Honda NX 650 Dominator

SILNIK, SPRZĘGŁO, SKRZYNIA BIEGÓW - Reanimacja sprzęgła

adziad - 2012-10-22, 21:46
: Temat postu: Reanimacja sprzęgła
Jak już się chwaliłem miałem problem ze ślizgającym się sprzęgłem po zalaniu silnika xr400 super syntetykiem 10w50. Książka serwisowa zaleca olej 10w40, nie posłuchałem moja wina. Choć niby sprzęgło nie powinno się ślizgać nawet przy mega superaśnym oleju.

Według zaleceń madarta, za które serdecznie mu dziękuje zabrałem się do reanimacji sprzęgła. Plan był taki aby rozebrać, zmierzyć czy okładziny, przekładki i sprężyny mieszczą się w granicach serwisowych. Jeżeli tak to przeszlifować tarcze papierem o gradacji około 300 w celu usunięcia wierzchniej zeszklonej warstwy. Przeszlifować przekładki papierem 80. Złożyć całość i nie kombinując zalać silnik, czyli też sprzęgło olejem 10w40 orlenowskim semisyntetykiem motocyklowym 4t.

Wszystkie wymiary mieściły się w górnych granicach tolerancji, sprężyny były dość blisko granicy wymiany, ale jeszcze nie na tyle aby je wymieniać.

Zabrałem się więc do szlifowania. Okładziny szlifujemy lekko papierkiem 300 w sposób taki, że jedną ręką trzymamy okładzinę a drugą skrawkiem papieru jedziemy okrężnymi ruchami lekko zbierając wierzchnią zeszkloną warstwę. Robimy to delikatnie ale też dokładnie. I tak każdą po kolei z obu stron.

To samo robimy z przekładkami papierem 80. Tu już tarłem nieco mocniej.

Pod koniec przecieramy wszystko z pyłu czystą szmatką. Składamy do kupy, zalewamy olejem.

Moje sprzęgło odżyło, reakcja koła na gaz jest znakomita. Zestaw zachowuje się jak nowy. Nie wiem tak do końca czy jest to efektem samego przeszlifowania powierzchni, czy też zalania polecanym przez pana hondę olejem. Będę też obserwował czy efekt się utrzyma.

Macie parę zdjęć:










A takie się cuda dzieją z nowymi okładzinami jak poprzedni właściciel zaniedba wymianę okładzin i metal zeszlifuje kosz sprzęgłowy odrobinkie:





Oraz wpływ tego zaniedbania na dobre tarcze:




Tutorial na bazie xr400, ale myślę że w dominatorze sprawa ma się identycznie.

Pozdrawiam, sugestie mile widziane..

...dzięki madart;]
kubas9311 - 2013-08-25, 11:12
:
no i zrobiłem to co opisywales:D dzieki wielkie! wczesniej strzelajac ze sprzegla na 3biegu sprzeglo sie tylko slizgalo, a teraz z trojki strzelajac sprzeglem ide na kolo! baja!:D dzieki dzieki dzieki! polecam zrobic to zanim wymienimy tarcze! (wymiary moich tarcz i sprezyn byly duzo wieksze niz minimum:D)
adziad - 2015-05-12, 22:08
:
Upgrade:

Pomimo, że sprężyny mieściły się w wymiarach postanowiłem je wymienić na nowe. Koszt był niewielki a sprzęgło działa bardzo dobrze nawet zalane samochodowymi syntetykami 5W50 VR1Racing valvoline, wcześniej zimą też orlenowskim platinum 5w40. Tak właśnie powinno być. Stąd polecam wymieniać sprężyny nawet przed osiągnięciem granicy...
Macior - 2015-07-01, 18:17
:
Adziad a czy przy skrecaniu sprzegla uzywales klucza dynamometrycznego ? bo ja nie dlugo bede wymienial tarcze w hondzie vfr 750 i nie wiem czy bede musial kupic klucz dynamometryczny. w Kawasaki kx juz urwalem srube na sprzegle
madart - 2015-07-02, 18:41
:
wystarczy pneumatem lekko bo ma zabezpieczenie i sie nie odkreci
Macior - 2015-07-03, 08:38
:
ale mi nie chodzi o nakretke na kosz tylko o srubki ze sprezynka
madart - 2015-07-04, 06:06
:
aha :)
ja sobie do takich ustawiam moment np 12 na wkrętarce i tak dokrecam
Artek - 2016-01-16, 09:49
:
Jakie tarcze kupić do dominatora,czy są lepsze i gorsze?co prócz tarcz należy jeszcze wymienić,sprężyny?
adziad - 2016-01-21, 21:36
:
Artek, każde tarcze dostępne na rynku będą dobre. Powinieneś zmatowić przekładki (sprawdzić czy mają wymiary z serwisówki) i kupić też nowe sprężyny. To powinno wystarczyć.
Artek - 2016-01-24, 10:35
:
oooo,przekładek nie muszę wymieniać?fajnie,a tarcze też od xr,y pasują?t ponoć to samo.