Honda NX 650 Dominator

SILNIK, SPRZĘGŁO, SKRZYNIA BIEGÓW - Odpowietrzanie układu olejowego.

kmaj - 2014-07-04, 19:50
: Temat postu: Odpowietrzanie układu olejowego.
Cześć,
jakiś czas temu przeprowadziłem dość solidny remont w mojej Hondzie.
Oprócz wymiany i naprawy głównych elementów silnika (opis w innym temacie) przeprowadziłem inspekcję niektórych elementów. Jednym z tych elementów była pompa oleju. Rozmontowałem ją, pomierzyłem i poskładałem z powrotem.
Wymieniłem wszystkie oringi stykające się z pompą, ponieważ ten od strony wału korbowego nie nadawał się do ponownego montażu (był sprasowany i łamał się w palcach). Przeczyściłem również bardzo dokładnie zawór za pompą check valve.

Po remoncie nalałem oleju, odpaliłem i czekam aż z popuszczonej rureczki przy głowicy zacznie sączyć się olej. Niestety o dziwo za pierwszym razem ani śladu oleju.
Warto dodać, że sekcja odpowiedzialna za pompowanie oleju do ramy działała bez zarzutu i olej który wlałem przez korek do ustawiania zaworów momentalnie znalazł się w ramie.
Więc postąpiłem tak jak we wcześniejszych przypadkach gdy olej sie nie pokazywał. Odkręciłem śrubę mocująca rurkę przy prawej pokrywie. Duża strzykawka i wpompowanie do obudowy filtra sporej dawki oleju. Przelałem tak około 0,3l. Kolejne odpalenie i nic ani kropli nawet przy dużych przygazówach.
Sprawdziłem poziom oleju w ramie i okazuje się, że poziom jak nigdy trzyma się cały czas nawet po wystudzeniu silnika (po krótkiej pracy oczywiście). Pomyślałem więc, że w pompie olejowej wytworzył się korek powietrzny, podejrzewałem również, iż zaciął się check valve.
Cholernie nie chciało mi się odkręcać prawego dekla i sprawdzania po kolei co się mogło stać. Trafiła się myśl "pchnąć olej na pompę", podpoiłem więc ramę pod kompresor :mrgreen: Koniówkę węża sprężarki podpoiłem pod elastyczną rurkę łącząca górny punkt ramy z pokrywą głowicy. Korek z miarką dokładnie dokręcony i na początek delikatnie z ciśniemy. Przytrzymałem chwilę tak z 1 - 1,5 atm i pomogło :-) Za kolejnym odpaleniem olej walił strumieniem z rurki aż miło :-D

Co ciekawe teraz nawet po tygodniu przestoju mam poziom oleju w ramie ;-) ciekawe na jak długo...
mbx - 2014-07-04, 20:33
:
kmaj, chodzi w twoim referacie oto co na zdjęciu napisałem ,bo u mnie też nie leci ,ale myślałem że to jest odpowietrzenie pokrywki zaworowej ?!,
kmaj - 2014-07-04, 20:53
:
mbx, podpoiłem dokładnie tak jak zaznaczyłeś.
Ten giętki przewód jest odpowietrzeniem ramy. Rama jest zamknięta szczelnie korkiem z góry a od dołu trafia bezpośrednio do sekcji wysokiego ciśnienia (smarującej wał i wałek roz.). Sekcja wypompowująca olej z silnika ma większy wydatek masowy od wcześniej wymienionej sekcji - znaczy się, że pompuje dużo szybciej niż ta druga zdąży odebrać.
Teraz gdyby nie było tego odpowietrzenia w ramie powstało by ciśnienie (mieszaniny powietrzno-olejowej), które powodowało by opór podczas wypełniania ramy olejem, a tak uchodzi ono przez tą rurkę, dalej przez kanał łańcuszka rozrządu, sporą cześć silnika aż do odmy.