Honda NX 650 Dominator

RÓŻNE - Pytania początkującego

kamil111-16 - 2015-07-19, 05:10
: Temat postu: Pytania początkującego
Witam jako w swoim sprzęcie jako świeżo po zakupie mam zamiar wymienić olej i filtry. Wiem że temat był wałkowany milion razy i czytałem już większość postów na ten temat ale mam takie pytanko. Gościu co od niego nabyłem sprzęt powiedział mi że podczas nalewania nowego oleju (przez ramę) nalać najpierw jakieś 0,5 l do silnika przez śrubę w silniku (zdj.) Uzasadnił to tym że w silniki jest smok i kiedy naleje przez ramę to silnik przez krótką chwilę będzie pracował na sucho... Drugie pytanko to kwestia tych sitek. Wiem że są ponoć dwa jedno w silniku (to raczej sobie daruję) a drugie w ramie. Czy do tego w ramie jest jakiś w miarę prosty dostęp aby go sprawdzić i ewentualnie wyczyścić (najlepiej gdyby była fotka). Czy przy wymianie oleju czyszczenie tych sitek jest niezbędne? No i tak na marginesie (już nie będę nowego tematu zakładał) czy te motory tak szybko się nagrzewają. Mam bagnet z tym "termometrem" i temperatura była ok 90 stopni.Więc chyba w normie. Gościu mówił że standardowo (według niego) ma być w przedziale 80-100 stopni. Tak ma być ? Oczywiście wiem że chłodzenie powietrzem itd. w sumie u mnie jest jeszcze chłodniczka oleju dołożona ale szybkość i intensywność nagrzewania tego silnika trochę mnie zaskoczyła. W sumie to tyle za wszystkie informacje i odpowiedzi na moje pytania z góry dziękuję.
marizaga - 2015-07-19, 07:45
:
zaznaczony na zdjeciu jest jest korek rewizyjny od flywheel, sluzy do ustawiania tloka w pozycji GMP (np przy ustawianiu luzow zaworow).
Procedura wymiany oleju jest prosta i najlepiej trymac sie tego, co producent sugeruje: 1) rozgrzewasz silnik jezdzac kilkanascie minut; 2) stawiasz moto na bocznej stopce, spuszczasz olej (sruba rama oraz sruba silnik, odkrecasz przed tym korek wlewu w ramie), wyjmujesz filtr oleju (3 srubki z prawej strony silnika); 3) gdy olej calkowicie zleci, zakrecasz sruby spustowe odpowiednim Nm podanym w serwisowce/instrukcji 25 Nm dla silnika, 35 Nm dla ramy (przed wkreceniem sruby od ramy mozesz dostac sie do sitka w poblizu i obejrzec/przeczyscic, nastepnie skrecasz); 4) zakladasz wlasciwa strona nowy filtr oleju i przykrecasz pokrywke srubkami kluczem dynamometrycznym 12 Nm; 5) wlewasz 1 litr oleju do ramy; 6) wlaczasz silnik na doslownie 0,5-1 min na biegu jalowym, gasisz silnik; 7) wlewasz reszte oleju (okolo 1-1,2 litra), wlaczasz silnik i po pewnym czasie kontrolujesz stan - uzupelniasz. Wchodzi łącznie ciut ponad 2 litry przy wymianie z filtrem.

Sitko w ramie kontrolujesz co kilka wymian, sitko w poblizu pompy kontrolujesz przy okazji zdjecia prawej pokrywy (uszczelka wowczas do wymiany) czyli np przy serwisie sprzegla lub wymianie lancucha rozrzadu w wersji zakutej. Sitka glownie sluza do wylapywania opilkow, gdyby cokolwiek je wygenerowalo.

Na zdjeciu brakuje plastikowej oslonki od dopalacza spalin oraz wazniejsze: plastikowego korka od oski wahacza.

Cieplo z silnika: tak te silniki sa gorace (dlatego nie wskazane jest np ich topienie w wodzie, przy eksploatacji w wysokiej temp warto dobrac wlasciwy olej np 15w50 lub 20w50, defaultowo stosuje sie 10w40). Nie probuj dotykac kolektorow nawet kilkanascie sekund po odpaleniu, poparzysz sie. Choc wydech w dominie poprowadzony jest ergonomicznie, sugerowalbym dla ochrony dluzsze spodnie, w razie gleby w terenie na prawo minimalizujesz szanse na kontuzje z powodu nagrzanego ukladu wydechowego. Silnik jest chlodzony powietrzem oraz olejem realizujacym obieg w ramie. Masz chlodnice oleju, pokaz zdjecie, czesto instalowana byla zamiast pudelka na narzedzia.

Powodzenia w wymianie, zaloz rekawice robocze przy spuszczaniu oleju z ramy, latwo oblac reke goracym olejem, opone przednia tez warto oslonic jakas szmata
kamil111-16 - 2015-07-19, 07:59
:
Dzięki za bardzo szczegółowy opis wymiany oleju :-D Bardziej "łopatologicznie" już się nie dało i dobrze. Sprawa z wymianą jest w zasadzie błaha jednak częściowy jego obieg w ramie nieco komplikuje sprawę. No ja zamówiłem już standardowo 10w40 zestaw ze świecą filtrem oleju i powietrza. Jeśli chodzi o zdj. jest poglądowe dodane na szybko. Zdj. moto dodam nieco później.
marizaga - 2015-07-19, 08:18
:
ta procedura jest dokladnie opisana w instrukcji, po angielsku lub po niemiecku, warto sie tego trzymac. Olej to polsyntetyk, ze wzgledu na temperatury pracy mineral sie nie nadaje. Poradzisz sobie bez problemu, jedyne co warto miec, to klucz dynamometryczny by przypadkiem nie ukrecic trzech srubek mocujacych pokrywke filtra.
kamil111-16 - 2015-07-19, 11:25
:
Jeśli chodzi o wymianę to wiem już co i jak. Niestety nie posiadam klucza dynamometrycznego a wiem że tam jest raczej delikatny gwint (z tego co czytałem). No cóż będe maksymalnie uważał i dokręcał z duszą na ramieniu :-? Tak jak mówiłem dodaję zdj. pieca. Ogólnie fajnie to lata tylko trochę ten tłumik GPR głośny... :mrgreen: Na jednym ze zdj. jest małe "pokrętełko" (zaznaczone) znajduję się od strony sprzęgła na wysokości gaźnika, czemu ono służy? To jedna sprawa druga to jakie tu idą opony tzn dętkowe czy bez bo tylna będzie do wymiany bo ma z boku niewielkie nacięcie. Sprawa ostatnia to klamka hamulca przedniego jest u mnie ułamana i czy ta ze zdj. będzie pasować na wymianę (element zaznaczony) ma dłuższy niż w tej obecnej, chyba że go trochę skrócę...
madart - 2015-07-19, 11:51
:
to pokretlo reguluje wolne obroty
opony obojętnie czy dętkowe czy bez bo i tak dętki musisz wlozyc do srodka
ta ulamana to mi wyglada na calkiem inną niz ze zdjecia wyzej, mozesz sie przejsc do sklepu i dopasowac cos, te obie wydladają na skuterowe wiec latwo mozesz dostac
managa - 2015-07-19, 11:54
:
Widzę, że kupiłeś Dominatora, przy którym komuś chciało się grzebać, czyli wywalić puszkę nie-mocy, nowy komin, fajne gmole, no i.. chłodniczka oleju!
Pokrętło jest chyba od wolnych obrotów, możesz sobie pokręcić w czasie pracy silnika, to usłyszysz zmianę ;-)
Opony dętkowe. Oryginalnie 120/90-17, ale możesz też śmiało wsadzić 130/80-17.
A klamka jak dedykowana do Dominatora, to śmiało bierz ;-) Chyba, że masz założony jakiś inny hamulec. Pięknie ułamana, przy samej dup.. :mrgreen:

Pokaż go w całości! ;-)
kamil111-16 - 2015-07-19, 12:13
:
Dzięki managa. Klamkę już znalazłem jest identyczna do tej ułamanej ale z roczników 97-2000. Czyli jak rozumiem opony muszą być dętkowe ?
madart - 2015-07-19, 13:16
:
nie musza byc specjalnie detkowe
kamil111-16 - 2015-07-19, 14:36
:
Tak więc mam jeszcze pytanko (dopiero obeznaje się ze sprzętem) co to za plastikowa "puszka" ? Czytałem że niby jakiś separator ? Wymaga to jakiejś obsługi?