Honda NX 650 Dominator

NX 250 i inne maluchy :) - Gaźnik nx 250 tutorial

adziad - 2013-10-30, 13:36
: Temat postu: Gaźnik nx 250 tutorial
Witam

Kilka osób na forum wspominało o problemach z poprawnym działaniem silnika spowodowanych ustawieniami ga 1/4 nika w ćwiartce.
Miałem podobne problemy i trochę czasu z nimi walczyłem, więc napiszę króciutki tutorial. Może się komuś przyda.

Oczywiście podstawą regulacji ga 1/4 nika jest upewnienie się, że nikt wcześniej nie pozamieniał dysz na inne, ga 1/4 nik jest wyczyszczony, zaworek

iglicowy bez wygnieceń, pokrywa zaślepiająca ga 1/4 nik od góry dobrze uszczelniona, poprawny luz na linkach gazu i ssania!!!!!





1. Częstym problemem jest falowanie obrotów biegu jałowego i nie schodzenie z obrotów po przegazówce. Gdy występuje ten objaw to pierwszym co

powinno się zrobić to sprawdzić luzy zaworowe i szczelność króćca dolotowego, a dopiero pó 1/4 niej zacząć szukać przyczyny w ga 1/4 niku!

W moim przypadku, ga 1/4 nik był wyregulowany na igłę, a wypalone zawory powodowały fluktuacje kompresji i przez to falowanie obrotów. Niestety

problemy ze szczelnością zaworów to jak widać po necie zjawisko bardzo powszechne w ćwiartkach. Po regeneracji głowicy silnik pracuje stabilnie

przy ustawieniach ga 1/4 nika jak przed remontem.

Gdy jesteśmy pewni głowicy, a obroty po rozgrzaniu nadal falują, powinno się sprawdzić luz między czarną bieżnią ssania, a ramieniem przepustnicy

(zaznaczyłem czerwonym kółkiem). Przy ssaniu wyłączonym powinien być tam luz w granicach 0,5 mm. Reguluje się to obkręcając śrubkę, która opiera

się o czarną bieżnię. Ogólnie mechanizm ten służy do ustalania obrotów silnika na ssaniu. Czarna bieżnia (po włączeniu ssania) popycha d 1/4 wignię

przepustnicy regulując przepływ powietrza, a jednocześnie obroty na ssaniu.



2.Kolejnym problemem może być dławienie się silnika na dosłownie sekundę przy gwałtownym dodaniu gazu,praktycznie niezależnie od obrotów przy

których chcemy przyspieszyć. Powodem jest zazwyczaj złe ustawienie luzu na pompce przyspieszającej. Ga 1/4 nik w nx 250 pracuje na dość ubogiej

mieszance, dopiero w momencie gwałtownego odwinięcia manetki aktywowana jest pompka, która wtryskuje dawkę paliwa do kolektora i silnik

przyspiesza (nie ma tego w nx 650). Gdy luz jest za mały to dawka tryśnięcia paliwa jest za duża i silnik się dławi. Jak luz jest za duży to

silnik dostaje za mało paliwa podczas strzału z manetki i nie przyspiesza, albo też się dławi bo dostaje zbyt dużo powietrza. Luz w miejscu

zaznaczonym niebieskim kołem powinien wynosić 0,5mm. Reguluje się go podginając blaszkę (zielone kółko)



3.Warto też sprawdzić szczelność połączenia "rezonatora szmerów ssania" z króćcem dolotowym łączącym ga 1/4 nik z obudową filtra. Gdy coś się tam

poluzuje to może iść powietrze z pominięciem filtra powietrza, a jednocześnie bez zbędnych oporów co może powodować zubożenie mieszanki i niechęć

pracy na wysokich obrotach.

"rezonator szmerów ssania" - to taka "skrzynka mocy", podobne były w ponoć w maluchach;] albo mi ktoś naściemniał:D

Oznaczony strzałką (znak zapytania jest zupełnie przypadkowy;])





4. Inna też jest procedura odpalania niż w ga 1/4 nikach bez pompki. W ćwiartce warto przed odpaleniem zimnego silnika dwa-trzy razy energicznie

odkręcić manetkę gazu (pompka wtryskuje paliwo do ga 1/4 nika), po czym ssanie na maxa i zazwyczaj pali od strzała. Gdy nie wykonamy strzału z manety

to silnik odpala zdecydowanie ciężej.


To na tyle, zgłaszajcie wnioski racjonalizatorskie...
blaadee - 2014-05-20, 14:31
:
hej, mam pewien problem z nx 250, motor podczas jazdy nie chce wejsc w obroty powyzej 6000tys, po prostu jadac i dajac caly gaz to cos jakby go trzymalo, lub nie dostawał paliwa, dopiero jak popuszcze manetke do polowy to jedzie do tych 6000tys. Motor na dotarciu wiec tak jezdzilem do dzisiaj, na postoju wchodzi w obroty powyzej 10,000 ale w czasie jazdy tylko do 6000tys. Wczesniej byl zalozony jakis mniejszy tloczek. Rozkrecilem gaznik i glowna dysza ta od iglicy ma oznaczenie 15, iglica J15C ustawiona na srodku, probowalem takze ustawiac mieszanke ta srubka od dolu ale nic to nie daje. Dodam ze walek rozrzadu ssacy jest od 249cm a wydechowy od 239cm hmm moze przez to nie moga sie idealnie pokryc znaki, wybralem najlepsze bez rys itd.... Oczywiscie in na ssacym, a ex wydechowy

dysza,



dysza JET, SLOW, #38 niby orginał

co do walka to od 249 in wyglada jakby mial dluzsza krzywizne hmm jakby ciut dluzej trwalo zasysanie mieszanki.
adziad - 2014-05-20, 22:01
:
Nie wiem jak z tymi wałkami, czy są identyczne? Trza by to sprawdzić, wysokość krzywek, kąt maksymalnego otwarcia. Jeżeli iść tropem ga 1/4 nika to na pewno nie jest to problem pompki przyspieszającej. Dysza główna "15" to albo mi nic nie mówi (może zatarty jest napis?) albo jest zła stąd brak odpowiedniej ilości paliwa. W instrukcji masz jaka powinna być dysza o ile pamiętam od 138 do 145, zależy od wersji.... Jeżeli nie jesteś pewien jaka jest kup i wsad 1/4 poprawną. Może ktoś wsadził 150 i to jest za bogato. Miałem podobnie w cebuli, gdy dysza była za duża to robiła się dziura w obrotach pomiędzy 4-7 tyś obr/min.

Sprawd 1/4 szczelność ga 1/4 nika. Ta klapka przykrywająca ga 1/4 nik od góry i jej uszczelka. Starsze modele (jeżeli dobrze pamiętam) mają klapkę plastikową, która lubi pękać. Nowsze mają metalową już. Ale uszczelka pod nią może już nie dawać rady.

To na razie tyle, posprawdzaj a będziemy dalej myśleć, powodzenia...
blaadee - 2014-05-22, 17:33
:
Kupiłem dysze 142 i otwor jest duzo większy niz w tej 15 co była, tłoka ktos dobierał od skutera to i dysze pewnie tez. Jak zrobie test to dam znać.

adziad - 2014-05-22, 17:41
:
No to chyba znalazłeś feler;] Motór dostawał za mało paliwa i się nie wkręcał. Z pustego to i Archimedes nie naleje, że tak powiem;]
blaadee - 2014-05-24, 15:46
:
Po wymianie dyszy, motor pracuje pięknie :) poezja
jarkow - 2014-05-25, 10:38
:
Więc nic tylko docierać moto.Wklej jakieś foto swojej bryczki.Trochę się przy nim narobiłeś, ale chyba warto było słysząc teraz jak pięknie chodzi!!
blaadee - 2014-05-26, 22:39
:
Wiec proszę bardzo :mrgreen: przede mna jeszcze kosmetyka czyli klejenie plastików i malowanie itd.... przód zmieniony i kupiony od tutejszego użytkownika z pomorza :mrgreen: kto wie co jeszcze wyjdzie. Motor wreszcie je 1/4 dzi normalnie po zmianie dyszy i można go doicierac przy pełnym zakresie obrotów, bo wcześniej wchodzil tylko do 6000tys

Fotki wykonane na słynnej autostradzie A4 najbardziej okrojonej z kasy przez wykonawców i ciagle w remoncie ( podkarpacie ) która do 2012r na euro miała być skończona, a tu zadnego pracownika w obrebie 2km w obie streony i to samo od jarosławia do Rzeszowa ! dno i muł, chyba nie opłaca się im robic hehe, a tak to wygląda niczym bajka z dzisiaj




Jutro dosle filmiki z pracy silnika.

filmik \
http://tinypic.com/player...=8#.U4PW-pWIqUk
managa - 2014-05-26, 22:43
:
blaadee, ale tu by bardziej pasowały te fotki itp http://hondadominator.pl/viewforum.php?f=9 ;-)
rampus - 2015-04-26, 19:12
:
Mam właśnie na stole gaźnik po gruntowanym czyszczeniu w myjce ultradźwiękowej oraz regeneracji na bazie zestawu naprawczego Keyster.
Nie policzyłem niestety dokładnego ustawienia śruby mieszanki przed rozebraniem (na oko koło 3 obrotów), no i teraz mam dylemat. Śruba jest kiepsko dostępna ze względu na rozrusznik, więc chciałbym trafić ze wstępnym nastawem.

Jakie są Wasze doświadczenia?
Gaźnik PD6A '90 z dyszami 142/38.
Manual podaje 1 i 1/2 obr. i 2 i 5/8 dla GII (jakaś wersja na DE?). Advrider natomiast ok. 2 i 1/2.

Pozdrawiam,
Bartek
adziad - 2015-04-27, 20:09
:
rampus, Aby to zrobić porządnie to i tak musisz dorobić sobie śrubokręcik do ustawiania śruby podczas pracy silnika. Silnik odpali i będzie pracował bez względu czy ustawisz 1 czy 3 obroty. Różnić się będzie tylko nieznacznie prędkością obrotową.

procedura jest taka:

Ustaw wstępnie na 2-2,5obrotu śrubę mieszanki. Odpal moto. Oczywiście jeżeli rozmontowałeś cały gaźnik to będziesz musiał na oko ustawić też śrubę obrotów jałowych uchylającą przepustnicę. Jeżeli tego poprawnie nie zrobisz to mogą być problemy z odpaleniem. Na szczęście masz rozrusznik i nie będziesz musiał kopać 50 razy ;]

Jak silnik odpali i się zagrzeje (porządnie) to ustawiasz jak najmniejsze obroty śrubą uchylającą przepustnicę (ok 1000-1200, trochę wyższe od progu zgaśnięcia). Bierzesz ten dorobiony śrubokręcik i dokręcasz/odkręcasz śrubę mieszanki aby osiągnąć jak najwyższe obroty. Za mocno wkręcisz silnik zwalnia/ za mocno wykręcisz też silnik zwalnia, po środku masz moment z najwyższymi obrotami i to jest to.

Na koniec wracasz sobie śrubą uchylającą przepustnicę do obrotów jałowych te 1400-1600. (Podczas regulacji obroty powinny być jak najmniejsze aby zminimalizować wpływ układu przepustnica-iglica na skład mieszanki wolnych obr.)
rampus - 2015-04-27, 21:02
:
Dzięki.
Zakładałem, że być może jest stałe ustawienie, tak jak np. w moim moto - 3,5 obrotu out.
Przydałaby się jakaś dziecięca rączka do kręcenia ;) Dorobiłem przedłużkę z elementu długopisu, widziałem na jakimś zagranicznym forum ten patent. Wcześniej próbowałem ustawiać śrubę mieszanki bitem obracanym palcami, ale to była katorga ;)

Gaźnik wrócił na stół po tym, jak umyciu w myjce wmontowałem go z pominięciem przedmuchania dysz powietrza... Skutek taki, że moto nie chciało odpalić, zapaliło dopiero przy znacznym uchyleniu przepustnicy i trzymało wolne jedynie przy dokręceniu "różdżki" uchylenia przepustnicy do oporu. Przy ponownej inspekcji okazało się, że w kąpieli musiał wytrącić się jakiś osad, który przypchał obieg wolnych obrotów...
adziad - 2015-04-27, 21:19
:
rampus, No jest stałe ustawienie, ale jest ono adekwatne do nowego motocykla o małym przebiegu, seryjnym wydechu, filtrze powietrza oryginalnym od dilera hondy. W sprzęcie już trochę styranym lub nawet z lekkimi modyfikacjami powinno się to robić zgodnie z tą procedurą aby było idealnie. Jeżeli będziesz mógł spać po nocach to spokojnie możesz wykręcić na 2 obroty, złożyć i zapomnieć:D Ale jak jest to ćwiartka na pustym wydechu, z ostrymi wałkami i filtrem stożkowym to radzę to ustawić:D:D
SRsima - 2021-03-20, 18:35
:
Rozpadla mi się tuleja gaźnika :(
Zupełnie nic się nie dzieje. Nie ma opcji regulacji. Lata jak chce.

Czy jest to element do dostania??
SRsima - 2021-03-20, 18:36
:
Zdj
SRsima - 2021-03-20, 18:49
:
Tak to wyglada:

https://youtu.be/f97lp61ke1I
adziad - 2021-03-22, 14:22
:
Na fiszkach jest to element zintegrowany z obudową gaźnika. Nie mam już ćwiartki i nie mogę sprawdzić. Bez rozkręcenia i ewentualnego dosztukowania się nie da. Może tylko się rozkręciło? Albo odnitowało?


EDIT:

Tak jak myślałem, element jest przynitowany, trzeba rozkręcić i zrobić jakąś wydumkę. Może uda się nagwintować i przykręcić:

https://forum.nx250.de/viewtopic.php?t=1140
SRsima - 2021-03-28, 06:01
:
:)
No to działamy