Honda NX 650 Dominator

RAMA, ZAWIESZENIE, NAPĘD - pompowane lagi

Kubeko - 2011-02-21, 17:34
: Temat postu: pompowane lagi
jako że w zeszłym sezonie zamknąłem przenie zawieszenie kilka razy postanowiłem przeprowadzić eksperyment. Wzorując się na maszynach moich braci (tengay, tenere)postanowiłem dorobić w przednim zawieszeniu zaworki umożliwiające dopompowanie przedniego widelca, nie mam pojęcia jak to wpłynie na komfort jazdy ale i tak spróbuję.

pierwszy etap:

nawiercenie dekli lag i umieszczenie w nich zaworków (wentli)

następnie wsadzę sprężyny po regeneracji i będę mierzył i pompował.
wartburg - 2011-02-21, 18:00
:
miałem takiego wynalazka w samochodzie - nie polecam

zmiana temperatury zewnętrznej - działają inaczej

zmiana ciśnienia - działają inaczej

nigdy nie wiesz jak w danej sytuacji się zachowają

chyba że będziesz miał zawsze pompkę i regulował w zależności od potrzeby

aha - je 1/4 dziłem też "jakimś" moturem któremu uciekł wiatr ... porażka
madart - 2011-02-21, 18:13
:
nie będzie o kierownice haczyć ? :mrgreen:
oryginalne sprężyny 599.3 mm wg serwisówki
jak zmierze jaki mam sag to bede wiedzial czy musze rozciągać czy nie :)
Kubeko - 2011-02-21, 20:30
:
wartburg napisał/a:
miałem takiego wynalazka w samochodzie - nie polecam

zmiana temperatury zewnętrznej - działają inaczej

zmiana ciśnienia - działają inaczej

nigdy nie wiesz jak w danej sytuacji się zachowają

chyba że będziesz miał zawsze pompkę i regulował w zależności od potrzeby

aha - je 1/4 dziłem też "jakimś" moturem któremu uciekł wiatr ... porażka


nie doczytałeś, nie zamieniam zawieszenia sprężynowo olejowego na wiatrowe:) teoria mówi że ma to być jedynie wspomaganiem czyli poduszka powietrzna, a zmiana temperatury dotyczy również oleju w lagach i też nigdy nie wiesz jak w danej sytuacji się zachowają:)
madart - 2011-02-21, 20:47
:
kuba a jaki masz tam olej ? 10w ?
Ja pięknie zakończyłem lot na przodzie, ale nie poczułem dobicia (co nie znaczy ze go nie bylo). Olej 15w a spreżyny krótsze o kilka mm od serwisu :)
Kubeko - 2011-02-21, 20:55
:
madart napisał/a:
kuba a jaki masz tam olej ? 10w ?
Ja pięknie zakończyłem lot na przodzie, ale nie poczułem dobicia (co nie znaczy ze go nie bylo). Olej 15w a spreżyny krótsze o kilka mm od serwisu :)


o oleju to sobie dopiero poczytam:) nie wiem jaki mam i ile, jak będę miał gotowe sprężyny to dopiero kupie odpowiedni olej i zaleje
Tezla - 2011-02-21, 20:59
:
mogłeś po prostu kupić zakrętki od XL-ki z przodem po dzwonie tam takie zaworki są oryginalnie i mogę ci podać zalecane ciśnienie które wg serwisówki wynosi 0-0,4Bara

pompować można tylko ręczną pompką nie można kompresorem

jak zalałem olej 15W to powinno teoretycznie wpłynąć tylko na tłumienie a jednak przód wydaje się twardszy i nie zauważam teraz potrzeby pompowania ale to też może dlatego że jest zima i olej gęsty
Kubeko - 2011-02-21, 21:06
:
dzięki Tezla za info, ile ważysz z motorem? bo ja masa domino +95 w majtkach:) i właśnie moja masa może decydować o domykaniu przodu tak myślę ...
Tezla - 2011-02-21, 21:45
:
no to ja pewnie tak samo, twój dominator ma homologację na jedną osobę? :mrgreen:

ja tam na dobijanie nigdy nie narzekałem, w XL zawieszenie ma większy skok i jest miększe co to powoduje nurkowanie przodu przy hamowaniu czy mniej przewidywalne zachowanie przy szybszej je 1/4 dzie w terenie czy zakrętach i wtedy można je pompować

olej zmieniłem żeby mniej się bujało i tak po 10tys nadawał się już do wymiany
Kubeko - 2011-02-22, 16:11
:
sprężyny odebrane. Po rozciągnięciu i obróbce cieplnej z wymiaru 590mm do 620mm. ciekawe czy zmieszczą się do lag:).
Tezla - 2011-02-22, 20:24
:
do wkładania najlepszy jest taki duży klucz T z nasadką

A i jeszcze jedno jak już brać się za dorabianie wentylków to w korkach umieściłbym tylko króćce, do nich podłączył wężyki i trójnik z zaworkiem (może podeszło by coś od kół bli 1/4 niaczych).
Na zlocie ADV w zachodniopomorskim widziałem jeszcze bardziej rozbudowany patent w KLE500 mianowicie wpięty w taki obwód manometr na kierownicy, pewnie gość może sobie oglądać na nim ile ugina się zawiecha i korygować ciśnienie ;-)

Wilbers robi akcesoryjne progresywne sprężyny chyba kiedyś takie kupie do swojej a oryginały trafią na półkę
Kubeko - 2011-02-22, 21:03
:
masz zdecydowaną racje połączenie obu lag zapewnia 100% wyrównane ciśnienie, jeżeli experyment nie zakończy sie wydmuchem uszczelniaczy to właśnie tak zrobię, połącze obie lagi. Puki co utknąłem na etapie wyboru oleju, zwlekam bo w garażu -10 i nie bardzo chce mi się w syberyjskich warunkach grzebać na siłę, poczekam na odwilż i spróbuje przymierzyć się do ustawienia sag, a na pewno zbiorę dane przed włożeniem rozciągniętych sprężyn i pompowanych dekli, zawsze mogę wrócić do seryjnych.
Tezla - 2011-02-22, 21:18
:
zacznij od 10W jak po sezonie uznasz że chcesz coś zmienić to zmienisz na inny, ja zawsze lałem Motula
bart1noga - 2011-02-25, 15:08
:
No jestem bardzo ciekaw tych eksperymentów Kuby...człowiek odkąd znam(nieważne że krótko, hehehe) , niesamowicie nowatorski, pomysłowy... i nie lubi stagnacji, hehe. Powodzenia. zobaczymy jak to się zachowa... :roll: apropo sprężyn...-rozgrzewałeś je??? a nie ma czasem ryzyka że się rozhartowały co nieco???? :shock:
Kubeko - 2011-02-25, 15:40
:
bart1noga napisał/a:
No jestem bardzo ciekaw tych eksperymentów Kuby...człowiek odkąd znam(nieważne że krótko, hehehe) , niesamowicie nowatorski, pomysłowy... i nie lubi stagnacji, hehe. Powodzenia. zobaczymy jak to się zachowa... :roll: apropo sprężyn...-rozgrzewałeś je??? a nie ma czasem ryzyka że się rozhartowały co nieco???? :shock:


Sprężyny oddałem do warsztatu, który zajmuję się tylko regeneracją resorów i sprężyn, regenerują właśnie kompleksową obróbką cieplną, czyli hartowanie...

Nie wiem jakie mają doświadczenie motocyklowe, ale w samochodach osobowych i większych dają rade długie lata.
Kubeko - 2011-03-02, 20:28
:
kolejny etap. zmiana sprężyn na te po regeneracji rozciągnięte do wymiaru 625mm.
Przed wymianą zmierzyłem wysokość przodu motoru i w punkcie pomiarowym wynosiła ona:około 1030mm a długość sprężyn 589mm, gdy założyłem sprężyny rozciągnięte do wymiaru 625mm po skręceniu, w punkcie pomiarowym uzyskałem około 1065mm. \
Pozostaje teraz trochę pojeżdzić i skontrolować ponownie czy przypadkiem uzyskana nadwyżka nie siądzie.
zamontowałem również korki z wentlami, ale o tym już raczej wynik opisowy w trakcie sezonu podczas eksperymentów ciśnieniowych i jazdy.
madart - 2011-03-02, 20:30
:
Fajnie ;)
Zamiast punktu od ziemi mogles po prostu sag zmierzyc, wiedzialbys o ile sie podnioslo i czy sie miesci w granicach. Ale zobacz jak sie je 1/4 dzi i czy siada mniej.
Kubeko - 2011-04-18, 19:57
:
po lataniu w kotlinie uświadamiam się w przekonaniu że wydłużenie i ponowne hartowanie sprężyn przedniego zawieszenia było dobrym posunięciem. Jeżdżąc na różnych nawierzchniach
nie wystąpił nie razu boczny uślizg przedniego koła (prócz gleby parkingowej na stacji w Oławie :)) (opona kostka nie trzyma na kostce brukowej:) ) ) podczas skoków na muldach przód nie nurkuje nawet z pełnym zbiornikiem. Wracając do pompowania uważam to za zbędny gadżet w obecnym stanie sprężyn.
w tym miejscu proszę kolegę Hutnika o wypowied 1/4 na temat regenerowanych sprężyn.
madart - 2011-04-18, 20:12
:
Dużo "wyższy" w prowadzeniu (żeby sie nikt nie bał, tak samo dostaje nogami jak 'przed'). Nie nurkuje tak głęboko przy wbiciu w górke, nie dobija przy wysoku i wpadnięciu w 2 metrowy dół :mrgreen: . Dużo lepsza kontrola.
I TANIOCHA!
maniek - 2011-04-21, 18:23
:
TANIOCHA = $$$?
madart - 2011-04-21, 18:39
:
60zł za obie - drogo?
j23 - 2011-10-27, 21:12
:
Odświeżę trochę temat, ponieważ na początku tego sezonu (po roku ujeżdżania !!!) zauważyłem, że posiadam w lagach wentylki. Trochę poeksperymentowałem i muszę potwierdzić, że aby w pełni korzystać z powietrza wspomagającego sprężyny należałoby wpiąć w lagi jakiś czuły manometr. Dosyć ciężko określić ile powietrza nabić. Dwa walnięcia mini-pompką rowerową nic nie dają a trzy powodują, że zawiecha nie chce się uginać. A może to moje 105 kg "mięśni" ma jakieś znaczenie?
madart - 2011-10-27, 21:25
:
ich praca tez zalezy od temperatury wiec mimo wszystko to trudno wyczuć
MaciekTOS - 2011-10-31, 22:54
:
madart napisał/a:
60zł za obie - drogo?

Macie jakies namiary gdzie to zrobić etc ? I czy na długo sprawdza się taka operacja wydłużania tych spręzyn bo u mnie przód siedzi :-?
madart - 2011-11-01, 04:48
:
Pisz do Kubeko
albo szukaj u siebie w mieście gdzie regenerują sprężyny
Raviking - 2012-03-27, 21:27
:
mam przedłużki na sprzedaż