Honda NX 650 Dominator

SILNIK, SPRZĘGŁO, SKRZYNIA BIEGÓW - Spływanie oleju z ramy do silnika

rafał - 2012-12-09, 18:55
: Temat postu: Spływanie oleju z ramy do silnika
Witam
ma ktoś sposób na spływanie oleju z ramy do silnika po zgaszeniu ? bo żeby sprawdzić poziom oleju muszę dobrze rozgrzać silnik, co nie jest takie łatwi przy niskich temperaturach
madart - 2012-12-09, 20:28
:
trzeba naprawić pompe olejową, za duze luzy i olej sie cofa ale przy takich temperaturach powinien to robić wolniej
byl gdzies post z linkiem do advrider.com gdzie gosc opisal tą teorie
kmaj - 2012-12-09, 22:28
: Temat postu: Re: Spływanie oleju z ramy do silnika
rafał napisał/a:
Witam
ma ktoś sposób na spływanie oleju z ramy do silnika po zgaszeniu ?...


Ja mam różnie tzn. nawet po 24h mam poziom w ramie, a czasem odrazu wszystko spływa z powrotem do silnika.

rafał napisał/a:
... bo żeby sprawdzić poziom oleju muszę dobrze rozgrzać silnik, co nie jest takie łatwi przy niskich temperaturach


Po jakiś 10 min pracy olej powinien być już w ramie. Sprawd 1/4 na pracującym silniku poziom.
HAL_9000 - 2014-04-02, 22:24
: Temat postu: Nie trzyma oleju w ramie
O czym swiadczy szybkie, kilka sekund, splywanie oleju do silnika z ramy po wylaczeniu silnika, ciezko nawet zmierzyć poziom.



Post dodany poprzez scalenie tematów.
Pięknie proszę o przeglądanie istniejących już tematów - kmaj

kmaj - 2014-04-02, 23:21
:
Przyczyną może też być złe przyleganie pompy do karteru silnika. Jeżeli będziesz ściągał prawy dekiel rozbierz i wyczyść zawór zwrotny.
HAL_9000 - 2014-04-03, 11:02
:
Zawór zwrotny to jest ten tłoczek, o którym kiedyś kolega ADAMUS pisał ?
http://hondadominator.pl/download.php?id=2475
madart - 2014-04-03, 18:44
:
to ten tloczek tam w srodku, moze ci zostal w pozycji otwartej ( co jest raczej malo prawdopodobne?)
adziad - 2014-04-03, 20:44
:
madart, No niestety jest prawdopodobne ja musiałem założyć inną pompę bo się zatarł i nie wracał z on na off. Nie chciałem szlifować cudować bo wtedy byłby nieszczelny:/

A zawór zwrotny to nie ten tłoczek (raczej tulejka). To jest taki tłoczek ze sprężynką co jest zblokowany takim pozaginanym drucikiem. Jak pompa podaje ciśnienie to się otwiera, a jak przestaje to się zamyka. Ale jest w tej samej okolicy co na zdjęciu ze strzałką tylko bardziej w prawo, jakby prostopadle...
HAL_9000 - 2014-04-03, 21:37
:
A czy nietrzymanie tego zaworka zwrotnego czemuś przeszkadza/zagraża ?
madart - 2014-04-04, 14:45
:
splynie ci caly olej z ramy i przy odpaleniu nie masz smarowania gory silnika ani korby, dopuki pompa nie wpompuje do ramy takiej ilosci zeby zalac spowrotem dolna czesc ramy
adziad - 2014-04-04, 22:49
:
madart, święte słowa, MUSI działać i tyle. Prawdopodobnie z tego powodu nie byłem w stanie sprawdzić poziomu oleju gdy jechałem normalnie przelotowo 90km/h. Pojawiał się dopiero gdy pałowałem silnik wyżej. Pompa olejowa to trochę niedoceniany i zapomniany element;]
HAL_9000 - 2014-04-06, 23:35
:
U mnie jednak z tym olejem jest OK. Gdy moto porządniej rozgrzeje to nawet po dłuższym czasie jest normalnie w ramie. No, ale potwierdza to powtarzany już na tym forum fakt, że pomiaru poziomu oleju w Domi dokonujemy po porządniejszym rozgrzaniu silnika.
Artek - 2014-04-20, 07:56
:
jak to jest z tym układem smarowania w Dominatorach?jak dziś rano poszedłem do mojej krówki,była zimna wyciągam bagnet i jest full,znaczy trochę mniej bo widocznie odrobinę odrobinę połknęła po wczorajszym jeżdżeniu,ale dobra ogólnie miała tyle ile jej wczoraj dolałem,a jak ją odpaliłem i zrobiłem małą rundę po parkingu gaszę i jest po niżej połowy,o co kaman?to w końcu jest stan oleju czy nie?
kmaj - 2014-04-20, 09:17
:
Artek, mierz poziom oleju na pracującym silniku i wtedy nie będziesz miał wątpliwości.
Alibaba - 2014-04-20, 13:13
:
kmaj, na jak, przecież sika z rurki powrotnej w trakcie pracy to bagnet zawsze będzie mokry. Najlepiej mierzyć zaraz po przejechaniu przynajmniej 10 km , po pełnym zagrzaniu silnika. Stawiasz motór gasisz bierzesz szmatę i sprawdzasz to jest najbardziej miarodajny zapis. u mnie nawet po przejechaniu 4 km czasem nie widać oleju w ramie.
Artek - 2014-04-20, 14:45
:
Ja wiem oczywiście,ale o chodzi,dlaczego tak sie dzieje?
HAL_9000 - 2014-04-20, 19:22
:
Ja mam na to 2 teorie. Byc może zależy to jak ustawią sie "wirniki" pompy (jest to pompa wyporowa), wiec może raz pompa puszcza, a raz nie, albo zaworek zwrotny raz dziala raz nie. Jak zaworek dziala zupelnie dobrze to 1 teoria oczywiście nie ma sensu.
kmaj - 2014-04-20, 22:23
:
U mnie z tej rurki w ramie rzuca olej po bagnecie dopiero na wysokich obrotach. Na wolnych jak wkładam przetartą miarkę to nie ma problemu z pomiarem.
MateXXX - 2014-04-21, 22:09
:
Z tego co się orientuję to tam cisnienie pompa powinna wytwarzać cały czas a nie tylko na wysokich obrotach, tak przynajmniej jest w pojazdach z mokrą michą.
kmaj - 2014-04-21, 23:08
:
MateXXX, że olej chlapie po miarce dopiero na wysokich obrotach to nie znaczy, że w ogóle olej nie jest z rurki podawany. Jeżeli nie podawało oleju z rurki na wolnych obrotach to jak zmierzyłbym jego poziom w ramie? ;-)
Artek - 2014-05-04, 06:58
:
Czy po długim postoju w garażu z powodu awarii,prawie cały olej z ramy spłyną do silnika na tyle że w oleju zanurzony jest tylko czubek bagnetu,to czy warto przed rozruchem wstrzyknąć gdzieś trochę świeżego oleju żeby nie ruszył na sucho?Wiem że na tłok można trochę oleju wstrzyknąć,po zimowym przestoju tak robią nie którzy ale czy jeszcze gdzieś?
s2nter - 2014-05-04, 07:34
:
kmaj napisał/a:
Artek, mierz poziom oleju na pracującym silniku i wtedy nie będziesz miał wątpliwości.

Właśnie miałem o to dzisiaj pytać, bo przedwczoraj mnie już to do szału zaczęło doprowadzać... Zjeżdżam z trasy, odkręcam miarkę, a tam się nie macza nawet... Dolałem 400 ml, a tam tylko połowa stanu... Potem jednak jak się przyjrzałem to jest tak, że odkręcam korek i jak tylko go podniosę (co likwiduje podciśnienie) to bul, bul, bul i widzę jak olej znika :D

Sprawdzę jak to będzie na pracującym silniku, ale obawiałem się, że w tej ramie też jest ciśnienie.

A drugie pytanie - czy żeby zlikwidować ten problem ze spływaniem oleju, a tym bardziej ryzykiem odpalenia bez oleju w ramie można by założyć zawór zwrotny na przewodzie wychodzącym z ramy do silnika? Czy jednak zakłóci to działanie pompy?

Ważne pytanie: gdzie mogę zamontować czujnik ciśnienia oleju na stałe? Który korek w silniku? Czy ten od spuszczania oleju pod spodem silnika będzie miał ciśnienie?
madart - 2014-05-04, 08:00
:
na wejsciu pompy oleju tej co ciągnie z ramy jest zawór zwrotny, często nie trzyma
o czujniku cisnienia jest na http://www.technologyplace.de/nx650/ zakladka OEL>OELDRUCK
s2nter - 2014-05-04, 09:36
:
madart napisał/a:
na wejsciu pompy oleju tej co ciągnie z ramy jest zawór zwrotny, często nie trzyma
o czujniku cisnienia jest na http://www.technologyplace.de/nx650/ zakladka OEL>OELDRUCK

To wiem, ale właśnie nie trzyma i to widzę, że u większości. Więc myślę, czy nie wywalić go całkiem, a zastąpić innym zaworem zamontowanym na przewodzie olejowym?

A z czujnikiem wielkie dzięki, jedno spojrzenie na pierwsze zdjęcie już mi wystarczyło :D
kmaj - 2014-05-04, 13:38
:
s2nter, olej z ramy może uciekać przez nieszczelność pomiędzy pompą a karterem lub przez zawór jedno kierunkowy.
Jeżeli ucieka przez nieszczelność na styku pompy i karteru (jest tam oring dość mocno prasowany) to pompa ma prawie sucho przy rozruchu.
Jeżeli wszystko jest wszczelne, a nie trzyma zawór zwrotny to poziom oleju w ramie spadnie do kanału olejowego w wale - w tym przypadku pompa przy rozruchu ma olej.
Po zamontowaniu dodatkowego zaworu moga powstać dodatkowe opory co może wiazać sie z niskim ciśnieniem oleju na wałku rozrządu.
Alibaba - 2014-05-04, 16:55
:
U mnie prawie zawsze olej ucieka z ramy , pojawia sie dopiero po konkretnym nagrzaniu co najmniej po przejechaniu 10 km , nigdy nie dolewam oleju na zimnym silniku chyba że wcześniej sprawdziłem że brakuje. Silnik po remoncie pompa sprawdzona , oleju jak na razie nie dolewałem przez 1600 km i nie wiele ubyło. Dolewka na zimnym silniku spowoduje wysoki poziom oleju. Więc najpierw zagrzej porzadnie a pó 1/4 niej sprawd 1/4 .
s2nter - 2014-05-04, 20:23
:
kmaj napisał/a:
s2nter, olej z ramy może uciekać przez nieszczelność pomiędzy pompą a karterem lub przez zawór jedno kierunkowy.
Jeżeli ucieka przez nieszczelność na styku pompy i karteru (jest tam oring dość mocno prasowany) to pompa ma prawie sucho przy rozruchu.
Jeżeli wszystko jest wszczelne, a nie trzyma zawór zwrotny to poziom oleju w ramie spadnie do kanału olejowego w wale - w tym przypadku pompa przy rozruchu ma olej.
Po zamontowaniu dodatkowego zaworu moga powstać dodatkowe opory co może wiazać sie z niskim ciśnieniem oleju na wałku rozrządu.


Tak, bez wątpienia dodatkowy zawór zwiększy opory. Najlepiej elektrozawór włączany przyciskiem tylko po wyłączeniu zapłonu... hmm :D

A z tym spływaniem będę się musiał bliżej zapoznać, bo u mnie bulgotało przedwczoraj jakbym wylewał wodę z butelki plastikowej i gołym okiem było widać jak spada poziom oleju w ramie.

EDYT:
Dziś już tak szybko olej nie spływał, ale co najważniejsze - spróbowałem sprawdzania stanu oleju na pracującym silniku i... to jest genialne w swojej prostocie rozwiązanie problemu :D Dzięki za poradę! ;)

Olej z powrotu nie pryska na miarkę przy wolnych obrotach i nareszcie można zmierzyć stan stabilny i pewny. Dodałem nawet na chwilę gazu, ale poziom pozostał taki sam :) No to jeden problem z głowy.

A jutro sprawdzę czy po postoju przez 24h olej cały zejdzie, czy tylko część (z ramy).


Scaliłem posty - kmaj
adziad - 2014-05-05, 17:35
:
Ja mam zawsze w garażu dłuuuugi bagnet, taki o długości praktycznie całego zbiornika olejowego. Gdy mam wątpliwość na zimno to mogę nim sprawdzić czy jest olej i ile pod standardowym bagnetem. Jak się jedzie spokojnie te pierwsze 10km to mi się ani w dominatorze ani w xr stan zazwyczaj wcale nie pojawiał, albo był całkowicie oszukany. Już nie mówiąc o sposobie z manuala
kmaj - 2014-05-05, 18:44
:
adziad i na jakim poziomie pod standardowym bagnetem olej się utrzymuje gdy tak mierzysz?
Powiem Ci, że u mnie po odpaleniu po kilku sekundach mam prawidłowy zakres... jak bym miał czekać 10km to zawału bym dostał :mrgreen: :mrgreen:
adziad - 2014-05-05, 19:24
:
No właśnie ciężko jest uniwersalnie odpowiedzieć na to pytanie:/ Gdy jadę spokojnie przez np 20km (nie wiem na jakich obrotach bo nie mam obrotomierza, ale wolnych) to stan jest około 5cm poniżej bagnetu. Ale wystarczy jechać agresywniej i już trzyma stan, w terenie to zawsze jest stan. Jak na zimno palę to stan oleju jest jakieś 20-30cm od dolnej części zbiornika. W sumie to wystarczy aby wał rozpoczął pracę na mokro.

Podczas zimowego remontu wymieniłem pompę, skontrolowałem wymiary rotorów, działanie zaworu zwrotnego, nowa uszczelka pod pompą. Ale w sumie przed remontem stan oleju zachowywał się dokładnie tak samo.

Należy zwrócić uwagę, że wydajności pomp są podane dla 5tyś obr/min. w Xr mam terenowe przełożenia napędu. Wydaje mi się, że jak jadę spokojnie to może być ze 2-3tyś obr/min. Chyba stąd wynika problem. Dominatorem praktycznie nie dało się poniżej 3tyś jechać bo szarpał łańcuchem, więc non stop minimum 4-5tyś....

Sam już nie wiem. Fakt jest taki, że jakoś to je 1/4 dzi pomimo aż takich fluktuacji odczytu poziomu oleju;]
Alibaba - 2014-05-05, 20:58
:
adziad, racja przy spokojnej je 1/4 dzie nawet po 20 km nie widzę oleju , jak dam trochę w p. to mam troche po niżej max na bagnecie , ale zaraz po wyłączeniu silnika . Po 5 minutach oleju na bagnecie juz nie ma. Myślę że to zależy od tego w jakiej pozycji ustawią sie rotory pompy. I tak i inaczej jest dobrze, grunt że olej krąży w trakcie pracy. Nawet zauważyłem pewną prawidłowość , jak silnik jest mocno zagrzany duża ilość oleju w ramie sprzyja jego chłodzeniu jeśli jest chłodny olej pozostaje w dolnych partiach krążenia aby osiagnąć odpowiednią temp. pracy . Oczywiście mogę się mylić ale dla mnie jest to logiczne.
kmaj - 2014-05-06, 20:00
:
Konstrukcyjnie raczej chodziło o to aby olej z silnika poszedł do ramy jak najszybciej, bo wał robi z niego napowietrzną mieszaninę, która kiepsko odbiera ciepło i rozbija jego cząsteczki. Z drugiej strony silnik w NX dość szybko się rozgrzewa.
Teoria ze zużytymi rotorami jak najbardziej prawdopodobna.