Honda NX 650 Dominator

UKŁAD ZAPŁONOWY I ELEKTRYKA - Zwarcie w instalacji?

krzysiek_DTR - 2016-04-07, 18:39
: Temat postu: Zwarcie w instalacji?
Cześć wszystkim. Mam problem :-( Dziś po pracy potrzebowałem szybko gdzieś pojechać a tu zonk, wsiadam na moto, przekręcam kluczyk, lampki neutrala i stopki się jasno świecą, przekręcam kluczyk a tu nic, tylko ciche kliknięcie przekaźnika. Naprawdę się spieszyłem więc nie było czasu na duży troubleshooting, podpiąłem jedynie woltomierz pod aku i rezultat: kiedy zapłon wyłączony to woltomierz pokazuje 12,5V czyli ok, jednak kiedy tylko przekręcam kluczyk (jeszcze nic innego nie dotykam, ani startera, światła wszystkie wyłączone itp) to spada do 6V :-/ Dopiero wtedy zauważyłem, że nawet lampki neutrala i stopki dziwnie się zachowują, przygasają, nagle zapalają się jasno, czary jakieś. 2 dni temu przejechałem bez problemu 150km, umyłem moto na myjce (bez lania po instalacji rzecz jasna) i spokojnie przejechałem po myciu jeszcze 20km, odstawiłem sprzęta na luzaku. A dzisiaj taki zonk. Jest szansa, że to akumulator się zrąbał? Czy raczej zwarcie gdzieś? Jutro podłączę amperomierz szeregowo między akumulatorem i klemą żeby sprawdzić, czy po przekręceniu kluczyka płynie jakiś duży prąd, jeśli tak to zwarcie, jeśli nie to jakaś dziwna usterka akumulatora. Chociaż niestety boję się tego pierwszego, bo przecież z zapłonem wyłączonym pokazuje 12,5V a po samym przekręceniu kluczyka nic nie powinno brać takiego prądu, żeby napięcie spadło aż do 6V! Nawet jak rozrusznikiem kręci to powinno pewnie być z 11,5 najmniej. Jeśli to zwarcie to macie jakieś pomysły od czego zacząć sprawdzanie? Gdzie szukać zwarcia w pierwszej kolejności? Będę wdzięczny za pomoc, jutro dam znać co i jak. Pozdrawiam!
Qba - 2016-04-07, 19:08
:
Rozrusznik? szczotki sie podwiesily? przekaznik rozrusznika? sprawdz czy przewody na aku sie nie poluzowaly?
Jak by co to w poniedzialek wracam do domu , wiec mozemy sprawdzic sprzet w monstergarage ;-)
Pzdr.
wrona - 2016-04-07, 19:14
:
krzysiek_DTR, Hej ja miałem podobnie w mojej Teresie przy przekręceniu stacyjki wynik około 14V ale po przekręceniu na zapłon spadało nawet do 2V.
Ja stawiałem na przekaźnik rozrusznika kupiłem nowy i nic, potem wyciagnąłem rozrusznik, który po sprw, na krótko kręcił.
A wystarczyło że zmieniłem aku i wszystko jest sprawne

Moim skromnym zdaniem ( a nie znam się aż tak na mechanice jak koledzy) stawiał bym na aku,
krzysiek_DTR - 2016-04-07, 19:31
:
@wrona dzięki za dobre wieści! :-D Właśnie rozmawiałem z Tatą, który z wykształcenia elektrykiem jest i zna się na tym o niebo lepiej niż ja i też mi powiedział, że to prawie na pewno aku walnięte. Ja myślałem, że w momencie pełnego zwarcia klem akumulatora napięcie mogłoby spaść prawie do zera a tymczasem Tato mówi, że przy sprawnym i naładowanym akumulatorze nawet gdyby go zewrzeć bezczelnie nożyczkami (na ułamek sekundy rzecz jasna, coby się nie zaświeciły na czerwono) to nie powinno spaść niżej jak do 11V. Także najprawdopodobniej padło po prostu aku, jakaś cela strzeliła czy coś podobnego. Mnie to cieszy bo akumulator stary i tak był i miałem w planach go wymienić a gdyby było zwarcie gdzieś w instalacji to już masa kombinowania i szukania winowajcy. Jutro potwierdzę to dam znać. PS: Prawa Murphy'ego działają w 100%, dokładnie dzisiaj wychodzi mi przegląd motocykla i miałem jechać go zrobić a tu taki zonk :mrgreen:
zuczek 38 - 2016-04-07, 19:51
:
moim zdaniem to rozrusznik !!!!!. Włącz bieg i cofnij troche moto tak aby rozrusznik lekko przekręcił wał i wtedy spróbuj zakrecić powinno zaskoczyć o ile to szczotki :lol:
krzysiek_DTR - 2016-04-07, 20:02
:
zuczek 38 napisał/a:
moim zdaniem to rozrusznik !!!!!. Włącz bieg i cofnij troche moto tak aby rozrusznik lekko przekręcił wał i wtedy spróbuj zakrecić powinno zaskoczyć o ile to szczotki :lol:


Przyznaj się, nie przeczytałeś mojego przydługiego posta? :mrgreen: Tak wiem, tak już mam że za dużo piszę. Rozchodzi się o to, że napięcie na aku spada do 6V zanim jeszcze dotknę przycisku rozrusznikia, spada z 12,5V do 6V po samym przekręceniu kluczyka w stacyjce. Ale tip z przesunięciem moto na biegu dobry na wypadek gdyby kiedyś faktycznie szlag trafił szczotki rozrusznika :-)
wrona - 2016-04-07, 20:04
:
Daj jutro znak sygnał czy to aku ;-)
krzysiek_DTR - 2016-04-07, 20:18
:
@wrona, pewnie, że dam znać! Już nawet nagrałem kolegę z kablami coby jutro podłączyć jego aku i sprawdzić czy zapali

@qba, dziwne, że dopiero teraz zobaczyłem Twojego posta, mimo, że teraz figuruje jako pierwsza odpowiedź, może wcześniej przeoczyłem :-) Tak czy siak na razie obstawiam aku, a gdyby jednak było coś innego to będę się kontaktował!
wrona - 2016-04-07, 20:48
:
Możesz spr. nawet na aku z samochodu ja tak sprawdzałem. Tzn odpaliłem swój samochód kable z aku z auta do aku w motorze i od razu będziesz miał odpowiedź , ale to na 99 % obstawiam aku
Qba - 2016-04-07, 21:43
:
Spoko , dzwon w/wu .Kwasiaki tak maja ,ze czasem padaja bez wczesniejszego uprzedzenia o swoim koncu ;-)
wojtekk - 2016-04-07, 22:25
:
Ostatnie 2 aku dokładnie mi tak padły w dominie. Do samego końca dobrze i nagle jeb i nic się nie dzieje.
nx-rider - 2016-04-08, 07:08
:
wrona napisał/a:
Tzn odpaliłem swój samochód kable z aku z auta do aku w motorze i od razu będziesz miał odpowiedź

Nie tak od razu, trzeba mu dać chwilę aby się podładował (wyrównał) ;-)
wojtekk - 2016-04-08, 07:46
:
nx-rider, jak jest walnięta cela to nic się nie wyrówna. Mimo wszystko moto z samochodowego zapali od razu.
nx-rider - 2016-04-08, 09:00
:
wojtekk napisał/a:
nx-rider, jak jest walnięta cela to nic się nie wyrówna. Mimo wszystko moto z samochodowego zapali od razu.


To zapytaj "Kubeko" jak było jak mi pożyczał prądu z samochodu po tym jak umyłem Dominatora na stacji, tak go zalałem wodą że rozkręciłem aku na amen.
Po odpaleniu i wysuszeniu moto, okazało się że akumulator ma zwarcie na celach i jest do śmieci.
Tak czy inaczej jak masz głęboko rozładowany akumulator w moto i podpinasz się dodatkowo z samochodowym to nie odpalisz od razu bo prąd będzie upływał (wyrównywał) do rozładowanego akumulatora - musisz dać mu chwilę.
Można też odpiąć (pominąć) rozładowane aku i wtedy na nic czekać nie musisz - podpinasz samochodowy i kręcisz.

To co opisuje Krzysiek_DTR to jakby bliźniacza historia do mojej.
Krzysiek miałeś i tak wiele szczęścia że odpaliłeś po myciu - albo to był totalny zbieg okoliczności.
Tak czy inaczej dobrze że nie zostałeś na tej myjce ;-)
wojtekk - 2016-04-08, 11:02
:
nx-rider, pisałem na przykładzie kumpla. Zadzwonił że aku na 0 wyładowane i nawet kontrolki nie świeciły. Podłączyliśmy aku z auta i zapalił od strzała. Tak na logikę to jak jest walnięta cela to podłączając aku z auta pod motocyklowy, prąd nie idzie na motocyklowy bo nie ma obiegu zamkniętego tylko wszystko z auta idzie tam gdzie ma iść. Oczywiście prawidłowo powinno być tak, że podłączasz dobry aku do wyładowanego. Odpalasz pojazd z dobrym aku, pochodzi kilka chwil i odpalasz pojazd z rozładowanym aku.
nx-rider - 2016-04-08, 11:56
:
Wojtek ja z kolei pisałem na przykładzie własnym.
Tak czy inaczej Krzysiek powinien sprawdzić akumulator.
Nie tylko statycznie bez obciążenia ale i pod obciążeniem - albo przyrządem np w sklepie z akumulatorami albo przynajmniej wpinając w układ dodatkowy odbiornik tak minimum z 50W.
Jeśli aku nie trzyma to do wymiany
W tzw międzyczasie można podłączyć również na 100% zdrowe aku np z auta (z pominięciem starego) z zobaczyć jak się motor zachowuje. wtedy również można by zmierzyć upływy prądu

Dobra koniec do puki kolega tego nie zrobi my nie wniesiemy do sprawy nic nowego
krzysiek_DTR - 2016-04-08, 11:57
:
Cześć wszystkim! :-D

Dzięki za pomoc i podpowiedzi, sytuacja już wyklarowana, akumulator wyzionął ducha :mrgreen: Co mnie cieszy bo i tak planowałem go wymiaenić a gdyby to było coś w instalacji to miałbym grubszą zagwozdkę. Nie kombinowałem z podłączaniem przez kable bo skoro podejrzewałem, że mój akumulator jest trafiony to nie chciałem go mieć w obwodzie w ogóle, dla bezpieczeństwa instalacji i dobrego akumulatora kolegi. Przełożyłem po prostu aku z DRki kolegi na chwilę do siebie i wszystko gra, nie ma na nim żadnego znaczącego spadku napięcia po włączeniu zapłonu. Po robocie jadę do Larssona kupić nowe aku.


@nx-rider - dokładnie, mam szczęście, że nie zostałem na tej myjce bo już ciemno było i jakieś 15-20km od garażu a jeździłem sam :-) Nie mam pojęcia, czy to mycie motocykla miało jakiś związek z tym, że padło aku, raczej staram się nie pryskać wody tam gdzie mogłaby zaszkodzić ;-) Tak czy siak aku było do wymiany więc pełen luz.

@wojtekk - Napisałem Ci już na priva co prawda ale na wszelki wypadek zapytam i tu gdybyś przeoczył wiadomość: Wyczytałem w wątku o akumulatorach, że używasz JMT, jak Ci się sprawuje/sprawował? Muszę dzisiaj kupić i mam do wyboru JMT za 139zł albo sprawdzoną YUASA za 206zł. Różnica spora ale to JMT na necie ma trochę mało opinii i większość słaba.. Jak na razie skłaniam się do większego wydatku na YUASA.


Dalsza dyskusja przeniesiona do tematu: Akumulator

Jeżeli temat się zmienia, to proszę kontynuować dyskusję w temacie dedykowanym - w innym przypadku się nie odnajdziemy.
Wystarczy informacja w stylu: "OK, problem rozwiązany i przechodzę do tematu Jaki aKuRumator kupić - kmaj

krzysiek_DTR - 2016-04-09, 07:22
:
Dzięki kmaj! ;-) Na przyszłość będę już wiedział i tak właśnie zrobię. Pozdrawiam!

Gitarra ;-) -kmaj