Honda NX 650 Dominator

UKŁAD ZAPŁONOWY I ELEKTRYKA - Jak podłączyć akcesoryjne urządzenie

janko_slr - 2011-03-28, 18:32
: Temat postu: Jak podłączyć akcesoryjne urządzenie
Witam Wszystkich.
Mam dziś pytanie do ludzi którzy znają się na kabelkach:
Kupiłem akcesoryjny obrotomierz , oczekuję na listonosza.
Posiada on 3 przewody- sygnałowy (owija się wokół przewodu WN) i zasilające + i -.
Chciał bym żeby obrotomierz uruchamiał się razem z resztą wska 1/4 ników, po przekręceniu stacyjki na ON
Czy jest jakiś prosty i logiczny sposób żeby to podłączyć?
W razie konieczności służę schematem instalacji SeLeRa.

Edit- wiem że ten obrotomierz nie jest najlepszy, że będzie podawał dane z opó 1/4 nieniem itp, ale chce mieć jakiś punkt odniesienia żeby wiedzieć jakie ma obroty Selerek przy jakich prędkościach.
madart - 2011-03-28, 18:49
:
podłącz sobie + do postojówek
michalklb - 2011-03-28, 19:30
:
A co nie miałes orginalnego.
Tak jak kolega wyżej mówi podepnij sie pod postojówki a najlepiej pod podswietlenie z zegarów może zostały po nich jakieś kable ja tak mam podpiete pare żeczy i nic sie nie dzieje. Tylko nie rób rze 1/4 by żadnej bo zadymi sie sie z pod owiewek
janko_slr - 2011-03-28, 20:21
:
niestety w SLR nie ma obrotomierza :(
spróbuje z oświetleniem licznika
Dzięki Chłopaki.
Tezla - 2011-03-28, 20:37
:
Nie wiem skąd się wzięła u ludzi ta mania podłączania wszystkiego pod pozycje która w omawianych motocyklach zależy od ustawienia przełącznika :roll: , minus wziąć z zielonego a plus z czarnego (np z kontrolki luzu czy czujnika stopu łatwo znale 1/4 ć).
kmaj - 2013-05-02, 17:36
:
Chwila wolnego czasu i zabrałem się za instalacje elektryczną. Jako dodatkowe urządzenia dobrane zostały: wodoodporne gniazdo zapalniczki, kontrolka ładowania i podgrzewane manetki.
Głównym elementem układu jest przekaźnik, który w momencie wyciągnięcia kluczyka odłącza dodatkowe urządzenia. Dzięki niemu nie trzeba się martwić, czy aby na pewno wszystko zostało odłączone i akumulator na drugi dzień da rady ;-)

Części dostępne są w każdym sklepie elektronicznym dosłownie za grosze. Jedyne co zamawiałem to wskaźnik ładowania i gniazdo zapalniczki z allegro (rys.1)

Zaczynamy od doprowadzenia zasilania od akumulatora w okolicę skrzyneczki bezpieczników - może być sam (+), ale ja doprowadziłem (+) i (-) ponieważ miałem solidny dwużyłowy przewód.
Na (+) przyłączu do akumulatora montujemy bezpiecznik 15A rys.3. Dobrałem 15A ale i 10A będzie wystarczająca, wynika to z mocy alternatora 180W/12V=15A (bez uwzględnienia strat).

W osłonie koło zegarów (akurat w tym modelu jest na tyle miejsca) zrobiłem dwa otwory pod g.zapalniczki i kontrolkę. Kontrolka jest delikatna i raczej nieodporna na wstrząsy, więc dodatkowo zabezpieczyłem ja klejem na gorąco rys.2.

Następnie sterowanie przekaźnikiem. Niektórzy wpinają się pod światła pozycyjne inni pod stacyjkę. Niestety w przypadku podpięcia sterowania pod światła pozycyjne, zawsze trzeba mieć je włączone nawet na postoju, co niepotrzebnie pobiera energię.
Ja przewód strojący przekaźnikiem wpoiłem do skrzynki bezpieczników, a dokładnie pod bezpiecznik HEAD. Napięcie na nim pojawia się z chwila przekręcenia kluczyka. Dodatkowym atutem tego podłączenia jest to, że sterowanie przekaźnika zabezpieczone jest dodatkowym bezpiecznikiem (w razie gdyby coś zaczęło się dymić) rys.4 - fioletowy kabel. Z zamknięciem skrzyneczki bezpieczników nie ma najmniejszych problemów.

Dalej podpinamy przewód (+) z akumulatora do przekaźnika (pin oznaczony jako 30). Wyjście (+) z przekaźnika 87 podłączmy co nam się podoba (w moim przypadku gniazdo manetki i kontrolka) ;-) . Do przekaźnika pod 85 należy doprowadzić (-) z masy albo tak jak ja przewodem z akumulatora. Z tego samego pinu (85) bierzemy (-) do naszych urządzeń. Rys.6. Składamy i wszystkie wiszące kable na trytkach :mrgreen:

Warto jeszcze pomiędzy przekaźnikiem a akumulatorem zapodać wtyczkę. Ułatwi to demontaż owiewek w przyszłości.

Nic tak nie zaciemnia sprawy jak dobry schemat ;) rys.0

Jeżeli coś zamotałem to pytajcie ;)




EDYT: wszystkie 1/4 zamienione na Ź ;) - kmaj
HAL_9000 - 2014-03-14, 20:52
:
Gniazdo zapalniczki umieściłem w tym samym miejscu, zgrabnie to pasuje. Po mocnym dokręceniu konstrukcja nie jest zbyt osłabiona więc ok. Nie zamierzam używać dużego natężenia (GPS, telefon, podładowanie tabletu - oczywiście zamiennie) więc podłączyłem pod postojówki (bez przeka 1/4 nika). Do podłączenia użyłem tych złączek:
http://asmot.bydgoszcz.pl...e-czerwone.html
Wiem, niezgodnie ze sztuką, ale to naprawde wygodny wynalazek. Przykładamy zaciskamy kombinerkami i działa. Trzeba pamiętać żeby zabezpieczyć coby nie latało i drżało i powinno być ok.

Aha, z takimi wynalazkami trzeba ostrożnie. Gdy gniazdo jest nieruchome a GPS na kierownicy najlepiej zastosować kabel sprężynowy, bo jak się zaplącze na zakręcie to łoj łoj. W ogóle trzeba dobrze kontrolować przewody czy gdzieś nie zahaczają.
Ostasz - 2015-08-25, 16:57
:
kmaj napisał/a:
Następnie sterowanie przeka 1/4 nikiem. Niektórzy wpinają się pod światła pozycyjne inni pod stacyjkę. Niestety w przypadku podpięcia sterowania pod światła pozycyjne, zawsze trzeba mieć je włączone nawet na postoju, co niepotrzebnie pobiera energię.
Ja przewód strojący przeka 1/4 nikiem wpoiłem do skrzynki bezpieczników, a dokładnie pod bezpiecznik HEAD. Napięcie na nim pojawia się z chwila przekręcenia kluczyka. Dodatkowym atutem tego podłączenia jest to, że sterowanie przeka 1/4 nika zabezpieczone jest dodatkowym bezpiecznikiem (w razie gdyby coś zaczęło się dymić) rys.4 - fioletowy kabel. Z zamknięciem skrzyneczki bezpieczników nie ma najmniejszych problemów.


kmaj mam pytanko czy jakbym podłączył gniazdo zapalniczki 2w1 (12V + 5V z wejścia typu USB) bezpośrednio (tj. bez przekaźnika) w to samo miejsce co Ty (czyli pod bezpiecznik HEAD), to będzie ok? Czy może coś się usmażyć, zepsuć itp.?
kmaj - 2015-08-25, 20:16
:
Ostasz, do puszki bezpieczników podłączyłem tylko sterowanie przekaźnika (znikome obciążenie).
Główna linia idzie z akumulatora. Jeżeli nie chcesz przekaźnika w układzie to podpinaj się bezpośrednio pod akumulator, bo tak jak mówisz niepotrzebnie przeciążysz oryginalną instalację motocykla. Dla przykładu czasem używam kompresor'ka zasilanego z gniazda i jedyne co może się przydarzyć to przepalenie dodatkowego bezpiecznika na linii akumulator-gniazdo zapalniczki.


Przekaźnik zastosowałem, po to aby odciął zasilanie dodatkowego urządzenia gdy wyciągnę kluczyk. Przy bezpośrednim podłączeniu, dodatkowe urządzenie nadal rozładowywało by akumulator.
Ostasz - 2015-08-26, 08:30
:
kmaj, dzięki za wyjaśnienie ;-) Myślę, że podepnę się pod stacyjkę, bo jak już na tym forum kiedyś było powiedziane podłączenie takiego gniazdka 2w1 (12V + 5V) bezpośrednio pod aku spowoduje rozładowanie aku przy dłuższym postoju moto.
Poza tym nie chcę żeby była opcja, że ktoś mógłby z mojego moto zrobić sobie ładowarkę jak będzie np. stało pod pracą :-P
kmaj - 2015-08-26, 20:40
:
Ostasz, zrobisz jak zechcesz 8-) , ale ja namawiam Cie na zastosowanie przekaźnika ;-)
Ostasz - 2015-08-27, 07:36
:
no to zrobiłem tak, że wpialem się bezpośrednio w bezpiecznik HEAD tak jak kmaj, a czarny dałem do aku. Zrobiłem 20 km, nic nie śmierdzi, wszystko działa więc jest git :-D

Ale docelowo zamierzam założyć przekaźnik :-)