powodem drugiego szlifu było to polaczenie gumowe airboxa, spust. Rozeszla sie ze starosci. RFVC ma genialne rozwiazania jesli chodzi i airbox. Ale jak go nie kochać? :)
tomekz - 2017-03-07, 11:56
:
Macie może jakieś sprawdzone źródełko do tego filtra gąbkowego MA 0112?
Ja narazie klikam, kupuję a potem okazuje się że towar nie jest dostępny :-)
adziad - 2017-03-07, 12:08
:
tomekz, problem jest bo w hurtowniach nie ma. Może trzeba spróbować napisać do producenta czeskiego i zamówić większą ilość dla forum.

http://multi-air.com

Jest email i numer

Jeżeli producent jeszcze ten model robi to w osobnym temacie może listę chętnych? Daj znać czy się z nim skontaktujesz, jak co to też mogę spróbować. Gdyby więcej ludzi potrzebowało tych filtrów to koszt by się pewnie zmniejszył. Może ktoś ma dostęp do takiej gąbki to dałoby radę samemu zrobić, ja szukałem ale nie znalazłem...
managa - 2017-03-07, 12:34
:
Mój Json też już ma tę gąbeczkę :)
wojtekk - 2017-03-07, 14:45
:
Hmm powiem Wam dziwna sprawa. Ja mam K&N dowaliłem mu oliwy na maxa i w airboxie czysto jak nigdy od 2 lat.
Na zlot założyłem papierowy hiflo i nie było już tak ciekawie.
Większość twierdzi że k&n jest do duszy.
Może dlatego, że nie śmigam w takim zapierdolu.
Mimo wszystko piszę się na gąbkę jak coś.
tomekz - 2017-03-07, 15:52
:
Jakby było jakieś zbiorcze zamówienie to również się pisze.
adziad - 2017-03-09, 11:38
:
Wysłałem wiadomość do producenta o wskazanie dilera lub wysyłkę bezpośrednio do mnie pakietu 10 sztuk, czekam na odpowiedź.

Edyta:
Odpisali, że dilerem jest olek motocykle. Jak diler nie ma tego na stanie to mogą mi wysłać bezpośrednio. Nie gadałem o cenie jeszcze. Więc kto potrzebuje niech dzwoni do olka, bo ja dla siebie mam dwie sztuki i na dziś nie potrzebuję. Dajcie znać jak u olka nie będzie to załatwię cenę i przesyłkę z Czech...
nav - 2017-03-09, 14:05
:
Olek ma na stronie podane, że nie ma. Znajomy, który bierze od nich towar do sklepu, mówił, że to co jest na stronie jest zgodne ze stanami magazynów.
tomekz - 2017-03-09, 16:08
:
Dostałem info ze planowana dostawa w Olku jest na początek kwietnia :-)
adziad - 2017-03-09, 17:20
:
tomekz, ok, czekam na przedstawienie kosztów od producenta, planuję zamówić 10 sztuk do rozprowadzenia na forum po kosztach.
adziad - 2017-03-09, 21:50
:
ok , sprawa wygląda tak, cena dla forumowiczów całkowicie po kosztach z mojej strony wychodzi 43pln sztuka + przesyłka ode mnie do Was, nie wiem poczta polska 5-10pln? Filtrów będzie 12 sztuk.

Proszę o ewentualnych chętnych, chcę jutro wieczorem puścić potwierdzenie zamówienia. Pozostałe filtry będą u mnie czekać....
managa - 2017-03-09, 21:54
:
adziad, załóż nowy temat z odpowiednim tytułem ;-)
fleszuu - 2017-03-10, 14:49
:
A tych połączeń (gumowy króciec do gaznika, gumowy weżyk z dolnego kielicha filtra, snorkela) nie osadza się przpadkiem na kleju butapren ? bo te oryginalne połączenie na butapren wyglądają, tak mi sie wydaje :) uszczelaniałem silikonem to się mi odkleił w RD02.
adziad - 2017-03-10, 15:30
:
fleszuu, a odtłuściłeś i lekko zmatowiłeś?? Nie wiem czy to butapren, można też zamiast silikonu zastosować jakiś klej do połączeń gumowych. Lecz z doświadczenia wiem, że jak kupi się dobry silikon markowy to działa on całkiem inaczej niż taki do uszczelniania wanny z castoramy. Bardzo "silne" są silikony do osadzania szyb w autach..


Muszę ten temat trochę uporządkować tak jak Managa sugeruje bo w offtop polecieliśmy, ale to niedługo.
fleszuu - 2017-03-10, 19:34
:
adziad, Tak myślę że miałem daremny silikon.. Co do pokrywy airboxa, to ja problem nietrzymania uszczelki rozwiązałem w ten sposób że za każdym zamykaniem boxa na na jego rant i na uszczelkę klapki nakładam ten czarny silikon do silników. Mam wtedy pewność że jest tam szczelność a z późniejszym powtórnym otwarciem airboxa nie ma większego problemu (łatwo oderwać pokrywę), stary silikon łatwo usunąć i znowu można na nowo nałożyć do powtórnego zamknięcia :)
motomax - 2017-03-30, 21:44
:
Wszelkie połączenia króćców gumowych z obudową airboxa wkleja sie na kleju do szyb samochodowych lub innych podobnych..

ja używam Boll Poliuretanowa masa klejąco-uszczelniająca.
Jest tania i spełnia zadanie doskonale.
testowana na AT TA NX XR i kilku innych modelach.

Silikony nie są dobre bo benzyna je rozpuszcza...nawet te najlepsze i nie trzeba wcale bezpośredniego kontaktu mocne opary też dają radę silikonowi..
wojtekk - 2017-03-31, 06:33
:
motomax, uszczelniłem reinzosilem i tez daje radę.
fleszuu - 2017-03-31, 13:27
:
wojtekk, ile poklejonych airboxów tyle opinii ;) ja wcześniej pisałem że mi silikon nie załapał bo wziąłem najtańszy który wgl jakiś słaby był. Kleiłem nim wtedy tylko króciec do gaźnika i to tak szczerze powiem byle jak to zrobiłem. Teraz pokleiłem airboxa całego bardzo dokładnie. Tak myślę że narazie nie będę się chwalił czym pokleiłem bo jak nie bedzie trzymać to po co mam komuś podsuwać pomysł jaki klej wybrać skoro jeszcze sam nie wytestowałem produktu. Trochę polatam teraz i będę często zaglądał do boxa czy się tam coś dzieje ;)
adziad - 2017-04-20, 20:05
:
Zobaczcie proszę ostatnie dwa akapity tutoriala które dopisałem. W przypadku instalowania samej gąbki jako filtr potrzebna może być korekta mieszanki...
Artek - 2017-04-24, 08:22
:
adziad, a jak mam filtr k&n to też mogę go połączyć z piankowym filtrem,czy mam kupić papierówkę?Dziś właśnie przyszła gąbka,dzięki adziad, ,k&n jest praktycznie taki sam,tyle że nie ma gąbkowych podkładek na podstawie filtra,tylko wszystko jest oblane gumą.
adziad - 2017-04-24, 11:14
:
Artek, nie mam pojęcia czy gabarytowo wejdzie gąbka razem z kn, musisz sam to sobie obczaić. Nigdy kn nie miałem..
Artek - 2017-04-24, 12:09
:
Rozumiem, ale jeżeli się wszystko ładnie zmieści, to mogę je połączyć, powinno działać tak jak z papierówką, tylko czy wtedy smarować obydwa różnymi szprejami czy tylko jeden?
Bo chyba nie mogę spryskać gąbki smarem do k&n, albo mogę, nie wiem czy na gąbce będzie tak samo działał ten smar, czy może smarować to gąbkę chemią do tego przeznaczoną?Ad,iad jaką średnicę ma ta gąbkowa uszczelka która Kupiłeś w sklepie rolniczym?
Alibaba - 2017-04-24, 20:11
:
Ja wyciąłem uszczelki ze starego filtru papierowego zostawiając całą konstrukcję z papierowym wkładem , włożyłem gąbkę z kołnierzami i do filtra i ten zestaw włożyłem do airboksa.
Ważne żeby gąbka nie podwinęła się , wystarczy okręcić go wokół osi 360 o i gotowe .
Niczym go nie nasaączałem bo i tak jest podwójne filtrowanie.
Motór odpalił i nawet równiej pracuje , mam nadzieję że nie będę musiał regulować gaźnika.
Artek - 2017-04-24, 21:46
:
No i już wszystko wiadomo, do k&n gąbka się nie mieści, ani średnica nie pasuje, ani wysokość, kupię hiflo i będzie dobrze.
Ostasz - 2018-09-19, 22:19
:
Mała aktualizacja - od ponad roku jeżdżę z w/w gąbkowym MultiAir z olejem + papierowy HiFlo. Nie zmieniałem ustawień gaźnika, wzrosło zużycie paliwa o jakieś 0,5 litra na setkę - offy czy asfalt.

Po ostatnim wyjeździe na 10 dni w góry gdzie momentami panowała duża "pylica" airbox był prawie czysty - "prawie", bo niestety znalazłem trochę nalotu przy dolocie powietrza do gaźnika :-/

Jednak filtracja była tak skuteczna, że silnik pod koniec wyjazdu zaczął się krzuśić, z braku powietrza które nie mogło przejść zapchanym filtrem gąbkowym.
Niestety Dominator osiągnął też kosmiczne spalanie z mandżurem, po górach wyszło pod 9 l/100 km. Pewnie przez ten filtr trochę doszło...

Obecnie, za namową kolegi z wyjazdu, wywaliłem papier z HiFlo i zostawiłem sam stelaż. Silnik pracuje równo, spalanie wróciło na asfalcie do wartości sprzed montażu gąbki.

Zobaczymy jak z filtrowaniem, sprawdzę to jak wyjadę w jakiś off.
Elza - 2018-09-20, 08:23
:
Ostasz, ja po każdym zapylonym wyjeździe w offa, jakieś 100-200 km czyszczę filtr, bo wygląda jak po sezonie jeżdżenia. Mam sam gąbkowy na stelażu z papierowego, zaolejony.
adziad - 2018-10-15, 08:57
:
http://sklep.olekmotocykl...Code/1376/abm/1


Pojawiły się znowu filtry gąbkowe w olekmotocykle
Bicio - 2018-10-15, 19:23
:
Jakby ktoś potrzebował to znalazłem dziś dekielek od airboxa z RD02, cały i niepołamany.
Kurczak - 2020-03-06, 13:33
:
adziad, Jakiej uszczelki użyłeś do uszczelnienia boczka airboaxa? Jaki to typ i wymiary?

Zastanawiam się nad wymianą kleju uszczelniającego na jakieś dobre uszczelki, lub zastapienie go klejem do szyb, bo obecny klej potrafi się odkleić od tej szpary przy otwieraniu boxa.


Na szybko syfiący się filtr polecam podkolanówki o jak największej gestości (minumum 40). Świetnie zatrzymują ziarna piasku i większe śmieci a nie wpływa to na przepływ powietrza. Nie wiem tylko jak dokładnie można to zaaplikować do dominatora. W SLR zakładam skarpetę na snorkel.


adziad - 2020-03-06, 15:26
:
Uszczelka o przekroju walca z metra cięta. Nie z gumy a z pianki. Przekrój około połowy szerszy niż przestrzeń w którą ją wciskasz.

Dopasowałem w sklepie z maszynami rolniczymi
Qwet - 2023-06-01, 07:38
:
Na początku tego tematu adziad mówił, że wsadzanie filtra gąbkowego w filtr papierowy to pewniejsza metoda filtrowania. Generalnie zgadzam się z tym, ale taki sposób powoduje większy spadek ciśnienia na filtrze (większy opór przepływu) niż jeden filtr. Dlatego wymyśliłem inny sposób, zapewniający tak samo dobrą filtrację, ale mniejszy spadek ciśnienia (mniejsze opory).

Mianowicie, zamiast umieszczać gąbkę wewnątrz filtra papierowego, można równie dobrze umieścić ją na zewnątrz. Da to ZNACZNIE większą powierzchnię gąbki.

Ja to zrobiłem tak, że wyciąłem z arkusza gąbki do filtrów pasek o szerokości filtra i wystarczającej długości, żeby owinąć nim filtr powietrza. Końcówki paska gąbki zeszyłem ze sobą zwykłymi nićmi, żeby się nie rozwarstwiały. Nasączyłem gąbkę dobrym olejkiem do filtrów, założyłem na filtr, całość wsadziłem do puchy, a na koniec zacisnąłem w miejscach osadzenia filtra zwykłymi trytkami. Dzięki temu gąbka dobrze przylega na krawędziach i brudne powietrze nigdzie nie "przecieka". Wiem że wygląda to jak gówno w lesie, ale tak jak wszystko u mnie - ma DZIAŁAĆ, a nie być estetyczne :P

Teraz większość syfu będzie zbierał Hilfo-Filfro, a przedostający się mikrokurz o którym pisał adziad będzie wykańczany przez nasączoną olejem gąbkę. To w teorii, zobaczymy jak w praktyce - czy wzrośnie spalanie, czy będzie jeszcze jakiś ślad na palcu jak posmyram nim wewnątrz puchy po jakimś większym przebiegu itp.